شناسهٔ خبر: 33293917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پس لرزه هاي نشست مکه؛ توهين رسانه‌ سعودي به رئيس‌جمهور عراق/ هشدار اياد علاوي به پادشاه سعودي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-اياد علاوي با انتشار پيامي به پادشاه سعودي و چند مقام بين المللي، به سعودي ها درباره تبعات تنش در منطقه هشدار داد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نخست وزير اسبق و رهبر فراکسيون «الوطنيه» در پارلمان عراق در پيامي مکتوب به «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه سعودي و روساي چند نهاد بين المللي و منطقه اي نسبت به تبعات تنش در منطقه هشدار داد.
«اياد علاوي» در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت که با ارسال دست نوشته اي براي ملک سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي، «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل، «احمد ابوالغيط» دبيرکل اتحاديه عرب و «يوسف بن أحمد العثيمين» دبيرکل سازمان همکاري کشورهاي اسلامي نسبت به تنش در منطقه هشدار داده است.
علاوي اضافه کرده است که در پيام اش بر ضرورت برپايي روابط بين کشورها بر مبناي احترام حاکميت دولت‌ها و عدم دخالت در امور همديگر تاکيد کرده است.
علاوه پيش از اين از طرح پيشنهادي ايران که توسط «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران براي گفت وگو با کشورهاي منطقه به منظور کاهش تنش‌ها و حل مشکلات مطرح شد، حمايت کرده بود.
عراق در اجلاس اخير مکه مکرمه با بيانيه پاياني از پيش تهيه شده توسط عربستان سعودي، که در آن ايران را به عنوان تهديدي براي منطقه معرفي کرده بود، مخالفت کرد و بر ضرورت حل و فصل اختلافات از طريق گفت وگو تاکيد و خاطرنشان ساخت که ايران همسايه عراق و ديگر کشورهاي عرب منطقه است.
پيام امروز اياد علاوي به پادشاه سعودي و ديگر روساي نهادهاي بين المللي و منطقه‌اي در چارچوب اين مواضع رسمي عراق و در تاييد آن اتخاذ شده است و از نگاه ناظران نشانه ديگري از رويکرد جهاني و منطقه اي به حل مسالمت آميز مشکلات در چارچوب توافقات و قوانين بين المللي و همچنين انزواي بيش از پيش تيم جنگ طلب کاخ سفيد و نيز وابستگان منطقه اي آنان است.

توهين رسانه‌ سعودي به رئيس‌جمهور عراق
يک رسانه‌ سعودي پس از سخنان «برهم صالح» در حمايت از ايران در اجلاس مکه، به وي تاخت و او را به باد انتقاد گرفت.
پس از موضع‌گيري «برهم صالح» رئيس‌جمهور عراق در اجلاس فوق‌العاده سران اتحاديه عرب و رد بيانيه پاياني اين اجلاس، رسانه‌هاي سعودي که زبان دولت رياض به شمار مي‌روند، به انتقاد از موضع عراق پرداختند و در مواردي زبان به توهين گشودند.
در يکي از اين موارد «فارس بن حزام» روزنامه‌نگار سعودي در روزنامه «الحيات» در يادداشتي با عنوان «مخصمه رئيس‌جمهور عراق در مکه» مدعي شد که وي خود را در نشست سران اتحاديه عرب تنها ديد و تنها کسي بود که از ايران حمايت کرد و «عراق در حالي که تلاش مي‌کرد از ايران حمايت کند، يتيم ماند».
اين نويسنده نزديک به دايره قدرت در رياض همچنين نوشت که اعتراض رئيس‌جمهور عراق به بيانيه پاياني چيزي را تغيير نمي‌دهد بلکه صرفا اين اعتراض، دِيني بود که او بايد به ايران پرداخت مي‌کرد.
«فارس بن حزام» در ادامه مدعي شد که رئيس‌جمهور عراق پيش از عزيمت به مکه از مضمون اجلاس و نتيجه آن با خبر بود و پيش از قرائت بيانيه متن آن به اطلاع تمامي حاضران رسيد. اين نويسنده سعودي بار ديگر همچون ديگر رسانه‌هاي همسو با رياض، مدعي شد که پارلمان و دولت عراق اختياري از خود ندارند و تحت امر ايران هستند.
«برهم صالح» رئيس‌جمهور عراق که روز شنبه بامداد شنبه گذشته پس از قرائت بيانيه ضد ايراني سران اتحاديه عرب که از سوي مقامات سعودي تدوين شده بود، اعلام کرد که بيانيه پاياني بدون اطلاع او صادر شده است.
او گفت: «همزمان که عراق بار ديگر هرگونه اقدامي که امنيت سعودي و برادرانمان در خليج [فارس] را هدف قرار دهد، محکوم مي‌کند، بايد توضيح دهم که ما هيچ مشارکتي در مضمون بيانيه پاياني نداريم و عراق به بيانيه پاياني با محتواي فعلي اعتراض دارد.»
علاوه بر عراق، دو روز پس اجلاس، قطر هم اعلام کرد که در خصوص بيانيه پاياني دودستگي و اختلاف وجود داشت و قطر درباره آن تحفظ دارد.
وزير خارجه قطر يکشنبه‌شب رسما اعلام کرد: «دو بيانيه پاياني نشست‌هاي شوراي همکاري خليج فارس و اتحاديه عرب از پيش آماده شده و قبل از صدور دو بيانيه، رايزني صورت نگرفته بود».
«محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» که با جاي امير قطر در اين اجلاش حضور يافته بود، گفت که اميدوار بوده نشست‌هاي مکه، اساس گفت‌وگوها براي کاهش تنش با ايران باشند نه در راستاي افزايش آن.

عملکرد هيئت اعزامي عراق به نشست مکه خوب بود
نخست وزير عراق گفت: عملکرد هيئت اعزامي عراق به نشست مکه خوب بود و موضع عراق را در زمينه بحران در منطقه بيان کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني العراقيه؛ نخست وزير عراق تاکيد کرد: هيئت عراقي در نشست مکه عملکرد خوبي از خود نشان داد.
عادل عبدالمهدي در کنفرانس مطبوعاتي هفتگي خود گفت: عملکرد هيئت اعزامي عراق به نشست مکه خوب بود و موضع عراق را در زمينه بحران در منطقه بيان کرد.
عبدالمهدي گفت: همه کشورهاي شرکت کننده در نشست سران کشورهاي عربي، موضع عراق را که تمايل ندارد در جرياني ضد جريان ديگر قرار بگيرد به خوبي فهميده اند.

دليل اعتراض عراق به بيانيه پاياني سران اتحاديه عرب
نخست وزير عراق در نشست خبري هفتگي دليل اعتراض خود به بيانيه پاياني سران اتحاديه عرب در نشست مکه مکرمه را تشريح کرد.
«عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق روز يکشنبه اعتراض کشورش به بيانيه پاياني نشست فوق‌العاده اتحاديه عرب در روز 30 مه را به دليل موضع عراق درباره بحران در منطقه توصيف کرد.
وي که در کنفرانس خبري هفتگي صحبت مي‌کرد، افزود: عملکرد هيئت عراقي در نشست سران در مکه مکرمه عالي بوده و موضع عراق درباره بحران‌ها در منطقه را منعکس کرد.
نخست وزير عراق اضافه کرد: کشورهاي مشارکت کننده در نشست سران عرب موضع عراق را که تمايلي ندارد تا بخشي از محوري عليه محور ديگر باشد، درک کردند.
عراق به بيانيه پاياني نشست فوق‌العاده عرب که در مکه مکرمه و به دعوت «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان سعودي برگزار شد و طي آن «مداخله ايران در امور ديگر کشورها محکوم شد» اعتراض کرد.
احمد ابوالغيط، دبير کل اتحاديه عرب در جريان نشست اتحاديه عرب تذکر عراق حول بيانيه پاياني را اينگونه خواند: در حالي که عراق بار ديگر هرگونه اقدامي که امنيت عربستان و دوستانمان در خليج (فارس) را هدف قرار دهد، محکوم مي‌کند اما توضيح مي‌دهد که در بيانيه پاياني نشست سران عرب مشارکت نمي‌کند و عراق به گفتار بيانيه پاياني معترض است.

لازم به ذکر است عربستان سعودي روزهاي پنجشنبه و جمعه ميزبان سه نشست سران «عرب»، «شوراي همکاري» و «اسلامي» بود.
در بيانيه پاياني نشست سران اتحاديه عرب،از کشورهاي عربي خواسته شده تا در برابر «مداخله‌جويي‌هاي ايران» متحد شوند.
اين بيانيه به علاوه ايران را به حمايت از «گروه‌هاي تروريستي» در بحرين متهم کرده و مدعي شده موشک‌هايي که اعضاي انصارالله به سمت عربستان سعودي شليک مي‌کنند ساخت ايران هستند.
بخش ديگر بيانيه پاياني نشست سران اتحاديه عرب ايران را به دخالت در سوريه و بر هم زدن اتحاد در اين کشور متهم مي‌کند.
«برهم صالح»، رئيس‌جمهور عراق در اين نشست هشدار داد تنش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در صورت عدم مديريت صحيح مي‌توانند به جنگ تبديل شوند. او از کشورهاي همسايه عراق خواست از ثبات در کشورش حمايت کنند.



نظر شما