شناسهٔ خبر: 33292997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آيت الله امامي کاشاني:

زکات فطره امسال 8 هزار تومان است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- آيت الله محمد امامي کاشاني زکات فطره امسال در تهران بر حسب 3 کيلو نان را 8 هزار تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري صداوسيما، امام جمعه موقت تهران گفت: زکات فطره که پس از رؤيت هلال ماه شوال بر مسلمانان واجب مي‌شود و مستحب است تا پيش از نماز عيد فطر به دست نيازمندان برسد شامل 3 کيلو گندم يا 3 کيلو جو يا 3 کيلو برنج يا 3 کيلو خرما و يا 3 کيلو کشمش است.
وي افزود: مسلمانان مي‌توانند يا خود اين اقلام را به نيازمندان بدهند يا معادل آن مبلغي را که در محل سکونتشان براي اين اقلام تعيين مي‌شود بپردازند.
آيت الله محمد امامي کاشاني اضافه کرد: مستحب است مسلمانان قوت غالب خود را براي زکات فطره بپردازند پس اگر افرادي بيشتر در طول سال برنج مصرف مي‌کنند مستحب است که 3 کيلو برنج بپردازند.
وي گفت: به عنوان مثال اگر کسي برنج ايراني مصرف مي‌کند که نرخ متعارف آن 17 تا 18 هزار تومان است بايد براي هر نفر 50 هزار تومان زکات فطره بپردازد و اگر بيشتر برنج خارجي مصرف مي‌کنند بايد براي هر نفر حدود 30 هزار تومان فطريه بدهند.
آيت الله امامي کاشاني افزود: زکات فطريه بهتر است از قوت غالب باشد تا عيد فطر هيچ سفره‌اي بدون غذا نباشد و حتي تفاوت طبقاتي در نوع غذاي نيازمندان با ديگر افراد وجود نداشته باشد.
امام جمعه موقت تهران گفت: اگر تا پيش از نماز عيد فطر مستحقي نيافتند که فطريه را به او بدهند بايد اين پول را کنار بگذارند تا به نخستين نيازمند بپردازند و در اين مدت اجازه ندارند در اين پول تصرف کنند و آن را با مبالغ ديگر جابجا کنند.
آيت الله محمد امامي کاشاني اضافه کرد: بايد زکات فطره هر نفر که 3 کيلو گندم، برنج، جو، خرما يا کشمش است بطور کامل به يک نيازمند داده شود و هر فرد مي‌تواند نيمي از زکات فطره خود را از يکي از اقلام و نيمي ديگر را از نوع ديگري بپردازد، اما بايد کل زکات فطره هر نفر به يک نيازمند داده شود.
وي گفت: مي‌توان به يک خانواده نيازمند بيش از تعدادشان زکات فطره داد، اما کمتر از زکات فطره يک نفر را نمي‌توان به يک نيازمند پرداخت کرد.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينکه فطره به معني افطار است و مسلمانان که ماه رمضان را روزه گرفته اند در عيد فطر افطار مي‌کنند و زکات فطره نيز در همين روز و به سبب اين روز پرداخت مي‌شود.
وي اضافه کرد: آثار پرداخت زکات فطره شامل پذيرش روزه‌ها و عبادات ماه مبارک رمضان همچنين درک شب‌هاي قدر و محافظت در برابر حوادث و مرگ‌هاي نا به هنگام مي‌شود.

نظر شما