شناسهٔ خبر: 33286909 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آلترنت: تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در حادثه الفجیره ناکام ماند

یک پایگاه خبری-تحلیلی نوشته تلاش‌های دولت آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در حادثه الفجیره ناکام مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «آلترنت» در تحلیلی نوشته تلاش‌های دولت آمریکا و پنتاگون برای مقصر جلوه دادن ایران در حادثه «الفجیره» و همچنین حمله به منطقه سبز بغداد ناکام مانده است. 

یک مقام ارشد پنتاگون هفته گذشته ایران را به دست داشتن در عملیات خرابکارانه علیه چهار تانکر نفت‌کش در نزدیکی بندر «الفجیره» در روز ۱۲ می و پرتاب راکت به سمت منطقه سبز بغداد در روز ۱۹ می متهم کرد. او ادعا کرد که ایران این اقدامات را انجام داده است.

نویسنده آلترنت نوشته سخنان «مایگل گیلادی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بیشتر نوعی رجزخوانی بوده زیرا که از همان ابتدا آشکار بوده که او قادر به ارائه هیچ گواهی برای ادعایش نیست.

با این وجود، از نظر آلترنت، سخنان گیلادی سوال‌هایی جدی را در این باب پیش می‌کشد که آیا «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد داشته با مطرح کردن اتهامات جدید علیه ایران به تنش‌ها دامن زده و جنگ ایجاد کند. این رسانه نوشته بررسی دقیق اتهامات گیلادی یک نکته را روشن می‌کند و آن اینکه او حتی ادعا هم نمی‌کند که این اتهامات بر ارزیابی‌های اطلاعاتی استوارند.

علت انتخاب گیلادی این بوده که اتهاماتی که سرمنشا آنها بی‌شک از جان بولتون و مایک پامپئو بوده رنگ و بوی سیاسی نگیرد. او در یک بیانیه از قبل آماده شه گفت: «مقام‌های ایران در گذشته علناً تهدید کرده‌اند که تنگه هرمز را خواهند بست.»

او در جریان پرسش و پاسخ با خبرنگاران مدعی شد: «ما با اطمینان بالا معتقدیم که... همه حمله‌هایی که به آنها اشاره کردم توسط ایران انجام شده‌اند، چه از طریق نیروهای آنها و چه از طریق نائبانشان.»

با وجود این، هنگامی که خبرنگاران او را برای ارائه توضیحات و شواهد بیشتر تحت فشار قرار دادند او فقط به تکرار اظهاراتی پرداخت که در بیانیه از قبل آماده شده هم  گفته بود: :«ایرانی‌ها گفته‌اند که قصد دارند تنگه هرمز را ببندند. ایرانی‌ها به آن نفت‌کش‌ها ضربه زدند. ایرانی‌ها از طریق نائبانشان به تأسیسات سعودی عربستان سعودی حمله کردند.»

گیلادی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید چه شواهدی برای مستدل کردن اظهاراتش دارد، تکرار کرد: «ایرانی‌ها خودشان گفته‌اند که می‌خواهند این کار را انجام دهند.»

مقام پنتاگون چندین بار دیگر هم در جواب خبرنگارانی که خواستار ارائه مدراک و مستندات بیشتر شدند همین اظهارات را تکرار کرد. 

امارات متحده عربی ماه گذشته اعلام کرد چهار فروند کشتی تجاری غیرنظامی از ملیت‌های مختلف روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات در خلیج عمان، در ساحل شرقی نزدیک به الفجیره هدف حمله قرار گرفت. 

ایران ادعاها درباره نقش‌آفرینی در این حادثه را رد کرده است و ادعاهای مقام‌های آمریکایی در این مورد را در راستای تلاش‌های آنها برای ایجاد هرج و مرج در منطقه توصیف کرده است.

 «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۹ خرداد در بیانیه‌ای در واکنش به ادعاهای جان بولتون و مایک پامپئو درباره دست داشتن ایران در حادثه الفجیره گفت: « طرح چنین ادعای مضحکی در دیدار دو نفر از اعضای آن تیم که رویکردهای ضدایرانی آنها سابقه‌ای طولانی دارد امر عجیبی نیست.»

موسوی افزود: «اما آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.»

انتهای پیام/ 

نظر شما