شناسهٔ خبر: 33277625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عید بندگی را با همنوعان خود تقسیم کنیم

بندرعباس- ایرنا- نگاه نیازمندان و فقیران به دست مسلمانان و مومنانی است که پس از یک ماه روزه داری در ماه مبارک رمضان، بندگی خالصانه و پیروزی بر هوای نفسانی خود از خداوند عیدی می گیرند که چه خوب است شیرینی این عید بندگی را با همنوعان خود تقسیم کنیم.

صاحب‌خبر -

عید سعید فطر یکی از مهم‌ترین عیدها و جشن‌های ما مسلمانان است که باید به کمک و یاری نیازمندان و فقیران بشتابیم و لبخند و شیرینی این روز را با یکدیگر تقسیم کنیم.

روز اول ماه شوال روز عید فطر است و پرداخت زکات فطره یا فطریه در این روز بر هر مسلمانی واجب است و چه خوب است که این فطریه را به نیازمندان آبرومند و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد هدیه کنیم تا شیرینی و شادی آن را به نوعی برای خود داشته باشیم.

زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند، واجب است؛ یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (به طور تقریبی ۳ کیلوگرم) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم، جو، خرما، برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

طبق نظر فقها اگر فردی تنها در زمان افطار شب عید فطر مهمان دیگری باشد، فطریه او بر عهده خودش است.

عید فطر از پشتوانه دینی و مذهبی برخوردار بوده و همراه با شادمانی و نشاط است؛ مسلمانان در این روز پس از یک ماه روزه داری در ماه مبارک رمضان و راز و نیاز با خدای متعال و پیروزی بر هوای نفس خود و عفو و گذشت از گناهان، از خدا عیدی می‌گیرند.

این عید در واقع جشنی باشکوه برای مردان و زنان مؤمنی است که توانسته اند در ماه مبارک رمضان بندگی خالصانه خود در پیشگاه خدای یکتا آن هم به زیباترین و کامل‌ترین شکل تجلی سازند و به فطرت الهی انسانیت پیدا کنند و می‌طلبد با پرداخت فطریه به نوعی شیرینی این پیوند عبادی را با روابط اجتماعی و کمک به افراد نیازمند برای خود دو چندان کنند.

عید سعید فطر فرصتی است تا علاوه بر تداوم دستاوردهای شیرین معنوی از ماه مبارک رمضان به مسائل اجتماعی از جمله کمک به همنوع پرداخت که این امر خود به ارتقا، پیشرفت و انسجام جامعه اسلامی کمک می‌کند و هویت دینی افراد را تقویت می بخشد.

در کشور ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر ۲ روز (روز عید و روز بعد از آن) تعطیل است.

**میزان زکات فطریه در هرمزگان اعلام شد

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، میزان زکات فطریه در استان را بر اساس نوع مصرف غذایی اعلام کرد.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی افزود: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج مبلغ ۳۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی بیان داشت: میزان کفاره روزه غیر عمد نیز ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال و کفاره روزه عمد یک میلیون و ۳۵۰ هزار ریال است.

**۵۷۲ پایگاه در هرمزگان زکات فطریه را جمع آوری می‌کنند

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: امسال برای جمع آوری زکات فطریه و کفاره مردم و کمک به نیازمندان ۵۷۲ پایگاه در سراسر استان برپا می‌شود.

جلیل طراحی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: از این تعداد ۳۲۵ پایگاه در مساجد، ۵۷ پایگاه مربوط به مراکز نیکوکاری، ۳۰ پایگاه سازمان بهزیستی، ۹۰ پایگاه مؤسسه‌های خیریه و ۷۰ پایگاه نیز مربوط به خود کمیته امداد است.

وی بیان داشت: مردم همچنین می‌توانند از طریق سامانه گویای ۳۲۸۸ و یا نرم افزار موبایلی ناب با ارسال عدد ۱۰۰ به شماره ۳۰۰۰۷۶۳۹ فطریه و کفاره روزه خود را به نیازمندان پرداخت کنند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان ادامه داد: کارت مجازی فطریه عام ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۵۹۶۰۱ و کارت مجازی فطریه سادات ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۶۷۸۷۷ نیز از سوی شورای زکات استان برای جمع آوری فطریه اعلام شده است.

طراحی گفت: تمامی زکات فطریه جمع آوری شده از مراکز نیکوکاری و پایگاه‌های امداد به نیازمندان در سرفصل‌های معیشتی هزینه می‌شود.

طراحی یادآور شد: مردم هرمزگان سال گذشته ۵۶ میلیارد ریال زکات فطریه پرداخت کردند.

** ۱۳ هزار یتیم و فرزند محسنین، نیازمند کمک خیران و حامیان

قائم مقام کمیته امداد هرمزگان گفت: ۸ هزار و ۵۰۰ یتیم زیر ۱۸ سال و ۵ هزار و ۵۰۰ فرزند محسنین در استان نیازمند کمک خیران و حامیان هستند.

طراحی افزود: سرانه دریافتی هر یتیم در هرمزگان در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است، در صورتی که در دیگر استان‌ها این رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است که از طریق حامیان تأمین می‌شود ما نیز تلاش داریم با جذب چند حامی به این سرانه دست یابیم.

وی با اشاره به این که ۳۰ هزار و ۷۵۹ حامی از داخل و خارج کشور حمایت ایتام را برعهده دارند، ادامه داد: ماهیانه هر حامی ۵۰۰ هزار ریال به یک یتیم تحت پوشش پرداختی دارد که جوابگوی نیاز آنها نیست.

این مسؤول ادامه داد: سال گذشته حامیان هرمزگان ۲۲۰ میلیارد ریال به حساب ایتام و فرزندان محسنین تحت حمایت خود واریز کردند.

وی گفت: فرزندان محسنین افراد زیر ۱۵ سال دارای سرپرست خانوار هستند که به علت از کارافتادگی و یا بیماری صعب العلاج تحت حمایت کمیته امداد هرمزگان قرار دارند.

طراحی با اشاره به این که پایگاه‌های جذب حامی در هرمزگان در طول ماه مبارک رمضان بویژه در لیالی قدر و روز قدس برپا است، گفت: تا پایان روز ۲۳ ماه مبارک رمضان افزون بر ۳ هزار نفر از ایتام استان هرمزگان دارای حامی فعال شدند.


** ۲۱۲ هزار نیازمند کمیته امداد هرمزگان چشم انتظار یاری مردم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: هم اکنون ۷۸ هزار خانوار برابر ۲۱۲ هزار نفر از جمعیت این استان زیرپوشش کمیته امداد هستند که این آمار ۱۲ درصد از جمعیت کل استان را شامل می‌شود.

علی الهیاری افزود: ۲۰ هزار نفر از این تعداد خانوار یاد شده از سال گذشته با توجه به شرایط بد اقتصادی زیر پوشش کمیته امداد هرمزگان قرار گرفتند و بسته‌های حمایتی و تشویقی از این نهاد دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این که فقر زیبنده استان پردرآمد هرمزگان نیست، بیان داشت: بر اساس آمارهای موجود کشوری، هرمزگان جزو پنج استان دارای بیشترین آمار فقر مطلق است که این نشان از اختلاف طبقاتی بین مردم است.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان اظهار داشت: آمار فقر بیشتر در مناطق شرقی استان از جمله شهرستان‌های بشاگرد، پیوشک جاسک، جغین و رودخانه رودان، توکهور و هشتبندی میناب و همچنین منطقه فین و سیاهو در بندرعباس متمرکز شده است.

الهیاری گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و ۶۶۰ میلیارد ریال از محل مشارکت‌های مردمی در جهت خودکفایی و توانمند سازی نیازمندان و فقیران در هرمزگان هزینه شد.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

نظر شما