شناسهٔ خبر: 33271006 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنرانان در راهپیمایی روز قدس لندن خواستار نابودی اسرائیل شدند

لندن – ایرنا – سخنرانان در راهپیمایی روز جهانی قدس لندن رژیم صهیونیستی را یک رژیم تروریست، کودک کش، استعماری و شکل‌گرفته برپایه تبعیض نژادی معرفی کرده و خواستار نابودی آن شدند.

صاحب‌خبر -

«هاین رشید» از فعالان یهودی ضد صهیونیست طی سخنانی عنوان کرد که تا قبل از تشکیل دولت اسرائیل مسلمانان و یهودیان در کشورهای عربی و اسلامی در صلح و آرامش زندگی می‌کردند و یهودیان هرگز متحمل ضد سامی گری نشده بودند. وی تأکید کرد که به‌جز چند نمونه معدود، همزیستی مسلمانان و یهودیان در سراسر تاریخ و در جوامع اسلامی همواره یک همزیستی مسالمت‌آمیز و همراه با همکاری بوده است.

این فعال ضد صهیونیسم در این خصوص همزیستی مسلمانان و یهودیان در اسپانیای اسلامی را مثال زد و گفت: در آنجا علاوه بر همزیستی، آن‌ها با یکدیگر در عرصه‌های علمی و فرهنگی همکاری داشتند و باهم درزمینهٔ ترجمه متون کلاسیک یونانی به عربی همکاری می‌کردند.

وی همچنین عصر عثمانی را یکی از دوره‌های همزیستی مسالمت‌آمیز یهودیان و مسلمانان معرفی کرد و از اینکه صهیونیسم به طرز بی‌رحمانه‌ای این فرهنگ همزیستی تاریخی را متلاشی کرده ابراز تأسف کرد. وی صهیونیسم را عامل ایجاد نفرت نژادی و تحقیر استعماری علیه مردم بومی منطقه دانست و گفت: " ما یهودیان ضد صهیونیسم با شما هم‌داستان هستیم."

هاین رشید خاطرنشان کرد که به‌عنوان یک یهودی، رفتار با فلسطینی‌ها به‌ویژه در منطقه محاصره شده غزه را محکوم کرده و از تحریم کالاهای ساخت این رژیم با هدف پایان دادن به این بی‌رحمی‌ها، حمایت می‌کند.

وی خواستار صلح و عدالت دائمی در منطقه و بین همه ساکنان آن و به رسمیت شناختن حق همه فلسطینی‌های ساکن منطقه و فلسطینی‌های آواره در سراسر دنیا از طریق تأسیس یک دولت دموکراتیک و سکولار شد.

«لِز لویدوف» نویسنده و از دیگر فعالان ضد صهیونیسم در سخنان خود خواهان پایان پروژه استعماری در فلسطین و حمایت غرب از آن شد. وی خاطرنشان کرد که همواره از اشغال خاک فلسطین در بین فعالان سخن گفته می‌شود اما نباید فراموش کرد که اشغالگری ادامه پروژه مهاجر سازی و استعمار است که از مدت‌ها قبل از اشغال آغازشده بود.

لویدوف ضمن تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی هیچ مرز دائمی برای خود نمی‌شناسد اظهار داشت که در چند دهه گذشته موضوع تشکیل دولت فلسطینی به یک افسانه تبدیل‌شده است. وی با بیان اینکه دولت‌های غربی با سوءاستفاده از قوانین ضد تروریسم به جنبش‌های آزادی‌بخش برچسب تروریسم می‌زنند، آن‌ها را همراه و حامی تروریسم دولتی خواند و از آنچه همکاری دولت انگلیس با تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود می‌نامید انتقاد کرد.

این فعال ضد صهیونیستی گفت: علی‌رغم اینکه اتحادیه اروپا تلاش می‌کند خود را طرفدار حقوق بشر نشان دهد، اما از طریق برنامه‌های تحقیق و توسعه از پروژه‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. وی با معرفی آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین حامی دولت اسرائیل و ضمن اشاره به افزایش حمایت‌های واشنگتن در دوران زمامداری ترامپ ازجمله به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از طرح جدید آمریکا برای منطقه موسوم به «معامله قرن» انتقاد کرد.

لویدوف با تأکید بر اینکه آمریکا هرگز میانجی بی‌طرفی نبوده گفت: اکنون و با آمدن ترامپ نقاب از چهره این کشور کنار رفته است. وی در پایان خواستار تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی و سپس نابودی کامل دولت اسرائیل شد.

«میک نپیر» رئیس کارزار اسکاتلندی همبستگی با مردم فلسطین هم طی سخنانی با بیان اینکه در پشت همه اتهام‌هایی که به فعالان حامی فلسطین به‌عنوان یهودستیز زده می‌شود، سفارت رژیم صهیونیستی قرار داد، گفت که این سفارت به‌طور فعال کارگاه‌هایی برای آموزش چگونه بدنام کردن فعالان حامی فلسطین برگزار می‌کند.

وی توضیح داد که این فعالیت‌ها اکنون آشکار و به‌طور علنی انجام می‌شود اما هنوز هزینه مقاومت در داخل انگلیس بسیار پایین‌تر از هزینه مقاومت در داخل فلسطین است که در آنجا افراد به خاطر فعالیت‌هایشان کشته می‌شوند.

نپیر با اشاره به گزارش سازمان ملل که عنوان می‌کند رژیم صهیونیستی به‌طور عمدی و از روی آگاهی اقدام به کشتار کودکان، افراد سالمند و معلولین می‌کند، از اینکه دولت انگلیس و وزیر خارجه این کشور این گزارش را محکوم نکرده‌اند ابراز تأسف کرد و افزود: "همکاری دولت انگلیس با صهیونیسم پایانی ندارد و من به‌عنوان یک اسکاتلندی از اینکه «آرتور جیمز بالفور» و پس از او تونی بلر اسکاتلندی هستند شرمسارم."

او با بیان اینکه اکنون بیشتر نسل جوان آمریکا حامی فلسطین هستند گفت: تعداد بی‌شماری از یهودیان آمریکا نیز از دست دولت اسرائیل خسته شده‌اند. وی سپس ابراز امیدواری کرد که این جنبش نیز مانند جنبش‌های قبلی برای لغو برده‌داری و حق رأی زنان، روزی به پیروزی برسد.

سخنران بعدی که خود را خواهر سکینه از مؤسسه اسلامی «این مایندز» معرفی کرد، در مورد شکل‌گیری روز جهانی قدس به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) برای حاضران توضیحاتی ارائه کرده و روز قدس را ثمره پیروزی انقلاب اسلامی نامید که اکنون نزدیک به هزار شهر در سرتاسر دنیا آن را گرامی می‌دارند.

وی بر اهمیت فداکاری در مسیر مبارزه با ظلم و تبعیض سخن گفت و به‌عنوان‌مثال از زنان ایرلندی که در دهه هشتاد میلادی به خاطر تحریم کردن کالاهای ساخت آفریقای جنوبی از کار بیکار شده بودن نام برد.

همچنین «ناز سلیم» عضو ارشد کارزار ائتلاف توقف در سخنان خود از دولت انگلیس خواست که به حمایت خود از تروریست‌هایی مانند بنیامین نتانیاهو پایان دهد. وی از اینکه اسلام‌هراسی و فاشیسم تحت نظارت دولت در حال رشد است، ابراز نگرانی کرد و افزود: در انگلیس اگر هم اعتراض بکنید به شما برچسب یهودستیزی زده می‌شود.

سلیم از اینکه دولت انگلیس یک صدمین سالگرد صدور اعلامیه بالفور را گرامی داشته است ابراز تأسف کرد و گفت که این اعلامیه هیچ‌چیز قابل افتخاری برای انگلیس ندارد.

بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در سال ۱۹۱۷ توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روچیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه، وزیر امور خارجه انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد.

بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین بهمن پور درباره معامله قرن سخنانی را ایراد کرد و گفت، مردم فلسطین از یک معاهده جدید استقبال می‌کنند اما «آمریکا و اسرائیل به‌عنوان بازنده حق دیکته کردن شرایط این معاهده را ندارند.»

وی یا بیان اینکه اکنون مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها در حال پیشروی و پیروزی است به برخی از مواردی که باید در این معاهده آورده شود اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهمن پور خروج آمریکا از منطقه، برچیده شدن رژیم صهیونیستی، پایان فعالیت بی‌ثبات کننده غرب در خاورمیانه و بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان را از جمله مفاد چنین معاهده‌ای برشمرد و گفت: این معاهده قرن موردنظر است و تا قرن به نیمه نرسیده تحقق خواهد یافت.

روشن محمد صالح روزنامه‌نگار و فعال مدنی، در سخنان خود نسبت به لزوم تغییر گفتمان ضد اسرائیلی از حالت تدافعی به تهاجمی سخن گفت و یادآور شد که نباید به صهیونیست‌ها اجازه داد برای خود برتری اخلاقی فرض کنند.

وی با بیان اینکه «اسرائیل یک موجودیت تروریستی، استعماری و آپارتاید است» راه‌حل ایجاد دو دولت فلسطین و اسرائیل را رد کرد و گفت: باید همه به‌طور دموکراتیک در تشکیل یک دولت فلسطین شرکت کنند تا مسلمان، یهودی و مسیحی بتوانند در کنار هم با صلح زندگی کنند.

وی تصریح کرد که اسرائیل به‌عنوان یک رژیم نامشروع به‌هیچ‌عنوان حق بقا ندارد.

صالح گفت: البته این به معنای نابودی مردم آن نیست، بلکه به همان معنی که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نابود شد، این رژیم هم باید برچیده شود. وی بر اهمیت تحریم محصولات و نهادهای اسرائیلی اشاره کرد و بر حق مردم فلسطین به‌عنوان ساکنان بومی یک منطقه اشغالی برای مقاومت تأکید کرد.

راهپیمایی روز جهانی قدس امسال، روز یکشنبه با حضور صدها تن از مسلمانان روزه‌دار، روحانیون، فعالان مدنی، گروه‌های مدافع حقوق بشر و ضد جنگ و نیز فعالان یهودی و مسیحی مخالف رژیم صهیونیستی از مقابل وزارت کشور انگلیس برگزار شد.

تظاهرکنندگان پس از عبور از خیابان‌های مرکزی شهر لندن، از مقابل پارلمان و وزارت امور خارجه انگلیس عبور کرده و سپس روبروی دفتر نخست‌وزیری تجمع کردند.

این راهپیمایی یک روز پیش از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس صورت گرفت و سخنرانان در اظهارات خود، مردم را به شرکت در تظاهرات اعتراضی ضد ترامپ که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود دعوت کردند.

شبک**اروپام ** ه ن **۱۳۹۲

برچسب‌ها:

نظر شما