شناسهٔ خبر: 33252714 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام جمعه‌ای که بخشی از خطبه‌ها را به معرفی کتاب می‌پردازد

امام جمعه شهر پیشوا تقریبا یك ســال و نیم اســت بخشــی از خطبه‌های نماز جمعــه را به معرفی كتــاب و معرفی نویســنده كتاب اختصاص می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، جام جم نوشت: معرفــی کتــاب در نمــاز جمعــه از آن نــو ع ایده‌هایی است که احتمالا بپرســیم چرا تا به حال به ذهن کسی نرسیده بود؟ اما مهم این است که فعلا پرچم این کار را حجت‌الاسلام و المســلمین روح الله باقری بالا برده و هر هفته یا هر دو هفتــه، یکی از کتابهــای حوزه دفاع مقــدس، انقلاب، شــهدا، مدافعــان حــرم، مهدویت و موضوعاتی از این قبیــل را در هر قالب و ســاختاری که باشــد معرفی میکنــد. او بــه خاطر نــدارد که دقیقــا چند کتــاب تا امــروز معرفی کــرده امــا از زمانی کــه خطیب جمعه پیشــوا شــده تــا امروز کــه نزدیک دو ســال اســت، هــر هفتــه یــا هــر دو هفتــه یــک کتــاب معرفــی کــرده و ایــن کارش مــورد استقبال قرار گرفته است. البته حاج‌آقا باقری فقط به فکــر بزرگترهای پای منبــرش در نماز جمعه نبوده و ســراغ رمانهــا و قصه‌هــای کودکانــه هــم رفتــه اســت. بــا ایــن حــال ایــن همه ماجرا نیســت. حاج‌آقــا باقــری یــک مجموعه فعالیــت چنــد شــاخه‌ای مرتبط با کتــاب راه انداخته است.
حجت‌الاســلام والمســلمین باقری یــک دهه شــصتی فعال و پویاســت که از ســال 1387 بــه عنــوان امام جمعه شــهرهــای مختلفــی مانند معمولان، پلدختر و کرمانشــاه خدمت کرده، ولی از ســال 1396 خطیب جمعه شهرســتان پیشواســت و تقریبــا از همــان زمان بــه طور جــدی معرفــی کتاب و نویسندگان را در دستور کار قرار داده و یک جریان تاثیرگذار با نتایج قابل توجه ایجاد کرده است. 

 از کجا شرو ع شد؟
امام جمعه پیشــوا بعد از گلایه‌های رهبر معظم انقلاب درباره پایین بودن ســرانه مطالعه مردم کشور، جدیتر از قبل به معرفی کتاب در خطبه‌های نماز جمعه فکر کرد. چند بار زمانی که امام جمعه یکی از شــهرهای کرمانشــاه بود ایــن کار را کــرده بود، امــا این بــار خیلی جدیتــر از قبل دســت به کار شــد و حــالا تقریبا یک ســال و نیم اســت بخشــی از خطبه‌های نماز جمعــه را به معرفی کتــاب و معرفی نویســنده کتاب اختصاص میدهد. حجت‌الاسـلام باقــری دربــاره ایــن کار میگوید: نمــاز جمعــه تریبــون تاثیرگذاری اســت. طی ســال حــدود 2500 نفر در نمــاز جمعه شــرکت میکنند و در ماه مبارک رمضان این تعداد بــه 6000 نفر هم میرســد پس چرا از این فرصت مناســب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده نکنیم؟ بنابراین این برنامه را شروع کردم و البته معرفی کتابها طبق آداب خاصی انجام میشود.

فروش همزمان با معرفی معرفی کتــاب
 فقــط یــک بخــش از جریــان تاثیرگــذار ترویــج کتابخوانــی در نمازجمعه شــهر پیشواســت. بخشــی از این جریــان به فــروش کتاب اختصــاص پیــدا کــرده و روش کار بر ایــن منوال اســت که حاج‌آقــا باقــری از قبل با ناشــر و نویســنده کتــاب هماهنگ میشــود تــا نســخه‌هایی از کتــاب بــرای فــروش در حاشــیه نمازجمعــه آماده باشــد. او میگوید: دو ســه نفری در این زمینــه با من همــکاری میکننــد از جمله آقــای جعفر کچویــی که خودش در نویســندگی دســتی دارد و بــا همــکاری ایــن دوســتان توانســته‌ایم هــر هفتــه کتابــی را کــه معرفی میشــود به علاقه‌منــدان عرضه کنیــم. به گفتــه خطیب جمعه پیشــوا، همیــن جمعــه از کتاب (من مــادر مصطفــی) 400 جلد فروخته شد و تعدادی از علاقه‌مندان هم دست خالی به خانه برگشــتند اما درعوض قرار شد تا جمعه این هفته کسری کتاب تامین شود و در اختیار این افراد قرار بگیرد. در این قسمت از گفت‌وگو، حجت‌الاسلام والمســلمین باقری توضیح میدهد که یکی از معیارهای مهم او برای انتخاب کتابها، قیمت پشــت جلد است. چون باید این رقم به میزانی باشــد که علاقه‌مندان بضاعت خریدش را داشته باشند. با این حال در همین مورد اقدامات دیگری نیز صورت گرفته که یکی از آنها نذر کتاب است.

سهمی برای کودکان و طلاب
دامنــه ترویــج کتابخوانــی در نمازجمعه پیشــوا بــه مدارس و حوزه‌هــای علمیــه هم رســیده و با همــت مــردم و خیرین تعــدادی کتاب به حــوزه علمیه و تعدادی از مــدارس مقطع ابتدایــی شــهر پیشــوا ارســال شــده اســت. ایــن اقــدام بــا همکاری مردم و با پشــتوانه نذرهای فرهنگی مردم پیشــوا انجام میشــود و جالب اینجاســت کــه خطیــب جمعه این شــهر در کنــار کتابهایــی کــه بــه بزرگترهــا معرفــی میکند، یک بار بخشــی از خطبه‌هایش را به معرفی کتابهای قصه مناسب برای گروه سنی کودک اختصاص داد و این کتابها در حاشیه نمازجمعه به علاقه‌مندان عرضه شد.

کتاب بخشی از خطبه
معرفی کتاب بخشــی از مراســم نمازجمعه شهر پیشــوا نیســت که مجری مراســم آن را انجام میدهد؛ این برنامه بخش مهمی از خطبه‌های نمازجمعه این شــهر است و حجت‌الاسـلام والمسلمین باقری به عنوان خطیب جمعه خودش این کار را انجام میدهد. یکی دیگر از آداب معرفی کتاب در نمازجمعه پیشــوا، معرفی نویسنده کتاب است. حاج‌آقا باقری درباره نویسنده هم توضیحاتی میدهد و کتابهای دیگرش را نیز معرفی میکند. چند وقتی اســت که حاج‌آقــا تصمیم گرفتــه وقتی کتابــی معرفی میکند از نویســنده هم دعــوت کند در نماز جمعه حضور داشته باشــد. آخرین نمونه‌اش همین جمعه گذشته بود که همزمان با روز قدس، حاج‌آقا کتاب «من مادر مصطفی» را با حضور نویسنده کتاب، رحیم مخدومی معرفی کرد. این کار نوعی قدردانی و تقدیر هم محســوب میشــود. این نظر حجت‌الاســلام باقری اســت که دعوت از نویســندگان را یک تیر برای دو نشــان میداند؛ هم مردم را با دنیای کتاب و نویســنده‌ها بیشــتر آشنا میکند و هم فرصتی فراهم می‌آورد برای قدردانی از نویسندگان. آداب معرفــی کتــاب در نمازجمعــه پیشــوا بــه همیــن مــوارد ختــم نمی‌شــود و یکــی از مهمتریــن آنهــا، مهرتاییــد حاج‌آقــا روی کتابهاســت. خطیــب جمعه پیشــوا میگوید: حتما باید خودم کتاب را خوانده باشــم تا آن را به مــردم معرفــی کنــم. چیــزی را نخوانــده باشــم توصیــه نمیکنــم. به گفتــه او یکی دو مــورد هم بوده کــه کتابی را خوانده اما برای معرفی در نماز جمعه مناسب ندانسته است. تا امروز بیشــتر کتابهایی که حاج‌آقا باقری معرفی کرده از نویســنده‌های بومی بــوده اما لاجرم باید ســراغ ســایر نویســندگان هم بــرود و در نظــر دارد در مــاه ذی‌الحجــه کتابــی از یــک خانــم نویســنده را معرفــی کنــد که دربــاره حج نوشته است.

کتاب به جای قورمه و قیمه و خرما
معرفی و عرضه کتاب در نمازجمعه پیشوا را یک جریان فرهنگی توصیف کردیم، چون تکمله‌های متعددی دارد که یکی از آنها نذر کتاب اســت. وقتی کتابی در نمازجمعه پیشوا عرضه می‌شود، معمولا تخفیف‌هایی را شامل می‌شود. بخشی از این تخفیف را ناشر میدهد، بخشی را ستاد نمازجمعه تقبل میکند که در واقع براساس نذر افراد، امکان تخفیف دادن فراهم میشود. حجت‌الاسلام والمسلمین باقری میگوید: افراد یا خیرینی هســتند که به جای نذر کــردن قیمه و قورمــه و خرما و ســایر خوردنیها، نذر فرهنگی کــرده و این امکان را فراهم میکنند که ستاد اقامه نماز بتواند کتابها را با تخفیف بیشتری به علاقه‌مندان عرضه کند. وی در ایــن باره به کتــاب «من مادر مصطفی» اشــاره میکند که قیمت پشــت جلدش 12 هزار تومان اســت. در نمازجمعه پیشــوا ایــن کتاب به قیمــت 5000 تومــان فروخته شــد، چون 2000 تومان ناشــر تخفیــف داد و 5000 تومان هم براساس نذرهای فرهنگی مردم و خیرین، تخفیفی بود که ستاد اقامه نماز متقبل شد. 
انتهای پیام/

نظر شما