به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتالله علمالهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در بیست و سومین جلسه تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان، به بیان تفسیر آیه ۳۳ این سوره «وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» پرداخت و گفت: در تداوم دستوری که ذات مقدس پروردگار بههمسران پیغمبر دادند، عرض شد این دستورات اختصاصی همسران پیغمبر نیست، احکام عامهای برای همه زنان است منتها اینکه خداوند اول آیه میفرماید «شما مثل دیگر زنان نیستید»، برای این است که آنان در برخی موارد بیشتر از زنان معمولی رعایت کنند چون آنان الگوی زنان دیگر هستند.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه اگر خانمی بهخاطر نسبت به یک مسؤول و یا یک بیت مورد توجه قرار گرفت، باید در موضوعات رعایت بیشتری داشته باشد، ادامه داد: دنباله این دستورات، خداوند دستورات دیگری هم داده است و آن اینکه در ابتدای آیه میفرماید «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی» که دنباله دستورات قبل، دستورات عامهای برای همه زنان است.
وی با بیان اینکه میتوانیم از این دستورات بهعنوان یک راهبرد برای همه زنان در عرصه اجتماعی برداشت کنیم و همچنین میتوان بهعنوان دستورالعمل در کنار سایر موضوعات قرار داد.
مجاز به توهین به همسران رسولالله نیستیم
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تفسیر آیه را مربوط بهحادثهای در تاریخ اسلام و پس از رحلت پیامبر دانست و بیان کرد: از دو جهت اهانت به هر یک از زنان پیغمبر نامشروع است، یکی از اینجهت که مراجع و رهبری فتوا دادن «اهانت بهمقدسات سایر مذاهب جایز نیست و حرام است» ثانیاً حساب زن پیغمبر از حساب همه جداست، زن پیغمبر ناموس پیغمبر است، زنی است که سرش را کنار سر پیغمبر روی یک بالین گذاشته و محرم رسولالله است، این زن حرمت دارد.
آیتالله علمالهدی با انتقاد از برخی مواضع افراطی در این خصوص، یادآور شد: اگر کسی حرمت همسر پیامبر را رعایت نکند و اهانت کند، یعنی حرمت پیغمبر را رعایت نکرده، نمیشود به همسر رسولالله توهین کرد، این توهین به خود پیغمبر است، اینکه برخی افراد افراطی دست بهاقداماتی میزنند، هم فعل حرام انجام دادند و هم توهین به پیامبر کردهاند، باید توجه کنیم مجاز به توهین به همسران رسولالله نیستیم.
امتحان با فرزند، سختترین امتحان الهی
وی افزود: گذشت از اولاد سختتر از گذشت از جان و مال است، ابراهیم خلیل الرحمان در درگاه خدا امتحانِ مال داد، همه ثروتش را که میگویند فقط ۴۰۰ سگ، رمه گوسفند ابراهیم را پاسبانی میکردند، همه را در راه خدا داد، جانش را در راه خدا داد که حاضر شد در آتش سوزانده شود اما وقتی مسئله بچه بهمیان آمد و حاضر شد اقدام بهذبح اسماعیل کرد، آنجا گفتند ابراهیم از عهده امتحان برآمد.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه هیچ تضمینی برای اسلامی و انقلابی ماندن هیچ فردی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «زبیر» کسی است که وقتی جمعیت به در خانه حضرت زهرا (سلامالله علیها) ریختند، او در مدینه نبود، از خارج مدینه وارد شهر شد، به او گفتند در خانه امیرالمؤمنین(علیه السلام) را آتش و همسرش را کتک زدند، غضبناک شد و شمشیر کشید تا همه را بکشد، عدهای او را گرفتند و نگذاشتند، گفت «من زندهام و شما در خانه علی را آتش میزنید؟»، چنین فردی در جنگ جمل در مقابل امیرالمؤمنین(علیه السلام) ایستاد.
آیتالله علمالهدی اضافه کرد: پیغمبر در گذشته از جنگ جمل خبر دادند و به امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند من از تو در قتال با ناکثین، قاسطین و مارقین عهد میگیرم، ناکثین، بیعتشکنان بودند که جنگ جمل را بهوجود آوردند، قاسطین، اهل ظلم که لشکریان شام از سوی معاویه به جنگ با امیرالمؤمنین(علیه السلام) آمدند و مارقین، کسانی که بعد از هدایت منحرف شدند که خوارج نهروان بودند، پیغمبر از امیرالمؤمنین(علیه السلام) در قتال با این سه گروه عهد گرفتند.
جاهلیت اول، مقابله با وصی پیامبر خدا بود
وی تصریح کرد: خداوند میفرماید «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی» یعنی «شما مثل دوران جاهلیت اول علم و نشانه نشوید»، عدهای از مفسرین گفتند جاهلیت اولی یعنی جاهلیت عربها پیش از اسلام، یعنی خداوند دارد میگوید مثل زنهای دوره جاهلیت تبرج و خودنمایی نداشته باشید اما بعضی دیگر از مفسرین میگویند جاهلیت عرب، آخرین جاهلیت پیش از اسلام بود و جاهلیت اولی نیست، این مربوط به جاهلیت قبل از جاهلیت عرب هست.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بیان «جاهلیت اولی»، گفت: مرحوم صدوق روایتی از عبدالله بن مسعود نقل میکند که جاهلیت اول، جاهلیت زمان حضرت موسی است که همسر حضرت موسی با «یوشع بن نون»، وصی حضرت موسی جنگید، پیامبر میگویند مثل این جاهلیت نباشید و با وصی پیامبر وارد جنگ نشوید.
حفظ حرمت عایشه توسط امیرالمؤمنین(علیه السلام)
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه این آیه، یک دستور عام و راهبردی از جانب خدا به همسران پیغمبر است، متذکر شد: پس از پیروزی امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جنگ جمل، ایشان زنانی که قدرتمند بوده و توان رزم داشتند را بهعنوان محافظ عایشه قرار داده، یک لشکر نیز همراه کردند و به این وسیله، امیرالمؤمنین(علیه السلام) عایشه را محترمانه بهمدینه فرستادند، علی برای حفظ حرمت پیغمبر، عایشه را با یک عده زن بهمدینه فرستاده نه با مرد.
انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱