شناسهٔ خبر: 33238919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مشروح آخرين دفاعيات جعبه سياه پرونده بابک زنجاني

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- ششمين جلسه رسيدگي به اتهامات «عليرضا زيبا حالت منفرد» معروف به جعبه سياه پرونده بابک زنجاني صبح امروز (شنبه) - 11 خردادماه - به رياست قاضي صلواتي در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در ابتداي اين جلسه قاضي صلواتي ضمن اعلام رسميت جلسه دادگاه، از وکلاي شرکت نفتي HK خواست با حضور در جايگاه توضيحات خود را ارائه کنند.
صادقي قهاره وکيل مدافع شرکت نفتي HK با حضور در جايگاه گفت: من به وکالت از شرکت موکلم که وابسته به شرکت ملي نفت ايران است تقاضاي صدور حکم شايسته براي جبران خسارات وارده به شرکت ملي نفت که سرمايه‌اش به مردم تعلق دارد را خواهان هستم.
وي ادامه داد: از تاريخ 3/11/ 1390 تحريم‌ها عليه ايران به اوج خود رسيد و شرکت ملي نفت ايران و شرکت‌هاي تابعه و بانک مرکزي در فهرست تحريم قرار گرفتند. در اين گير و دار به منظور ايفاي تعهدات شرکت ملي نفت ايران که به مخاطره افتاده بود افرادي از اين فرصت سو استفاده کردند و آب به آسياب دشمن ريختند و دشمن را ياري کردند.
صادقي قهاره افزود: بابک زنجاني به کمک زيباحالت منفرد غافل از اينکه عدالت آنها را گرفتار خواهد کرد از اين موقعيت سوءاستفاده کرده و به بهانه اينکه نفت را براي فروش مي‌برند و حاصلش را به کشور بر مي‌گردانند در واقع نفت کشور را به يغما بردند. در کلاهبرداري از شرکت ملي نفت 4 حلقه عمده به چشم مي‌خورد که عبارتند از شرکت ايزو، شرکت اس سي تي بنکرز ، بانک پوشالي FIIB و انبار کردن و جابه‌جا کردن محموله‌هاي نفتي و فروش آنها که نقش زيباحالت منفرد در اين بخش بيش از ديگران است.
وي گفت: اين دادگاه در گذشته رأي قاطع خود را در حق باقي متهمان صادر کرده است که از آن زمان 4 سال گذشته است.
صادقي قهاره به بزه‌هاي انتسابي به متهم زيباحالت منفرد اشاره کرد و گفت: در اين پرونده متهم زيباحالت منفرد که هم سن آقاي زنجاني و متولد سال 52 است ابتدا به مالزي رفته و معلوم نيست چطور لقب" داتا" يا " سر" به او عطا مي‌شود و از کشور دومينيکا پاسپورت سفير کبير را مي‌گيرد.
وي افزود: قبل از وضع تحريم‌ها نيازي به بانک پوشالي مثل FIIB و شرکت ايزو نبود. اتهام متهمين مشارکت در کلاهبرداري و حيف و ميل اموال است که البته اين کار به صورت گروهي و سازمان يافته انجام شده است. اين گروه منسجمي بودند که حداقل 4 نفر شاخص آن را تشکيل مي‌داد که به سرکردگي بابک زنجاني است که البته قاطعيت دادگاه براي صدور رأي او ستودني است.
صادقي قهاره گفت: اگر متهم زيباحالت منفرد در فرايند مجرمانه بسترسازي نمي‌کرد آقاي زنجاني نمي‌توانست شرکت موکل من را اغوا کند.
وي به نقش متهم در اين گروه سازمان يافته اشاره کرد و گفت: ترتيب ملاقات آقاي تانسري (مشاور عالي نخست وزير مالزي) با آقاي زنجاني، تأسيس شرکت سوييفت ال تي دي که موسسين اين شرکت از تشابه اسمي با شرکت جهاني سوييفت سوءاستفاده کرده و بانک‌ها را فريب مي‌دادند و بررسي‌هاي بانک مرکزي نشان مي‌دهد متهمين پيام‌هايي که از آن ارسال مي‌کردند کاملاً جعلي بوده است که البته شرح تفصيلي اين پيامک‌ها در کيفرخواست و لوايح تقديمي در گذشته به دادگاه آمده است. طبق گفته متهم اين شرکت‌ها با سرمايه 100 دلار تأسيس و از طريق آن پيامک‌هاي جعلي ارسال شده است و نقش زيباحالت منفرد در شرکت اس سي تي بنکرز کاملاً مشهود است.
صادقي قهاره افزود: مهمترين بحث در عمليات بانکي ارتباط با ساير بانک‌هاست و نقش ارتباطي بانک پوشالي FIIB از طريق متهم زيباحالت منفرد صورت مي‌گرفته است.
وي در ادامه با تشريح نقش متهم زيباحالت منفرد در اين گروه سازمان يافته گفت: تأسيس شرکت ايزو که به اقرار متهم منفرد با سرمايه 100 دلار و به نام خودش و حسابدارش انجام شده بود که در تهران بنا بر خواسته بابک زنجاني به نام وي انتقال مي‌دهد و عمليات کلاهبرداري را به انجام مي‌رساند. همچنين انبار کردن محموله‌هاي نفتي و اجاره کشتي توسط متهم زيباحالت منفرد انجام مي‌گرفت.
صادقي قهاره گفت: درباره مطالبي که آقاي کوهپايه زاده در جلسه قبل گفت بايد بگويم که اساساً علت حضور وي در اينجا براي ما مجهول بود و موضوع وکالت او در اين دادگاه خاتمه يافته بود.
وي درباره اظهارات کوهپايه زاده درباره بازرگان، گفت: بايد بگويم که وي بازنشسته شده است. همچنين آقاي کوهپايه زاده گفته شکايت موکل از وزارت نفت در شعبه کارکنان دولت وجود دارد که ما پيگيري کرديم گفتند تفاوت بر سر ميعانات گازي بوده زيرا ميعانات گازي به راحتي قابل فروش نيست.
صادقي قهاره وکيل شرکت نفتي HK ادامه داد: وظيفه ما دفاع از حقوق موکل است اما بايد در حين انجام اين وظيفه موضوع را براي دادگاه شفاف‌سازي کنيم. در تحويل گرفتن محموله‌هاي نفت و فروش آنها زيباحالت منفرد نقش مستقيم داشته است و به اقرار خودش پي به مکر و تقلب زنجاني برده بود و با توجه به نفوذش در کشور مالزي اين اقدامات را انجام داده است لذا انتظار صدور حکم در محکوميت متهم و رد مال و جبران خسارت را از محضر دادگاه داريم.
پس از پايان دفاعيات صادقي قهاره، جعفري وکيل مدافع متهم زيباحالت منفرد با حضور در جايگاه در بيان دفاعيات خود گفت: در کيفرخواست 3 جرم به موکل نسبت داده شده است و اين در حاليست که بر اساس اصل کلي قلمرو قوانين جزايي در مکان و طبق ماده 3 قانون مجازات اسلامي قانونگذار مي‌گويد در هر محلي جرم واقع شد، مقامات قضائي محل بايد متهم را تحت تعقيب قرار دهند، مسائلي که تحت عنوان جرم به آقاي زيباحالت منفرد نسبت داده‌اند در خارج از کشور بوده است.
جعفري افزود: اعمال زيباحالت منفرد نه در ايران و نه در خارج از کشور نبايد جرم تلقي شود، شخصي به نام زنجاني مقداري نفت خريده و در کشور چين با همکاري زيباحالت منفرد آن را انبار کردند. اگر آقاي زنجاني جرمي مرتکب شده است اين موضوع ارتباطي به منفرد ندارد و وي دخالتي در اين مسائل نداشته و هيچ سند و مدرکي دال بر اينکه منفرد در خريد و تحصيل نفت دخالتي داشته باشد در پرونده وجود ندارد.
وي تصريح کرد: اقدامات منفرد بعد از اقدامات زنجاني بوده است لذا کلمه مشارکت در اينجا نبايد استفاده شود، تعريف کلاهبرداري نيز در قانون مشخص است، موکل بنده زنجاني را فريب نداده بلکه زنجاني عالماً، عامداً و با اطلاع کافي از منفرد استفاده کرده است.
جعفري در ارتباط با خريد بانک FIIB گفت: مگر آقاي زنجاني صغير و سفيه بوده است که بانک FIIB را از منفرد خريداري کند؟ اگر به نفعش نبود اقدام به خريداري نمي‌کرد، مسلماً قبل از خريد بانک با مشاورين و متخصصين صحبت کرده است. قطعاً زنجاني از اين اقدام خوشحال بوده که يک ايراني در خارج از کشور پيدا شده که مي‌تواند مخازيني را جهت انبار کردن نفت فراهم کند.
وکيل مدافع متهم زيبا حالت منفرد افزود: بايد در رسيدگي شرايط زماني را در نظر بگيريم. آنچه مسلم است ذخيره نفت در آن شرايط به نفع زنجاني بوده و منفرد نقش واسطه داشته است، در کيفرخواست مشخص نشده که کلمه مشارکت چه معني دارد و چرا به موکل بنده که دخالتي در حمل نفت نداشته اتهام مشارکت را عنوان کردند. طبق اصل 166 قانون اساسي، دادگاه مکلف است طبق قانون رأي دهد؛ دادسرا با نوشتن 3 عنوان اتهامي خواسته موکل را مجرم معرفي کند.
وي اضافه کرد: اخلال در نظام اقتصادي در قانون تعريف شده است، ما نمي‌توانيم خارج از چارچوب قانون به يک نفر بگوييم اخلالگر نظام اقتصادي است، دادسرا بايد مشخص کند که موکل چه اقدام مجرمانه‌اي در اين راستا انجام داده است، در پرونده آثاري از ضرب سکه، جعل اسکناس و قاچاق ارز وجود ندارد.
وکيل مدافع متهم منفرد گفت: تقاضا دارم قضات ماده يک قانون اخلالگران نظام اقتصادي را مد نظر داشته باشند، ما نمي‌توانيم بگوييم حتماً هدف آقاي منفرد چنين بوده و وي با توجه به فلان بند اخلالگر است لذا عنصر قانوني در مورد موکل وجود ندارد.
جعفري ادامه داد: قانون تشديد مجازات کلاهبرداري اين جرم را تعريف کرده است، اگر منصفانه و بدون حب و بغض بررسي کنيم اين جرم شامل موکل من نمي‌شود، موکلم براي خدمت به هموطنش وارد قضيه شده و طبعاً براي اين کار پولي هم گرفته اما در جرم کلاهبرداري بايد قصد خاص (بردن مال ديگران) وجود داشته باشد در حاليکه موکل هيچگونه مانور متقلبانه انجام نداده است.
وي اضافه کرد: وکيل بابک زنجاني در جلسه دادگاه گفت که بر اساس اسناد و مدارک موجود نقش منفرد در امور زنجاني روشن است اما سوال اينجاست که بر اساس کدام اسناد اين مطلب را مي‌گويند؟ آن اسناد را ارائه دهند. به استناد کدام سند گفته مي‌شود منفرد دخالتي در خريد محموله‌هاي نفتي از وزارت نفت داشته است.
در ادامه وکيل متهم منفرد گفت: درباره موضوع آب در نفت بايد بگويم وقتي که متوجه شديد آب در نفت وجود دارد چرا شکايت نکرديد. ما بايد با سند ثابت کنيم و دليل آن آنقدر بايد محکم باشد که بگوييم به اين دليل قاطع اين مقدار آب در نفت ريخته‌ايد. بر اساس شايدها نبايد جرم را به متهم نسبت دهيم زيرا اساس محکمه بر برائت است.
جعفري افزود: آخرين جرمي که به موکلم نسبت داده‌اند پولشويي است و بايد توضيح بدهم که عمل موکلم با کدام سه بند از مواد قانوني که دال بر پولشويي است تطبيق دارد. طبق تعريف قانونگذار در موارد پولشويي بايد به طور مستقيم يا غيرمستقيم ناشي از عمل مجرمانه اين مال تحصيل شده باشد و شخص انجام دهنده بايد به آن علم داشته باشد.
وي ادامه داد: اعمال موکل من با هيچکدام از اين مواد تطبيق ندارد. او اطلاع نداشته پول‌هاي بابک زنجاني از کجا به دست آمده است بلکه بابک زنجاني از او خواسته بانک به او معرفي کند يا انبار براي او فراهم آورد. البته اگر موکلم از قبل همدست باشد قابل قبول است اما اين طور نيست و اعمال او مشمول قانون پولشويي نيست. اصل بر صحت قراردادهاست که وي قرارداد بسته و پول خود را دريافت کرده است.
وکيل زيباحالت منفرد گفت: بابک زنجاني امروز مجرم است اما آيا آن زماني که به موکل من مراجعه کرد مجرم بود که به او شک کند. آن زمان اعمال بابک زنجاني نه تنها جرم نبود بلکه امتياز محسوب مي‌شد و موکل من يکي مثل بقيه مردم است.
جعفري تصريح کرد: موکلم به خاطر ايراني بودن و علاقه به کشورش حدود يک ميليارد و 500 ميليون دلار به اقتصاد ايران کمک کرده است چرا اينها ناديده گرفته مي‌شود؟ وي مي‌گويد هيچ پولي از بابک زنجاني و شرکت ملي نفت نگرفته است حال آيا اين کلاهبرداري محسوب مي‌شود؟ از عناصر سه گانه جرم عنصر قانوني درباره موکلم وجود ندارد و عنصر معنوي اصلاً وجود ندارد و عنصر مادي که موکلم انجام داده است طبق روال و در کار معمول و عادي انجام شده است. همچنين موکلم قصد ضربه زدن به نظام را نداشته است و صرف انجام برخي اقدامات نبايد آن را دال بر قصد ضربه زدن به نظام قلمداد کنيم.
وي افزود: اين موارد در کيفرخواست چند بار تکرار شده است که اي کاش نماينده دادستان به جاي اين 400 صفحه 10 صفحه کيفرخواست متقن تهيه و سعي مي‌کرد دلايل در کيفرخواست بيشتر باشد. از دادگاه با توجه به ماده 4 قانون آئين دادرسي کيفري و اصل فعلي اصالة البرائة و اينکه موکل جرمي انجام نداده تقاضاي صدور حکم برائت دارم. او حدود 30 ماه در زندان است و يک فرد مفيد براي نظام نفتي و اجتماعي و سياسي است.
در ادامه قاضي صلواتي خطاب به جعفري وکيل مدافع متهم زيباحالت منفرد گفت: در اينکه او ايراني است آيا شکي نداريد؟
وکيل منفرد گفت: خير
قاضي صلواتي گفت: پس نظر شما را به ماده 4 و 7 قانون مجازات اسلامي جلب مي‌کنم که اگر جرمي در حوزه حاکميت ايران وقوع يابد، مجرم طبق قانون جمهوري اسلامي ايران مجازات خواهد شد و اگر اتباع ايراني هم در خارج از کشور باشند، در ايران طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران مجازات مي‌شود.
محبتي وکيل ديگر متهم منفرد با حضور در جايگاه گفت: تمام عمليات مجرمانه در اين پرونده توسط بابک زنجاني انجام شده است. وي به عنوان امين دو بانک و تنها تصميم ساز و مجري اين بانک‌ها ايفاي نقش مي‌کرده به طوري که همه تراکنش‌هاي بانکي با دستور او نزد بانک fiib اعمال مي شده است. موارد پولشويي پرونده موضوع اتهام بابک زنجاني بوده که از سوي دادگاه محترم رأي صادر و به تأييد ديوان عالي رسيده و در حال اجراي حکم است.
وي ادامه داد: طبق اظهارات و اقارير برخي متهمان در پرونده از جمله مهدي شمس برابر قوانين جزايي عليه خود آنان معتبر و قابل استناد است و عليه موکل نافذ نيست و مورد توجه قرار نمي‌گيرد. نقش موکلم به عنوان واسطه در کلاهبرداري بوده و عنصر مادي مشارکت در کلاهبرداري محقق نشده است.
وکيل ديگر متهم زيباحالت منفرد گفت: موکلم به عنوان تاجر قصد درآمدزايي داشته است و کلاهبرداري صورت نگرفته است. وي گفته هيچ گونه شراکتي با بابک زنجاني نداشته‌ام و هيچ محموله‌اي توسط شرکت نيکو به موکلم ارائه نشده است. بازپرسي در صدور قرار نهايي در صفحه 174 جلد هشتم نتيجه‌گيري مي‌کند که عنوان اتهام مشارکت در اخلال اقتصادي کشور از طريق کلاهبرداري شبکه‌اي محرز شده است و آن را مجدداً تکرار مي‌کند و بر همين اساس کيفرخواست صادر مي‌شود که در دفاع از موکلم مي گويم نمي‌توان براي اتهام يا جرم ارتکابي عناوين متعدد تعيين و آن را محکوم کنيم. از دادگاه استدعاي عنايت را در اين باره دارم.
محبتي وکيل ديگر متهم زيبا حالت منفرد افزود: کلاهبرداري، جعل، استفاده از سند مجعول و خيانت در امانت به موکل نسبت داده شده است و با توجه به اينکه در اين موارد قرار منع تعقيب قطعي صادر شده است لذا مطابق قانون نمي‌توان فرد را مجازات کرد و در مورد متهم منشأ احراز جرم پولشويي و کلاهبرداري ملاحظه نمي‌شود و اخلال در نظام اقتصادي معنا پيدا نمي‌کند.
وي افزود: بر حسب کيفرخواست و اظهارات منفرد اعلام مي‌کنم موکل هيچ ارتباطي با شرکت HK و نيکو و شاکي پرونده نداشته است لذا عناصر تحقق جرم کلاهبرداري وجود ندارد و موکل نقشي در دريافت و پرداخت پول‌هاي مربوط محموله‌هاي نفتي نداشته است.
پس از دفاعيات وکلاي متهم زيبا حالت منفرد، قاضي صلواتي خطاب به متهم گفت: آخرين دفاعيات خود را بيان کنيد.
متهم زيبا حالت منفرد در آخرين دفاع از خود گفت: در کيفرخواست نام 27 شخصيت حقيقي و 16 شخصيت حقوقي (خانم زينب مددي، خانم زهره رضايي، حميد فلاح هروي، خانم مريم مهرباني، سيف‌الله جشن‌ساز، ديوان‌دره‌اي، سرمدي، نقش‌بندي، مشيري، غفاري، سعيدي، خانم آقايي، آقاي سعيدي، ايشان‌الدين‌منصور، محمدرضا ساروخاني، خانم متين فريدي، بازرگان، حميدرضا اکبري، سعيد منصوري، صديقيان، خانم عتيقه‌چي، بهرام آقازاده، اکبر قطبي، خانم يو و …) نام برده شده است و از آنان نتيجه‌گيري ناصوابي شده است.
وي ادامه داد: زماني که به ايران مراجعه کردم با مشاور عالي نخست وزير مالزي به قصد بازديد از کشور آمدم و پايم به جزيره کيش باز شد و با زنجاني آشنا شدم، قبل از خريد FIIB حساب‌هايي در اين بانک باز شده بود و بنده فکر نمي‌کردم زنجاني مي‌خواهد از وزارت نفت، نفت خريداري کند. بعد از بانک FIIB ارتباطم با زنجاني قطع شد و فقط خانم مهرباني حواله‌هايي را ارسال کرد و پيشنهاد دادم شرکت‌هايي در مالزي ثبت شود که معاف از ماليات باشد تا حواله پس از ارسال مسدود نشود.
زيبا حالت منفرد افزود: 4 هزار حواله در مدت يک ماه فرستادند و بالغ بر چندين ميليارد دلار ارسال و هيچکدام مسدود و بلاک نشد و به ازاي هر حواله 50 دلار به بنده پرداخت شد اما خيلي زود مديران بانک ملت دفتر FIIB را تصاحب کردند و در مقام تصدي‌گري قرار گرفتند. آقاي قاضي فرزندان و همسر من فارسي بلد نيستند و من 30 ماه است که در ايران هستم، مي‌خواستم دفاعيات خود را در اين دادگاه ارائه دهم.
قاضي صلواتي گفت: فرصت کافي براي دفاع به شما داده خواهد شد.
زيبا حالت منفرد گفت: در کيفرخواست آمده که زنجاني به من گفت 4 وزير و نمايندگان مجلس پشت من هستند، پايت را از گليمت دراز تر نکن.
زيباحالت منفرد در ادامه دفاعيات خود گفت: آيا شرکت HK يا بانک مرکزي سند ديگري به من نشان دادند که من با عقلم بفهمم نبايد اين کار را انجام مي‌دادم. زنجاني سال بعد به من گفت تو به من خيانت کردي، آيا شرکتHk خوشحال مي‌شد که من مي‌گفتم ال سي درست است. زنجاني مورد وثوق شخصيت‌هاي نظام بود چرا من نبايد به وي اطمينان مي‌کردم‌. ايشان آقاي شمس و وزرا را هم فريب داده و اقدام به خريد شرکت شستا کرده بود. چه انتظاري از من بي سواد مي‌رفت که در کشور غريب به ايشان اطمينان نکنم. من اول منافع مالي خودم را در نظر مي‌گرفتم و حکم من حکم چاقوسازي است که چاقو را براي استفاده صحيح ساخته اما بعد از آن استفاده نادرست شده است. کاش بانک را براي زنجاني تهيه نمي‌کردم. به من مي‌گويند بستر جرم را فراهم کردي، آيا اگر با چاقو آدم بکشم چاقو ساز را مي‌گيرند.
اين متهم افزود: وقتي آقاي رستم قاسمي وزير نفت شد از بابک زنجاني خواست با وي همکاري کند و زنجاني به خودش بسيجي اقتصادي مي‌گفت.
وي در خصوص اتهام آب ريختن در نفت‌ها نيز گفت: من تا حالا يک نفت کش را از نزديک نديدم چطور امکان دارد در نفت آب ريخته باشم. همچنين من هيچ وقت بانک تأسيس نکردم که بستر جرم محيا شود. آيا اگر بانک من کار درست انجام مي‌داد از من تقدير مي‌کرديد. من از هيچ يک از اقدامات مجرمانه زنجاني اطلاع نداشتم. حتي يکسال قبل از بازداشت او نيز رابطه ام را با ايشان قطع کردم. من مثل شرکت hk قرباني هستم و ديگر دفاعي از خود ندارم.
با پايان آخرين دفاعيات عليرضا زيباحالت منفرد قاضي صلواتي ختم دادرسي را اعلام کرد و گفت: حکم اين پرونده در مهلت قانوني صادر خواهد شد.


نظر شما