شناسهٔ خبر: 33244397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات «زیبا حالت منفرد» مطرح شد

فریب بانک‌ها از طریق تشابه اسمی با شرکت جهانی سوئیفت

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -




به گزارش میزان، در ابتدای این دادگاه وکیل شرکت نفت HK با حضور در جایگاه گفت: بعد از آغاز تحریم‌ها علیه صنعت نفت کشور، شرکت ملی نفت ایران به منظور ایفای تعهدات که به مخاطره افتاده بود توسط افرادی همچون بابک زنجانی و زیبا حالت منفرد مورد سواستفاده قرار گرفت. این افراد به بهانه اینکه نفت را برای فروش می‌برند و حاصلش را به کشور بر می‌گردانند، در واقع نفت کشور را به یغما بردند.
صادقی قهاره اظهار داشت: در این پرونده متهم زیبا حالت منفرد که همسن آقای زنجانی و متولد سال ۵۲ است ابتدا به مالزی رفته و معلوم نیست چطور لقب سِر یا داتا به او اعطا می‌شود و از کشور دومنیکا پاسپورت سفیر کبیر را می‌گیرد. وی افزود: اگر متهم زیبا حالت منفرد در فرآیند مجرمانه بسترسازی نمی‌کرد آقای زنجانی نمی‌توانست شرکت موکل من را اغوا کند.
وکیل شرکت نفت HK به نقش متهم حالت منفرد در این گروه سازمان یافته اشاره کرد و گفت: ترتیب ملاقات‌تانسری (مشاور عالی نخست وزیر مالزی) با زنجانی، تاسیس شرکت سوئیفت ال تی دی که موسسین این شرکت از تشابه اسمی آن با شرکت جهانی سوئیفت سوءاستفاده کرده و بانک‌ها را فریب می‌دادند و ارسال پیام‌های جعلی مالی به بانک‌ها بخشی از اقدامات این متهم است.
صادقی قهاره افزود: طبق گفته متهم این شرکت‌ها با سرمایه ۱۰۰ دلار تاسیس و از طریق آن پیامک‌های جعلی ارسال شده است و نقش زیبا حالت منفرد در شرکت اس سی تی بنکرز کاملا مشهود است.
وی ادامه داد: در تحویل گرفتن محموله‌های نفت و فروش آنها زیبا‌حالت منفرد نقش مستقیم داشته است و به اقرار خودش پی به مکر و تقلب زنجانی برده بود و با توجه به نفوذش در کشور مالزی این اقدامات را انجام داده است.
پس از پایان دفاعیات صادقی قهاره وکیل مدافع متهم زیبا حالت منفرد در جایگاه حاضر شد و در بیان دفاعیات خود گفت: اعمال زیبا حالت منفرد نه در ایران و نه در خارج از کشور نباید جرم تلقی شود، شخصی به نام زنجانی مقداری نفت خریده و در کشور چین با همکاری زیباحالت منفرد آن را انبار کردند.
وی افزود: از عناصر سه گانه جرم عنصر قانونی درباره موکل من وجود ندارد عنصر معنوی اصلا وجود ندارد و عنصر مادی که موکل من انجام داده است طبق روال و در کار معمول و عادی انجام شده است. همچنین موکلم قصد ضربه زدن به نظام را نداشته و صرف انجام برخی اقدامات نباید آن را دال بر قصد ضربه زدن به نظام قلمداد کنیم.
پس از دفاعیات وکیل متهم زیبا حالت منفرد، این متهم برای بیان آخرین دفاعیات خود در جایگاه حاضر شد.
متهم زیبا حالت منفرد گفت: بابک زنجانی فعالیت زیادی داشت و در ایران مورد وثوق بود. بابک زنجانی، شرکت HK، شرکت نیکو، بانک مرکزی، بانک مسکن، مدیر عامل وقت سازمان تامین اجتماعی را فریب داده بود.
بعد از سخنان متهم زیبا حالت منفرد، قاضی صلواتی با اعلام ختم رسیدگی گفت: دادگاه در مهلت قانونی حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

نظر شما