شناسهٔ خبر: 33234265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سمپاشی ۱۲ هزار راس دام علیه بیماری تب کریمه کنگو

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان از سمپاشی ۱۲ هزار راس دام علیه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان خبرداد.

صاحب‌خبر -

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و جلوگیری از شیوع این بیماری واگیر، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک و سنگین و ۳۰ هزار متر مربع جایگاه دام در شهرستان به صورت رایگان سم پاشی شده است.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک نوع بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که هیچگونه علائم بالینی در جمعیت دامی ندارد و از طریق تماس افراد با گوشت، خون، ترشحات دام آلوده یا گزش و له کردن کنه آلوده به این بیماری، شیوع پیدا می‌کند.

راه انجام ادامه داد: تب ناگهانی، کوفتگی بدن، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، گلودرد، دل درد، تغییرات خلقی، بی قراری و افسردگی از علایم آن در انسان است و علایم خونریزی از روز سوم تا ششم شروع شده و حتی منجر به مرگ فرد می‌شود.

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان  بیان کرد:  مهمترین راه کار‌های پیشگیری از این بیماری مبارزه با کنه‌ها از طریق سمپاشی، استفاده از پوشش‌های مناسب و بالا بردن امنیت فردی در هنگام مراجعه به دامداری ها، نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال قبل از مصرف، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیر مجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحد‌های مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.

انتهای پیام / ط ا

 ۱۲ هزار راس دام علیه بیماری تب خونریزی سمپاشی شدند

نظر شما