شناسهٔ خبر: 33213221 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

«سيگار» سالانه جان 60 هزار ايراني را مي گيرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - دبير کل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران در آستانه هفته ملي بدون دخانيات گفت: با برآورد 60 ميليارد نخ مصرف ساليانه سيگار در کشور، 60 هزار مورد مرگ ناشي از استعمال سيگار را داريم.
به گزارش خبرگزاري آريا ، محمدرضا مسجدي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به شعار روز جهاني بدون دخانيات مبني بر «اجازه نده دخانيات نفست را بگيرد» تاکيد کرد: اگر مردم حداقل روزي 20 ميليارد تومان صرف خريد سيگار کنند که البته اين رقم در رابطه با قليان بيشتر است، بايد توجه داشت که حداقل 60 هزار ميليارد تومان هزينه درمان بيماري‌هاي ناشي از استعمال آنها مي‌شود که با احتساب هزينه‌هاي جاري، اين هزينه‌ها به 100 هزار ميليارد در سال نيز مي‌رسد.
افزايش مصرف قليان و خطر سرطان ريه در سال‌هاي آتي
وي هشدار داد: با توجه به ميزان استعمال دخانيات به ويژه قليان در جوانان و به خصوص زنان، خطر افزايش سرطان ريه در سال‌هاي آينده در کشور بسيار جدي است.ضمن توجه به برنامه‌هاي پيشگيري به ويژه کنترل استعمال دخانيات در کشور، آگاهي بخشي عموم مردم و توجه جدي جامعه پزشکي به تشخيص به موقع اين بيماري بسيار حائز اهميت است.
وي ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، سرطان ريه از مجموع سرطان‌هاي سينه، دهانه رحم، دستگاه گوارش و مجاري ادراري بيشتر قرباني مي‌گيرد. در سال 2012، يک ميليون و 800 هزار نفر به اين نوع سرطان مبتلا شدند. همچنين سرطان ريه در مردان شايع‌تر است و در زنان در دومين يا سومين رتبه قرار مي‌گيرد.
مسجدي با تاکيد بر اين مسئله که استعمال سيگار و بخصوص قليان يکي از فاکتورهاي اصلي ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير است، افزود: وقتي فردي در سن 40 سالگي به دليل مصرف دخانيات فوت کرده و يا به انواع بيماري‌هاي پرهزينه مرتبط مبتلا مي‌شود، علاوه بر صرف هزينه درمان و ناراحتي براي خانواده، کشور نيز يک سرمايه انساني را از دست مي‌دهد.
اگر قيمت هر پاکت سيگار 100 تومان اضافه مي‌شد
وي با اشاره به عدم تصويب افزايش 100 توماني قيمت هر پاکت سيگار بر اساس لايحه بودجه 98 ادامه داد: اين افزايش مي‌توانست 300 ميليارد تومان درآمد براي کشور به ارمغان آورده و از اعتياد، افزايش بار بيماري و مرگ ناشي از مصرف دخانيات جلوگيري کند.
وي در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي بيش از سه دهه جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران در بخش مبارزه و کنترل استعمال انواع مواد دخاني در بخش‌هاي مختلف آموزشي، آگاهي، اطلاع رساني و غيره گفت: اين سازمان مردم نهاد بيش از سه دهه است که در زمينه مبارزه با استعمال دخانيات هميشه پيشگام بوده و جزو تشکل جهاني انجمن‌هاي بين‌المللي مبارزه با دخانيات نيز است. از جمله فعاليت‌هاي اين سازمان چاپ ماهنامه کارت قرمز «اولين ماهنامه تخصصي حوزه کنترل دخانيات در کشور» است که به صورت سراسري در بين دانشگاه‌ها، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، خوابگاه‌هاي دانشجويي و ساير ارگان‌ها، سازمان‌ها و مراکز مرتبط با بحث کنترل دخانيات توزيع مي‌شود.
مسجدي افز ود: از ديگر فعاليت‌هاي اين مرکز، راه‌اندازي کلينيک ترک سيگار است. افراد با مراجعه به اين کلينيک که در ساختمان جمعيت مبارزه با دخانيات مستقر است، مي‌توانند جهت ترک استعمال انواع محصولات دخاني با دريافت مشاره رايگان مراجعه کنند.
مرکز فرآموز «نفس پاک»
وي در ادامه با اشاره به مرکز فرآموز «نفس پاک»، گفت: کودکان و نوجوانان 5 تا 15 سال براي دريافت آموزش و اطلاع رساني جهت پيشگيري از استعمال دخانيات و رفتارهاي پرخطر و مهارت «نه» گفتن در موقعيت‌هاي اينچنيني به اين مرکز مراجعه مي‌کنند. اين مرکز از بخش‌هاي مختلف مانند اتاق نقاشي، انيميشن، نمايش عروسکي، آزمايشگاه و غيره تشکيل شده است. دانش آموزان از مدارس سراسر شهر تهران مي‌توانند با مراجعه به اين مرکز از خدمات آن جهت پيشگيري از استعمال قليان در مدارس بهره‌مند شوند.
دبيرکل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران همچنين در ادامه با اشاره به واحد زنان اين سازمان مردم نهاد گفت: واحد زنان نيز به صورت تخصصي با ارائه بروشورها و کتابچه جهت اطلاع رساني و برگزاري کلاس‌هاي آموزشي به زنان در دانشگاه‌ها و ساير مراکز مرتبط به صورت علمي و تخصصي در کنترل و پيشگيري از استعمال دخانيات بخصوص قليان در زنان فعاليت دارد.
مسجدي در ادامه گفت: اين مرکز همچنين جهت انجام فعاليت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي، بخشي را با نام مرکز تحقيقات کنترل دخانيات تأسيس کرده است که ضمن حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي در مقطع فوق ليسانس و دکترا مرتبط با بحث کنترل دخانيات، با دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و ساير رشته‌هاي مرتبط در بخش‌هاي گوناگون نيز فعاليت دارد.
وي متذکر شد: در حال حاضر طرح پاد «پيشگيري از استعمال دخانيات در مدارس» با شعار گامي در جهت شهر بدون دخانيات، به‌ صورت سراسري در مدارس دخترانه و پسرانه شهرستان ورامين به صورت پايلوت در حال اجرا است. در اين طرح که حدود 3 سال در حال اجراست، تا کنون بيش از 4 هزار پاديار جهت آموزش همسال به همسال آموزش ديده‌اند، که از جمله موفقيت‌هاي اين طرح جهت کاهش استعمال انواع مواد دخاني بخصوص قليان در بين دانش آموزان اين شهرستان بوده است.
دبيرکل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران با اشاره به امضاي تفاهم نامه همکاري همه جانبه جمعيت مبارزه با دخانيات با حوزه علميه خواهران و برادران، ستاد ائمه جمعه و جماعات گفت: با توجه به نقش پراهميت روحانيت در سطح کشور، اين سازمان مردم نهاد اخيرا تفاهم نامه‌اي با اين مراکز جهت کنترل استعمال دخانيات در سطح کشور امضا کرده است.

نظر شما