شناسهٔ خبر: 33200906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

شیب نزولی قیمت طلا و سکه/کاهش ۱۲ هزار تومانی در یک هفته

بررسی قیمت طلای ۱۸ عیار و سکه از ابتدای هفته جاری تاکنون نشاندهنده این است که طی ۷ روز معاملاتی شاهد شیب نزولی قیمت طلا و سکه بوده ایم به طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار طی این مدت ۱۲ هزار تومان کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار طلا و سکه و نوسانات قیمتی آن تاثیرات فراوانی در سایر بازارهای مالی دارد و هرگونه شوک قیمتی بلافاصله در سایر بازارها نیز تاثیر خود را می گذارد از این رو بانک مرکزی با برنامه ریزی هایی که از سال گذشته در این زمینه انجام داده است تلاش کرده است تا نوسانات موجود در این بازار را کنترل کرد و زمینه ایجاد شوک های اقتصادی را کاهش دهد.

 

بررسی قیمت های بازار طلا و سکه موید این نکته است که این سیاست ها توانسته است کنترل مناسبی در این بازار ایجاد کند هرچند که ممکن است طی یک یا دو روز در ماه شاهد رشد قیمتی در این بازار بوده باشیم اما ایت سیاست ها به سرعت بازار را به سمت قیمت تعادل هدایت کرده است. این نکته علاوه بر آمارهایی موجود در بازار از سوی کارشناسان اقتصادی نیز مورد تایید است.

Image result for ‫بازار طلا‬‎

بنابرگزارش شبستان با بررسی بازار طلا و سکه شاهد هستیم هر گرم طلای 18 عیار که انتهای هفته گذشته (جمعه 3 خرداد) 428 هزار و 300 تومان ارزشگذاری شده بود با آغاز هفته منتهی به 9 خرداد 300 تومان کاهش داشته است. همچنین قیمت انواع سکه که (3 خرداد) به این ترتیب بود که سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 759 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 660 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 680 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت یک میلیون و 16 هزار تومان در روز (شنبه 4 خرداد) بدون تغییر و ثابت ماند.

 

این گزارش می افزاید: در 2 روز میانی هفته شاهد رشد اندک قیمت در بازار طلا و سکه بودیم به طوری که (یکشنبه 5 خرداد) هر گرم طلای ۱۸عیار۴۳۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی ترتیب 4 میلیون و 805 هزار تومان، 4 میلیون و 690 هزار تومان، 2 میلیون و 680 هزار تومان، یک میلیون و 721 هزار تومان و یک میلیون و 28 هزار تومان بود و برای روز (دوشنبه 6 خرداد) نیز هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۳۲ هزار تومان معامله می‌شد. در بازار سکه نیز در این روزسکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 805 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 650 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 685 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 740 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون تومان بود.

این در حالی است که قیمت هر گرم طلای 18 عیار در روز (سه شنبه 7 خرداد) در ۴۳۲ هزار ثابت شد و سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 805 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 650 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 685 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 740 هزار تومان و سکه یک گرمی نیز یک میلیون تومان ارزشگذاری شد که قیمت انواع سکه نیز نسبت به روز گذشته خود ثابت بود و تغییری در آن ایجاد نشده بود.

 

اما از (چهارشنبه 8 خرداد) شاهد کاهش قیمت در بازار طلا و سکه هستیم. در این روز هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۱۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 619 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 650 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 635 هزار تومان، ربع سکه بهارآزادی با قیمت یک میلیون و 685 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون تومان بود که نسبت به روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار کاهش 13 هزار تومانی داشت و در انواع سکه طرح جدید، طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب شاهد کاهش 155 هزار تومانی، 31 هزار تومانی، 50 هزار تومانی و 55 هزار تومانی هستیم.

 

سیر نزولی قیمت طلا و سکه تا انتهای هفته ادامه داشت به طوری که امروز (پنجشنبه 9 خرداد) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۱۶ هزار تومان است. در بازار سکه نیز برای امروز سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 603 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 560 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 625 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 725 هزار تومان و سکه یک گرمی نیز یک میلیون و 8 هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش شبستان بررسی قیمت طلای 18 عیار و سکه از ابتدای هفته جاری تاکنون نشاندهنده این است که طی 7 روز معاملاتی شاهد شیب نزولی قیمت طلا و سکه بوده ایم به طوری که قیمت هر گرم طلای 18 عیار طی این مدت 12 هزار تومان کاهش یافته است. در قیمت انواع سکه نیز طرح جدید، طرح قدیم و نیم سکه به ترتیب شاهد کاهش 156 هزار تومانی، 160 هزار تومانی، 35 هزار تومانی هستیم./

نظر شما