شناسهٔ خبر: 33177029 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دلاویز: درآمدهای شاهگوش زیاد بود/ نماینده دادستان: آنقدر زیاد که ملک شریعتی و پورشه خریدید؟!

پنجمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شد و درخصوص خرید ملکی در خیابان شریعتی و ماشین پورشه صحبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام تعدادی از متهمان بانک سرمایه صبح امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای دادگاه قاضی مسعودی مقام از وکیل احسان دلاویز خواست تا دفاعیات خود را نسبت به موکل خود بیان کند.

وکیل احسان دلاویز با اشاره به این مطلب که اعتقاد دارم مطابق قانون دادگاه‌های کیفری یک در حدود کیفرخواست صدور رأی خواهند داشت، اظهارداشت: عرایض بنده در چارچوب کیفرخواست خواهد بود.

وی افزود: استحضار دارم رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی مستلزم آئین دادرسی افتراقی است که ما در نظام دادرسی کشورمان چنین چیزی را نداریم و آنچه به این پرونده‌ها رسیدگی می‌شود عمومات قانون و استیجازه‌ها از مقام معظم رهبری است.

وی بیان داشت: الزام قضایی جزء موارد 7 گانه ماده 279 نیست اما حتماً نباید در کیفرخواست درج شود آن چیزی که نماینده دادستان در فرمایشات خود مطرح کردند بحث چک‌ها بود که فرمودند در پرونده اثبات نشده توسط موکل من وصول شده، پس دلیلی بر رسیدگی به این مورد وجود ندارد و وقتی دلیلی وجود ندارد تأکیدی بر محکومیت ایشان نباید داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه علیه موکل بنده اساساً هیچ دلیلی وجود ندارد، اضافه کرد: در جلسه قبل از جمله مواردی که به عنوان دلیلی در کیفرخواست آمده اظهارات تعدادی افراد متهم در پرونده است و اساساً اظهارات متهم علیه دیگری دلیل محسوب نمی‌شود و بعضاً متعارض هستند.

وکیل متهم احسان دلاویز بیان داشت: اصل مبلغ ادعایی توسط موکل بنده 2 میلیارد تومان است اما مبلغی که در این 11 فقره چکی که در کیفرخواست ذکر شده جمعاً بیش از این مبلغ است.

جعفرزاده گفت: همانطور که در چک‌ها نمایان است تمامی چک‌ها توسط زهرا شریف کاظمی امضاء و در وجه شریف قادری صادر شده است، تمامی چک‌ها شماره و تاریخ دارند غیر از یک چک.

وی با بیان اینکه درخواست کردیم مشخص شود چه کسی این چک‌ها را وصول کرده خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: رقم این چک‌ها، کم نیست. آقای قهرمانی در جلسه قبل به صراحت فرمودند ما می‌دانم این چک‌ها توسط احسان دلاویز وصول نشده است.

وکیل مدافع احسان دلاویز با اشاره به این مطلب که اظهارات خانم شریف‌کاظمی و اظهارات آقای هادی رضوی اصلاً با هم همخوانی ندارد، افزود: آقای رضوی گفتند این مبلغ طی 2 فقره چک به موکل بنده پرداخت شده و در جای دیگری گفته‌اند که موکل بنده هیچ سمتی در بانک نداشته است.

جعفرزاده بیان داشت: آقای قادری گفتند این چک‌ها بابت فیلم شاهگوش بوده است که آقای رضوی صادر کرده اند و در آنجا گفتند این مبلغ صرفاً جهت تبلیغات و اسپانسرینگ پرداخت شده که قاعدتاً در دفاتر آقایان این چک‌ها باید ثبت و ضبط شده باشد که متأسفانه این فرایند در کیفرخواست دیده نشده است.

وی در ادامه دفاعیات خود از موکلش افزود: در شکوائیه بانک سرمایه هیچ اسمی از موکل بنده وجود ندارد و جالب است در خود شکوائیه بانک مواردی از تسهیلات آقای رضوی در سریال‌های شاهگوش و شهرزاد خرج شده که نماینده بانک این مبلغ را 305 میلیارد تومان عنوان کرده‌اند اما این مبلغ توسط آقای قهرمانی (نماینده دادستان) 705 میلیارد عنوان شده است.

وکیل مدافع احسان دلاویز با اشاره به اظهارات هادی رضوی در فرایند تحقیقات گفت: خانم زهرا شریف کاظمی از طرف آقای رضوی فعالیت داشتند و ایشان گفته‌اند که تمامی اقدامات خانم زهرا شریف کاظمی بر عهده من (هادی رضوی) است.

وی افزود: خانم شریف کاظمی مبلغ 4-5 میلیارد تومان به آقای دلاویز پرداخت شده که قبلاً گفته‌اند که این مبلغ 2 میلیارد تومان بوده و تعارضاتی هم در این موضوع وجود دارد.

جعفرزاده افزود: خانم شریف کاظمی گفتند که 4 فقره چک 500 میلیون تومانی به آقای دلاویز داده شده بود که کپی چک‌ها تحویل دادسرا است؛ این اظهارات نشان دهنده کذب بودن این مطالب است که چک‌ها توسط چه کسی وصول شده، در ارقام چک‌ها و بقیه موارد تعارضاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه موکل او 2 مرتبه در دادسرا مورد بازجویی قرار گرفته که عین اظهارات موکل را تقدیم می‌کنم، اضافه کرد: از موکل بنده سوال شده با توجه به اقاریر هادی رضوی، آقای قادری و امامی در خصوص نحوه اخذ تسهیلات هر اطلاعی دارید بیان کنید؟ که موکل من گفته بنده با سید محمد امامی از ابتدای سال 90 دوست شدم و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تبلیغاتی کار می‌کردم و از آقای قادری که کارمند آقای امامی بودند شناختی ندارم.

وکیل مدافع احسان دلاویز گفت: موکل بنده گفته که در سریال شاهگوش و شهرزاد با آقای هادی رضوی همکاری داشتم و هیچ ارتباطی فعالیت بنده و دیگر آن وجود نداشته است ضمن اینکه تمام وقت من جهت ماهنامه دیار که مدیر مسئول آن بودم گذشت.

جعفرزاده به سوال دیگری که از موکل او در ادامه روند تحقیقات پرسیده شده اشاره کرد و گفت: سوال کردند که علت اخذ چک‌هایی که بابت رشوه در امر سیکل اخذ تسهیلات چه بوده است؟ که موکل بنده پاسخ داده به والله قسم بنده خاطرم نیست این چک‌ها را به چه دلیلی به امامی داده اند. تا جایی که در خاطرم است در سریال شاهگوش و شهرزاد بوده است و مطالبی که عنوان شده از اساس کذب است و امیدوارم آقای رضوی دست از فرافکنی بکاهند.

وی افزود: همچنین موکل من گفته که بنده مسئول تبلیغات و اسپانسرینگ در سریال شاهگوش و شهرزاد بودم. بنده به مدت 2 سال در پروژه جشنواره قهرمانان صنعت، شاهگوش، شهرزاد و برخی فعالیت‌های فرهنگی دیگر همکاری داشتم که این فعالیت به دلایل شخصی متوقف شده است و هیچ ارتباطی بین بنده و فعالیت‌های دیگران وجود ندارد.

دادسرا از این اظهارات موکل به عنوان دلیل و اقرار استفاده کرده است و من قضاوت و ارزیابی ادله را به ریاست دادگاه و مستشاران می‌سپارم. 

جعفرزاده با بیان اینکه اظهارات متهمان در پرونده کاملاً متعارض است و از درجه اعتبار ساقط است، اظهارداشت: طبق مواد 185، 174 و 177 قانون آئین مجازات اسلامی که نحوه شهادت و شرایط شاهدان را مشخص کرده بنابراین هیچ دلیلی علیه موکل من در پرونده وجود ندارد.

در ادامه جلسه دادگاه جعفرزاده وکیل مدافع متهم دلاویز ادامه داد: شما قضات و مستشاران این دادگاه از چهره‌های علمی و دانشگاهی هستید که بالای 20 سال سابقه قضایی دارید و به مقررات و قوانین اشراف کامل دارید لذا ما محضر شما درس پس می‌دهیم.

وی ادامه داد: از آنجایی موضوع پرونده اقتصادی و پولی و بانکی است ماده 526 قانون مجازات اسلامی می تواند رکن مادی این جرم تلقی شود، اخلال در نظام اقتصادی کشور موضوع اصلی این جرم است.

جعفرزاده افزود: قاضی این دادگاه بارها در مصاحبه‌هایش گفته که نظام اقتصادی ما فشل است آیا الان این اتهام در نظام اقتصادی بیمار مطرح شده است یا باید در نظام اقتصادی سالم مطرح و بررسی‌اش کنیم بنابراین این موضوع جای ابهام است.

وی گفت: تشخیص کلان بودن جرم مستلزم امر کارشناسی است و اینکه آن را به بانک مرکزی بسپاریم درست نیست همچنین در این رابطه دقت در مفاد بندهای الف تا و ماده یک قانون اخلال گران اهمیت بسزایی دارد در اینجا در مورد موضوع خیانت در امانت نیز می‌توانم مطالبی بیان کنم.

قاضی مسعودی مقام گفت: فقط پیرامون موضوع اخلال صحبت کنید سایر موارد مربوط به این دادگاه نیست.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه مطالب باید در چارچوب کیفرخواست باشد گفت: از خانمی اسم برده شد که همسر سابق یکی از متهمان بوده است اما در کیفرخواست اسمی از ایشان نبود و کیفرخواستی نیز علیه وی صادر نشده است که با موکل بنده در گذشته غرض ورزی شخصی داشته و مسائلی بوده لذا اظهارات این فرد قابل طرح در دادگاه نیست.

وی افزود: در مورد مبلغ اتومبیل و قرارداد آن که موکلم در جلسه گذشته پیرامون آن دفاع کرد مستندات لازم ارائه خواهد شد.

وکیل مدافع متهم دلاویز در پایان دفاعیات خودبه قاضی گفت: از رای بانک سرمایه لذت بردم آن رأی 156 صفحه ای که خودش یک کتاب است را مرقوم فرمود.

پس از پایان دفاعیات جعفرزاده وکیل مدافع متهم دلاویز قاضی مسعودی مقام خطاب به نماینده دادستان گفت: متهم منکر سمت در بانک سرمایه است و در مورد رفت و آمدهایش به این بانک عنوان نمی کند که از سوی آقای بخشایش منصوب شده‌اند در این رابطه توضیح بدهید.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: وکیل مدافع متهم اظهار داشتند که مطالب خارج از کیفرخواست بوده است در اینجا باید گفت نمای کلی از نقش آقای دلاویز باید برای دادگاه تشریح می‌شد.

وی ادامه داد: اگر چه نام دلاویز آویزان بر محموله‌های نفتی بانک سرمایه در خارج از کشور شده است لیکن وی در جلسه گذشته اعلام کرد که هیچ سمتی در بانک سرمایه نداشته و نزد آقای بخشایش برای نوشتن خاطرات می‌رفته که آن خاطرات را کتاب کند آقای دلاویز بروید پالم امارات ایشان را منتشر کنید که رسانه ها و مردم مطالعه کنند.

قهرمانی به حکم آقای بخشایش برای دلاویز اشاره کرد و گفت: آقای بخشایش شما را در تاریخ 91.3.13 به عنوان مشاور و مدیر روابط بین‌الملل بانک سرمایه منصوب کردند.

نماینده دادستان از متهم دلاویز خواست که سند حکم را رؤیت کند.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما اظهار بی‌اطلاعی می‌کنید در حالی که بحث‌های کارت ویزیت و عبور و مرور شما به بانک مطرح شده است در مورد این موارد باید توضیح بدهید.

نماینده دادستان ادامه داد: بخشایش در خرداد ماه سال 91 دلاویز را به بانک سرمایه می‌آورد و از مهر ماه تسهیلات رضوی شروع می‌شود یک ماه بعد از حضور دلاویز در بانک یک تیم به بانک می‌آید و اعضای این تیم احمد هاشمی شاهرودی، محمد امامی، آرمان اولیایی، آقای اکبری،‌ میثم دهقان (همکار آقای امامی) و مجتبی زهرابی بودند،‌ زهرابی کسی است در تیم امامی اسناد را امحا کرده و در حال حاضر متواری است، اسنادی از خروج پول به خارج وجود دارد که در جای خود توضیح می‌دهم.

قهرمانی افزود: امامی و دلاویز به اتفاق احمد شاهرودی و چند نفر دیگر در جهت توسعه بانک کمیته بازاریابی ایجاد کردند، بخشایش اظهار داشته با دلاویز از سال‌های قبل و در دفتر صادق م آشنا شده است.

وی افزود: در بانک سرمایه در چندین مرحله اسناد امحا شده است که یک بخش آن در دوره خانی به صورت سیستمی امحا شده است، هنوز اسنادی وجود دارد که امحا نشده است.

قهرمانی با اشاره به نامه آقای بخشایش به دلاویز به عنوان مشاور ارتباطات از موفقیت تیم بازاریابی تعریف و تمجید می‌کنند، اضافه کرد: اینها مواردی است که قابل انکار نیست.

وی افزود: ایشان می‌گویند چک‌های قادری را وصول نکرده که این ادعای مضحکی است این چک‌ها توسط آقای شیرخان از بستگان آقای امامی به شما داده شده است. شما باید در خصوص پورشه خود توضیح دهید.

در این هنگام نماینده دادستان از قاضی مسعودی مقام کسب اجازه کرد تا احسان دلاویز دفاعیات خود را در خصوص خودروی پورشه را عنوان کند که قاضی نیز با این امر موافقت کرد.

دلاویز گفت: اینکه صرفاً فقط مباحث خارج از کیفرخواست مطرح شود درست نیست...

قاضی مسعودی مقام گفت: این موارد در رابطه با رد مال است، در رابطه با سئوال توضیح دهید. 

دلاویز با ارائه سند خودروی پورشه به نماینده دادستان گفت: طی 3 فقره چک که به نام آقای مهدی محمدی است خریداری کردم.

نماینده دادستان گفت: این 3 فقره چک صوری بوده، مهدی محمدی الان در بازداشت است و کلیه هدایایی که توسط این فرد از جمله ملک‌ها و خودروها به دستور آقای امامی بوده است.

قهرمانی اضافه کرد: آقای مهدی محمدی در اظهارات خود در رابطه با پورشه گفته است که برای انتقال سند احسان دلاویز بابت یک دلالی کاری که برای یک نفر از اقوام ایشان که صاحب منصب سیاسی بودند به صورت کادو به آقای دلاویز دادم.

نماینده دادستان همچنین بیان کرد: تمامی چک‌ها توسط شخصی به نام فرشاد صادقی صادر شده شده است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات مهدی محمدی گفت: او در اظهارات خود گفته ما یک سفری با امامی، دلاویز رفتیم به دوبی در رستورانی که آقای امامی رزرو کرده بودند که در آنجا آقایان امیر فرزان، هادی رضوی نیز حضور داشتند. در آنجا درباره کارخانه سس بهروز گفته‌اند که به جای اندرزگو باید به تهاتر معامله برود و در رابطه با کمیسیون این معامله به همدیگر فوحش ناموس دادند.

قهرمانی خطاب به متهم دلاویز گفت: از حساب‌های آقای امامی به حساب شما در بانک ملی پول‌های فراوانی واریز شده است.

متهم ردیف اول هادی رضوی در این بخش از جلسه گفت: ماجرای سس بهروز برای سال 91 بوده است.

نماینده دادستان گفت: مسئله این است که ایشان (رضوی) می‌گویند که برای اقتصاد کشور می‌میرم.

متهم دلاویز گفت: پول پورشه برای خودم بوده ...

قهرمانی گفت: خودروی پورشه، یک ملک در شریعتی و ... این پول‌ها از کجا آمده؟ 

دلاویز در پاسخ به نماینده دادستان گفت: در آن زمان اوج فروش سریال شاهگوش بود.

نماینده دادستان گفت: یعنی یک سریال اینقدر سود داشته که ملک، ماشین پورشه و ... بخرید؟ 

متهم دلاویز گفت: بله، شاهگوش خیلی فروش داشت. این را باید بگویم که در آن زمان من 2 پورش خریداری کردم.

قهرمانی گفت: متن قرارداد شما جهت خرید خودروی پورشه موجود است.

قاضی مسعودی مقام در این لحظه از جلسه خطاب به متهم ردیف دوم دلاویز گفت: مبلغ پورش چقدر بود؟

دلاویز پاسخ داد: 660 میلیون.

قاضی مسعودی مقام خطاب به دلاویز گفت: چک شما چقدر بود؟

دلاویز در پاسخ گفت: 440 میلیون.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم دلاویز گفت: پس بقیه مبلغ 220 میلیون چه شده؟ (با همهمه حضار همراه شد)

دلاویز گفت: حتماً چکی از این طرف و آن طرف جور کردم دادم، خاطرم نیست.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما منکر صدور احکام بانک سرمایه هستید؟

دلاویز گفت: من خیلی حکم‌ها برایم صادر شده بود از جمله حکم افتخاری و .... بعضی از حکم‌ها را من 2 سال بعد از زمانی که تاریخ حکم انتصابم خورده بود پاکت نامه را که باز می‌کردم می‌دیدم که برای 2 سال قبل است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به دلاویز گفت: در بعضی از این احکام، مکاتباتی هم داشتید. این مکاتبات را قبول دارید؟

دلاویز گفت: خیر، نمی‌پذیرم. نمی‌دانم مکاتبات چه چیزی هست.

قاضی مسعودی مقام در پاسخ به دلاویز گفت: کارت ویزیت شخصی شما، مراجعات مکرر به شعب بانکی و ... قبول ندارید؟

دلاویز پاسخ داد: خیر، هیچکدام را قبول ندارم، من مدیر روابط عمومی هیچ‌جایی نبودم.

در این لحظه از جلسه نماینده دادستان حکم انتصاب احسان دلاویز را که به روابط عمومی و مدیر امور بین‌الملل بانک سرمایه منصوب شده بود را قرائت کرد.

متهم دلاویز در پاسخ گفت: ایشان فرمودند نامه‌ای به مدیرعامل زدم برای همایش، تمام این نامه‌ها را برای عضو این مجموعه زدم. 

قاضی مسعودی مقام با فرارسیدن اذان ظهر به افق تهران خطاب به متهم ردیف اول (هادی رضوی) و متهم ردیف دوم (احسان دلاویز) گفت: در جلسه بعدی آخرین دفاعیات خود را آماده کنید و مستندات خود را تکمیل کنید.

قاضی مسعودی مقام همچنین با اعلام ختم جلسه امروز، جلسه بعدی  را در تاریخ 18 خرداد 98 و ساعت 9 صبح اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما