شناسهٔ خبر: 33104308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوج بندگی در شب های قدر

استانها - ایرنا - شب های قدر فرصت نزول رحمت الهی بر کسانی است که با به زنجیر کشیدن نفس اماره زنگار از دل می زدایند و با کسب معرفت الهی و استغاثه به درگاه حق بندگی را به تصویر می کشند. اوج کمال و بندگی در شب های قدر تجلی می یابد و میهمانی الهی در آن رنگ و بوی دیگری پیدا می کند، در این شب بندگان پیوند خود را با خالق یکتا مستحکم تر می کنند و با قطره قطره نیایش های خود به دریای رحمت الهی می پیوندند.

صاحب‌خبر -

در  شبهای قدر انسان ها فارغ از هر گونه قیل و قال و تعلقات دنیوی دست نیاز به درگاه معبود می گشایند و ملتمسانه نوای «الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» سر می دهند و با واسطه قرار دادن ائمه معصوم خالصانه می خواهند تا خداوند از گناهانشان درگذرد تا در مسیر بندگی گام بردارند.

درشب نوزدهم ماه مبارک رمضان، نخستین شب از لیالی قدر و شب ضربت خوردن مولی الموحدین حضرت علی (ع) ایران اسلامی رنگ ماتم به خود گرفت و مومنان سراسر کشور با حضور در مساجد،  حسینیه ها و، تکایا و بقاع متبرکه به شب زنده داری و سوگواری برای شهادت نخستین امام شیعیان پرداختند.

مردم مومن و خداجو پس از قرائت دعای جوشن کبیر، گوش دل به  ذکر مصیبت خوانی مداحان سپردند و سخنرانان نیز درخصوص توبه از گناهان و  فضیلت های شب قدر و زندگی گهر بار مولی الموحدین علی (ع) مطالبی ایراد کردند.

در پایان نیز خداجویان  با توسل به درگاه الهی، قرآن بر سر نهاده و ندای بندگی سر دادند و برای رفع حاجات خود و دیگران، دست نیاز به سوی بی نیاز گشودند.

  *  ایین معنوی شب قدر در جوار حرم کریمه اهل بیت (ع)

شهر مقدس قم در شب نوزدهم ماه مبارک رنگ ماتم به خود گرفت و مؤمنان در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران و سایر اماکن مذهبی شهر به شب زنده داری لیالی قدر و سوگواری برای شهادت نخستین امام شیعیان پرداختند.

حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) در این شب محفل عبادت و پناهگاه عاشقان و محفل دلدادگان اهل بیت (ع) شده بود که عاشقانه و با دلی غمبار قلب‌های خویش را به مضجع شریف و نورانی بانوی کرامت مطهر گره زدند و نوای «الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» را ملتمسانه سر دادند.

مردم روزه دار و خداجوی قم به همراه زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س)، در شبستان‌های مختلف این مکان مقدس حضور یافتند و پس از قرائت دعای جوشن گوش دل به سخنرانی و ذکر مصیبت خوانی دادند.

 

 *نخستین شب قدر در حرم مطهر امام رضا (ع)

همزمان با شب 19 ماه رمضان که مصادف با اولین شب از شبهای قدر و سالگرد ضربت خوردن امیر مومنان حضرت علی (ع) بود آئین سوگواری و بزرگداشت این شب بزرگ با حضور پرشور زائران و مجاوران مرقد منور امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد.

 این مراسم با قرائت قرآن کریم، مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و قرائت دعای جوشن کبیر آغاز و در ادامه آئین احیا و قرآن بر سر گذاشتن با سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد همراه بود.

آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در این آیین به بیان فضائل امام اول شیعیان پرداخت و گفت : امام علی (ع) مظلومانه زندگی کرد و این مظلومیت در ابعاد مختلف زندگی آن آن حضرت قابل شرح است. مظلومیت امام علی (ع) آیینه تمام نمایی از مظلومیت پیامبر اسلام (ص) است زیرا حضرت محمد (ص) در مقام تبلیع دین و ارشاد مردم و نجات انسان‌ها از جهالت زحمت زیادی کشید و در عین حال مظلوم بود.

  

*    نوای الغوث الغوث در حرم امام خمینی (ره)

 همزمان با نخستین شب از لیالی قدر، نوای الغوث الغوث با حضور پر شور زائران و مردم ولایی تهران در حرم مطهر امام خمینی (ره) طنین انداز شد.

حرم مظهر امام خمینی (ره) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که مصادف است با سالروز ضربت خوردن مولی الموحدین حضرت علی (ع) رنگ ماتم به خود گرفت و مؤمنان در حرم مطهر به شب زنده داری لیالی قدر و سوگواری برای شهادت نخستین امام شیعیان پرداختند.

 

*حرم عبدالعظیم حسنی میزبان شب زنده داران قدر

مراسم احیا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان نیز  حضور مردم مومن و خداجو در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

زائران و مجاوران خداجو و مومن حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور عارفانه و عاشقانه خود در این مراسم معنوی دست نیاز به درگاه بی‌کران رحمت حق برداشته و برای اتحاد و همدلی و نصرت امت اسلامی، رفع گرفتاری‌ها و تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر(عج) دعا کردند.

 

*مراسم شب نوزدهم در سومین حرم اهل بیت (ع)

سومین حرم اهل بیت (ع) در نخستین شب از لیالی قدر شاهد حضور زنان و مردان روزه دار و ایمانی بود.

نخستین شب قدر در شیراز عرصه حضور پرشور مردمی بود که در حرم مطهر شاهچراغ (ع)  و دیگر بقاع متبرکه استان فارس، تکایا و حسینیه‌ها گرد هم آمدند و قرآن بر سر گذاشتند.

در این آئین که با خواندن کلام الله مجید، یادکرد از مصائب اهل بیت (ع)، خواندن دعای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی همراه بود، مناقب امیرالمومنین (ع) ذکر شد و مردم به یاد آن امام اشک ریختند.

   

بیان فضیلت های شب قدر،  لزوم دستگیری از نیازمندان، همدردی و توجه به آسیب دیدگان از سیل اخیر، رهایی مسلمانان مظلوم منطقه همچون مردم مظلوم یمن از دست مستکبران و متجاوزان از محورهای مهم سخنان سخنرانان بود.

در آموزه‌های دینی از شب‌های نوزدهم، بیست یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی قدر و ایام نزول قرآن یاد شده است، شبهایی که در آن  سرنوشت انسان‌ها رقم می‌خورد و مسلمانان با برگزاری آیین های تا صبح به  راز و نیاز با پروردگار متعال می‌پردازند.

در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان هنگامی که حضرت علی (ع) نخستین امام شیعیان امام علی (ع) مشغول اقامه نماز صبح بود ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مبارکش وارد آمد که در این حال آن حضرت فرمود: «فزت و رب الکعبه، به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم».

حضرت علی (ع) در۲۱ ماه رمضان سال چهلم هجری قمری به شهادت رسید و بارگاه ملکوتی آن امام همام در نجف اشرف میعاد گاه عاشقان حق و حقیقت است.

1630- گزارش : مریم زبان دان 

برچسب‌ها:

نظر شما