شناسهٔ خبر: 33094483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شب قدر در قزوین

احیای شب قدر با حضور مردم قزوین در مساجد و هیئت های مذهبی

قزوین- مراسم احیای شب قدر با حضور خانواده های روزه دار قزوین در امامزاده ها، مساجد و هیئت های مذهبی با دعا و نیایش و قرآن بر سر کردن برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رمضان و ماه مهربانی از نیمه می‌گذرد و شب‌های قدر فرا می‌رسد و چه زیبا و ارزشمند است این شب‌ها که فارغ از دلبستگی های دنیا، به عبادت با معبود می‌نشینی و دست به دعا و توسل می‌شوی تا در این شب‌های قدر، بهترین‌ها برائت در بهترین شب سال رقم بخورد.

رمضان ماه شست و شوی قلب‌ها و صیقل روح و روان انسان و یکی از ماه‌های خاص عبادت و ماه مهمانی خداوند است؛ لحظه و لحظه‌های این ماه در نزد خداوند، عزیز و گرامی است و در این ماه بندگان مخلص خدا به روزه‌داری و عبادت می‌پردازند، اما اوج بندگی و عبادات این ماه، در شب‌های قدر رقم می‌خورد چنانچه در قرآن کریم پیرامون این شب سوره‌ای با نام سوره «قدر» نازل شده و آن را برتر از هزار ماه توصیف کرده است.

شب قدر همان شبی است که تقدیر انسان در این شب رقم می‌خورد و تعیین تقدیر و سرنوشت انسان از سوی خداوند بسیار قابل توجه است؛ شبی که فضیلت آن ارزشمندتر و بیشتر از هزاران شب است و شب مغفرت و رحمت الهی است.

شب قدر که می‌رسد، عطر و بوی هیئت‌ها، مساجد، شب زنده‌داری و قرآن به سر گرفتن حال و هوای دیگری دارد، حال و هوایی که نشاط و معنویت آن انسان را سرمست می‌کند؛ نشستن خانواده‌ها بر روی یک زیرانداز ساده و ذکر و زمزمه «خلصنا من النار یا رب» و «الهی العفو» زیبایی ماندگاری در این شب‌ها را دارد که بسیار ارزشمند است.

شب قدر، شب تقدیر و سرنوشت ساز انسان است و در این شب در شهرهای مختلف کشور پاتوق‌های جذاب و مهمی در مناسک مذهبی برای حضور خانواده‌ها دارند که خانواده‌های
قزوینی در این شب‌ها در کنار هم و در جوار اماکن مذهبی و بقاع متبرکه به دعا و راز و نیاز می‌پردازند و پاتوق‌هایی را برای ذکر دعا و مناجات انتخاب می‌کنند.

بسیاری از هیئت‌های مذهبی و امامزاده‌های قزوین در شب قدر میزبان روزه داران است که برای رقم خوردن بهترین تقدیرشان از سوی خداوند متعال در این شب‌ها، به زمزمه‌های شب سحری می‌پردازند.

خبرگزاری مهر، ضمن معرفی هیئت‌های شب زنده دار برای حضور خانواده‌های قزوینی امیدوار است روزه داردان با دعا و نیایش در این شب از عفو و بخشش الهخی برخوردار شوند.

آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین

آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین قبله مردمان شهر قزوین محسوب می‌شود و قزوینی‌ها هر شب جمعه به جای زیارت حضرت امام رضا (ع) راهی این صحن و سرا می‌شوند تا دل به صحن و سرای نورانی‌اش بسپارند و با یاد کبوتران حرم رضوی، با معبود خویش، خلوت و راز و نیاز کنند.

در ایام مناسبتی نیز این آستان مقدس محل حضور عاشقان و علاقه مندان اهل بیت (ع) است و با توجه به فضا و امکانات موجود، ظرفیت مناسبی برای حضور خانوادگی افراد محسوب می‌شود.

در شب قدر برنامه‌های مختلفی در این آستان پیش بینی شده که قرائت قرآن کریم با حضور قاریان برتر کشوری، بیان احکام و قرائت زیارت عاشورا از جمله این برنامه‌ها است.

توصیه می‌شود روزه داران قبل از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) حضور داشته باشند تا از آغاز برنامه در این ساعت غافل نشوند.

همچنین در شب نوزدهم آیت الله تلخابی، در شب بیست و یکم آیت الله عابدینی و در شب بیست و سوم آیت الله اسلامی به عنوان سخنران حضور خواهند یافت و دعای جوشن
کبیر با نوای ذاکرین اهل بیت (ع) برگزار خواهد شد.

امامزاده اسماعیل (ع) قزوین

امامزاده اسماعیل واقع در خیابان شهید انصاری نیز از دیگر بقاع متبرکه استان قزوین است که در ایام مناسبتی خاص به ویژه شب‌های احیا و ماه محرم به محل حضور خانواده
ها و تجمع آنها تبدیل می‌شود و در حیاط این آستان مقدس خانواده‌ها در کنار یکدیگر، در شب‌های قدر قرآن بر سر می‌گیرند و ندای «الهی العفو» سر می‌دهند تا شفاعتی برای روز
قیامتشان باشد.

حال و هوای معنوی در شب‌های قدر در این امامزاده رنگ و بوی دیگری دارد و هر سال در ایام مبارک ماه رمضان، امامزاده اسماعیل قزوین میزبان دل شکستگان بسیاری است که برای آمرزش گناهان دست به دعا و مناجات می‌شوند و قرآن به سر می‌گیرند.

آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) شهر قزوین در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۳، همراه با قرائت قرآن کریم و دعای جوشن کبیر توسط قاریان ممتاز استان، مناجات و عزاداری با مداحی ذاکرین اهل بیت (ع) میزبان روزه داران و مردم مؤمن قزوین است.

چهار انبیا (پیغمبریه) قزوین

کمی آن‌طرف تر، در خیابان پیغمبریه، بقعه «چهار انبیا» یا «پیغمبریه» شهر قزوین که مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل است یکی از معدود آثار تاریخی و مذهبی پیش از ظهور اسلام و حتی پیش از ظهور مسیحیت محسوب می‌شود که زیارت آن نزد سه آئین الهی، ابراهیمی دارای ارزش دینی بسیار زیادی است؛ «سلام»، «سلوم»، «سهولی» و «اقلیا» چهار اسم با ریشه عبری- سامی متعلق است به چهار پیامبری که در چهار انبیا قزوین مدفون هستند.

این بقعه متبرک هر سال میزبان مردمانی از جنس دیار مینودری است که در شب‌های قدر در کنار خانواده در زیراندازها و بر سجاده می‌نشینند و به دعا و راز و نیاز می‌پردازند.

مراسم شب قدر در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم در جوار چهار انبیا نیز برگزار می‌شود.

آستانه مقدسه آمنه خاتون (س) قزوین

یکی از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) در بقعه‌ای متبرکه که تا چند دهه پیش در محوّطه گورستان محله پنبه ریسه قرار داشت در خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد شهر قزوین قرار دارد و از قطب‌های فرهنگی مهم به حساب می‌آید؛ در این آستان مقدس در ایام مناسبتی خاص برنامه‌های ویژه‌ای با حضور اقشار گسترده مردم از جمله طرح ضیافت در ایام ماه رمضان نیز برگزار می‌شود.

ویژه برنامه شب‌های احیا در آستانه مقدسه آمنه خاتون (س) شهر قزوین واقع در خیابان ملک آباد، در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم با نوای حاج محمد نبوی برگزار می‌شود و آغاز مراسم از ساعت ۲۳ خواهد بود.

هیئت خادمان مهدی (ع) مسجد با صفای ولایت قزوین

مسجد و حسینیه ولایت از جمله مساجد ارزشمند قزوین محسوب می‌شود که در ایام مناسبتی خاص، همواره پذیرنده جمعیت عظیمی از شب‌زنده‌داران لیالی قدر است؛ مراسم ویژه احیا شب قدر در مسجد ولایت شهر قزوین واقع در ابتدای خیابان شهید بابایی با سخنرانی حجت الاسلام کرمانشاهی و با نوای ذاکرین هیئت خادمان مهدی (عج) از ساعت ۲۳ برگزار می‌شود.

هیئت خادمان مهدی (عج) از هیئت‌های فعال دانشجویی است که در ایام سال نیز میزبان برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است.

هیئت حسین جان (ع)

هیئت حسین جان (ع) قزوین مسجد جامع المهدی (عج) واقع در میدان حافظ منطقه مینودر قزوین، دارای پا منبری‌های خاص خود به یاد شهید حجت اسدی از شهدای مدافع حرم قزوین است.

این هیئت نیز از پاتوق‌های خانوادگی محسوب می‌شود و در شب‌های قدر در کنارگذرهای شهر، فضای حضور خانواده‌ها را فراهم می‌کند که با سخنرانی حجت الاسلام مهدی خضری
و با نوای ذاکرین هیئت حسین جان (ع) پذیرای مردم در شب‌های قدر خواهد بود.

مردم قزوین برای حضور در مراسم احیای شب قدر و عزاداری امیرالمومنین (ع) در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان می‌توانند قبل از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه در این مسجد حضور داشته باشند.

مسجد جوادالائمه (ع قزوین

این مسجد واقع در خیابان راه آهن در شب‌های قدر از محافل و پاتوق‌های خانوادگی محسوب می‌شود که دارای مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود است؛ مراسم احیا با حضور سخنرانان حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، حجت الاسلام شیخ حسن رامندی و حجت الاسلام سیدعلی حسینی برگزار می‌شود که آغاز برنامه از ساعت ۲۲:۳۰ خواهد بود و با نوای مداحان اهل بیت (ع) رجبی، رضایی، سلیمانی، الهی، حیدری، آقا بابایی، جباری و کاکاوند همراه خواهد بود.

مسجد جامع رسول اکرم (ص) و حسینیه شهدای گمنام شهر الوند

این مسجد با برگزاری برنامه‌های مختلف میزبان روزه داران و مؤمنان در شب‌های احیاست و مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین با سخنرانی حجج اسلام فلاح، عشایری، عالمی و خضری و با نوای کربلایی مرتضی بخشی و کربلایی علیرضا دادرس از جمعه سوم خردادماه به مدت ۴ روز از ساعت ۱۶:۳۰ در مسجد جامع رسول اکرم (ص) و حسینیه شهدای گمنام شهر الوند برگزار می‌شود.

هیئت فاطمیه (س) شهر ضیا آباد

این هیئت در خیابان شهید جواد لشگری واقع است که با سخنرانی واعظین و مداحی کربلایی مرتضی لشگری و محمدجواد میرزایی از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

هر جا رفتید و دست بر آسمان شُدید، ما را از دعای خیر خود محروم نکنید.

برچسب‌ها:

نظر شما