شناسهٔ خبر: 33082511 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رزمايش مشترك آمريكا،استراليا،كره جنوبي و ژاپن درخليج گوام آغاز شد

تهران - ايرنا - درآستانه سفر دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا به توكيو ، رزمايش مشترك نيروهاي دريايي آمريكا ، ژاپن ، استراليا و كره جنوبي روز پنجشنبه در خليج گوام واقع در غرب آبهاي آسيا- پاسفيك با هدف مقابله با چين آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش رسانه هاي آسيايي ، ناوهاي جنگي اين چهاركشور در نخستين رزمايش نظامي مشترك دريايي در سال جاري در غرب اقيانوس آرام و جزيره گوام متعلق به آمريكا شركت كردند.
رئيس جمهوري آمريكا قرار است درهفته جاري از ژاپن ديدار و با مقام هاي ارشد اين كشور ديدار و گفت وگو داشته باشد.
ناظران منطقه اين رزمايش را قدرت نمايي واشنگتن پيش از حضور ترامپ در شرق آسيا و در آبهايي كه پكن آن را حيات خلوت خود مي داند، ارزيابي كرده اند.
شبكه خبري الجزيره دراين زمينه گزارش داد به نظر مي رسد ترامپ درصدد است دراين سفر با متحدان آسيايي خود راههاي مقابله بيشتر با چين به ويژه در صورت بروز تقابل نظامي در آبهاي منطقه را مورد ارزيابي قرار دهد.
فيليپ سواير، معاون فرمانده ناوگان هفتم نيروي دريايي ايالات متحده، در اقيانوس آرام در اين زمينه گفت : نيروهاي دريايي مشترك چهار كشور، در رزمايش موسوم به Pacific Vanguard به عنوان يك نيروي پيشران امنيت را در آبهاي هند و پاسفيك بر اساس ارزش ها و منافع مشترك، برقرار مي كنند.
براساس اين گزارش در رزمايش 6 روزه اين كشورها كه از امروز آغاز شده 2 فروند ناو جنگي ژاپن، 2 فروند ناو جنگي استراليا و يك فروند از كره جنوبي به همراه 3 هزار نفر از نظاميان نيروهاي دريايي اين كشورها شركت دارند .
نيروي دريايي ايالات متحده علاوه بر ناو جنگي، 5 فروند كشتي و همچنين جت جنگنده و هواپيماهاي گشت دريايي را دراين رزمايش به كار گرفته است. اين رزمايش شامل عمليات آتشباري جنگي و عمليات مقابله با زيردريايي ها و گشت هاي دريايي است.
طبق اين گزارش ، در ماه جاري ميلادي كشتي هاي جنگي متعلق به نيروي دريايي آمريكا دريك رزمايش جداگانه مشترك ديگر نيز با نيروي دريايي فرانسه ، ژاپن و استراليا در خليج بنگال شركت كردند . علاوه براين اين نيروها در رزمايش ديگري به همراه بالگردهاي ژاپني و ناو هاي جنگي هند و فيليپين در درياي مورد منازعه جنوبي چين شركت كردند.
درياي جنوبي چين دريايي حاشيه‌اي است كه بخشي از اقيانوس آرام به شمار مي‌آيد و ناحيه‌اي در حدود 3 و نيم ميليون كيلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تايوان را دربر مي‌گيرد اين دريا پس از پنج اقيانوس جهان بزرگترين ناحيه دريايي جهان است.
جزيره‌هاي واقع بر درياي جنوبي چين و همچنين خود دريا، مورد جدال كشورهاي مختلف هستند به همين علت حتي نام‌هاي متفاوتي براي اشاره به اين دريا به كار مي‌رود كه البته «درياي جنوبي چين» نام پذيرفته شده بين‌المللي، حداقل در انگليسي و زبان‌هاي اروپايي است.
چين تقريبا بر كل دريا و كشورهاي ويتنام، فيليپين، مالزي، برونئي و تايوان هريك بر بخش‌هايي از آن ادعاي مالكيت دارند، همچنين اين كشورها بر سر جزاير غني از نفت و گاز اسپراتلي و پارسل اختلاف دارند.
ايالات متحده اين دريا را از آب‌هاي بين‌المللي مي‌داند و بر حق قانوني كشتي‌ها و زير دريايي‌ هايش در رفت ‌و آمد در اين دريا تاكيد مي‌ورزد و مخالف ساخت تاسيسات دريايي توسط چين در اين آب راهه است.
آمريكا در سال جاري ميلادي دستكم تا كنون سه بار اقدام به تحرك دريايي در آب هاي درياي جنوبي چين كرده است.
'گنگ شوانگ' سخنگوي وزارت امور خارجه چين درهفته جاري گفت : قاطعانه و با جديت، آمريكا را به ترك رفتارهاي تحريك‎آميز دعوت مي‏‌كنيم و از اين كشور مي خواهيم دست از تنش آفريني در آب هاي چين بردارد.
آساق **1599 ** 1546

نظر شما