شناسهٔ خبر: 33069819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

روایت آیدین آغداشلو از آثار افروز هوشنگ

گروه فرهنگی: این روزها گالری مژده میزبان نمایشگاه آثار افروز هوشنگ است. این نمایشگاه با عنوان «مغاک، هستِ‌ناهست» روایتی متفاوت از هوشنگ را به تماشا گذاشته که آیدین آغداشلو از آن به باززایی در نقاشی خط تعبیر کرده است.
افروز هوشنگ درباره دغدغه‌اش در فضای حاکم بر نقاشی‌خط به یک مرور تاریخی در این زمینه رجوع می‌کند، او در این‌باره گفت: «اگر به تاریخ نقاشی‌خط ایران نظر کنیم از دهه چهل با جریانی به نامِ مکتب سقاخانه روبرو خواهیم شد که با تقليد از فرم‌هاي سنتی گذشته و تلفيق آن با تجربه‌های هنر مدرن كوشيد برای نقاشی معاصر ايران زبان بصری تازه‌ای تدارك ببيند. در این میان حسین‌زنده‌رودی و فرامرز پیلارام و در ادامه رضا مافی (با تاثیری از این مکتب) به شکلی جدی از موتیف خط برای ایجادِ کمپوزیسیون‌های ریتمیکِ خود در نقاشیِ نو بهره جستند. از آن زمان تاکنون اغلب هنرمندان این رشته به تکرار و تقلید آنچه صورت گرفته پرداخته‌اند.»
نقاشی های افروز هوشنگ حاوی فرم هایی هستند که ردپایی از واقعیت را میتوان در آن دید به نظر میرسد که به ترسیم ابژه هایی در آثار پرداخته است. او باور دارد که میان نقاشی که می‌اندیشد و نقاشی که تجربه می‌کند تفاوتی وجود ندارد. نقاش میانِ درون و برون در حرکت است و این حرکت همراه با نوعی تعلیق در عالم ابژکتیو است و نقاشی به واسطه این تعلیق قادر است ژرفای جهان را بر ما بگشاید چرا که نقاشی هنر ظهور است و این ظهور آشکارگی چیزی است نه نمود و بازنمود آن. چنین ظهوری محتوی واقعی پدیده‌هاست که می‌تواند گوشه‌ای از ژرفای جهان را بر ما بگشاید و ما را با طرحی از جهان روبرو کند که در زندگی روزمره از آن غافلیم؛ هوشنگ توضیح می‌دهد: «در انتخاب واژه هست و آشکارگی آن قصد داشتم این واژه را به ظهور برسانم، زیرا همان‌طور که نیچه می‌گوید هر واژه‌ای بی‌درنگ به یک مفهوم بدل می‌شود، آن هم دقیقاً بدین سبب که قرار نیست در مورد تجربه یکتا و به تمامی خاص و آغازینی که اصل و منشأ آن واژه بوده است، نقش یک یادآور را ایفا کند.»
 ما نیز در مجموعه آثار هوشنگ گویی با ظهور و چشم‌اندازِ دیگری فارغ از تکنیک‌های کلیشه‌ای روبرو هستیم کما اینکه آیدین آغداشلو در مقدمه دفتر آثار هوشنگ نوشته است: «انگار باید طول می‌کشید تا از ورای ظاهرِ تثبیت‌شده و محتشم خوش‌نویسی سنتی، به عنصری عمیق‌تر و خالص‌تر و پنهان‌مانده‌تر برسد و لطف و لطافت این قالب سیال را بیابد و بربکشد. مجموعه اخیر هوشنگ گواهِ جستجویی تازه است در این زمینه‌ی کهن و نه چندان تازه؛ جستجویی با حاصلی خوش‌رنگ و دلپذیر که مرا که گمان می‌کردم تجربه‌ نقاشی‌‌خط دیگر به انتهای کارآیی و باززایی‌اش رسیده است، چشم به‌ راه کارهای بیشتر و هنرمندان نامکشوف تازه‌ دیگر نگاه می‌دارد.»
نمایشگاه آثار افروز هوشنگ با عنوان « با نام مغاک، هستِ‌ناهست» تا سوم خرداد در گالری مژده برپاست. گالری مژده در سعادت آباد، خیابان سرو شرقی، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، شمارۀ 27 قرار دارد.

از میترا حجار تا نادر فلاح در «مختلف الاضلاع»

نادر فلاح نمایش «مختلف الاضلاع» را با بازی میترا حجار در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌برد. به گزارش خبرآنلاین، نادر فلاح قرار است «مختلف الاضلاع» را براساس متن سهند خیرآبادی از ۱۹ خرداد در تماشاخانه سپند روی صحنه برد. فلاح پیش از این در نمایش «غسالخونه» نوشته خیرآبادی، با این نویسنده همکاری داشته است.
آخرین حضور میترا حجار در تئاتر به سال گذشته و اجرای «آهسته با گل سرخ» نوشته اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان در تماشاخانه سنگلج بازمی‌گردد. نادر فلاح و میترا حجار تنها بازیگران این نمایش هستند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از تهیه کننده: نادر فلاح، مجری طرح: رها جهانشاهی، طراح صحنه: فائزه آیین، طراح نور: جواد مهجوری، طراح لباس: پریناز شیخ، گرافیست: مهدی رایگانی، عکاس: پوریا نوری، ساخت تیزر و موشن: آریا سبزواری، موسیقی: هومن ثنایی، مدیر تولید: افسانه کاشفی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: ماهان شهیدی زاده، دستیار تولید: حامد نوبهت، مدیر صحنه: شایان قدیریان، مدیر تبلیغات: امیر قالیچی.

کوروش تهامی در یک عاشقانه متفاوت

حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دختر ایران» از حضور قطعی کوروش تهامی و گلاره عباسی در این فیلم سینمایی خبر داد.
حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر درباره مراحل آماده‌سازی فیلم سینمایی «دختر ایران» به کارگردانی سیدجلال اشکذری که به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است، گفت: این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی مشترک من و سیدجلال اشکذری قرار است در یزد تولید شود و یک عاشقانه متفاوت به نسبت دیگر آثار این کارگردان جوان است.
وی افزود: ما پیش از این تقریباً پیش تولید این اثر را آغاز کرده بودیم اما با دریافت پروانه ساخت کار تولید «دختر ایران» با جدیت بیشتری پیش می‌رود و سعی می‌کنیم به زودی آن را کلید بزنیم. همانطور هم که گفتم تمام فیلمبرداری «دختر ایران» در یزد انجام می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما