شناسهٔ خبر: 33066720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

كاردار آمریكا در بغداد:

واشنگتن ازتبادل پیام با تهران از طریق عراق استقبال می كند

بغداد - ایرنا - 'جوی هود' كاردار آمریكا در بغداد در اظهاراتی در عین بیان این كه واشنگتن نیازی به میانجیگری بغداد ندارد، از ایفای نقش بغداد برای تبادل پیام میان واشنگتن و تهران استقبال كرد.

صاحب‌خبر -
'جوی هود' كاردار آمریكا در بغداد كه در ماههای گذشته در نبود سفیر این كشور، فعالیت ها و اظهارات جنجالی بسیار داشته است، در تازه ترین سخنان خود درباره موضوع میانجیگری بغداد میان تهران و واشنگتن عصر چهارشنبه در كنفرانس خبری با حضور چند رسانه غربی و عراقی گفته است كه نیازی به این امر نیست.
بزعم وی، 'واشنگتن نیازی به میانجیگری بغداد (با ایران) ندارد و ما می توانیم خود بطور مستقیم با ایران ارتباط برقرار كنیم تا هدف ما كه آوردن ایران پشت میز مذاكره است، تحقق یابد'.
مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاكید كرده اند كه پس از نقض برجام از سوی آمریكا و خروج یك طرفه از آن، مذاكره دوباره بر سر موضوع هسته ای با آمریكا بی معناست و ایران تحت فشار و تهدید مذاكره نخواهد كرد و تنها راه حل تنش های اخیر، بازگشت آمریكا به برجام و پایبندی به تعهدات بین المللی خویش و سپس گفت و گو است.
كاردار آمریكا در ادامه سخنانش گفت: 'با این حال ما از مشورت با دولت عراق برای اقدام به تبادل دیدگاهها (میان دو طرف) در چنین موضوعاتی استقبال می كنیم'.
در حالی كه بسیاری از مقامات عراقی در روزهای اخیر خواهان میانجیگری بغداد میان تهران و واشنگتن شده اند، 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق نیز عصر سه شنبه اعلام كرد كه بغداد بزودی دو هیات به آمریكا و ایران برای پایان دادن به تنش ها میان دو طرف اعزام خواهد كرد.
وی افزود: در مرحله انتقال پیام ها میان تهران و واشنگتن هستیم و برای كاهش سطح بحران میان دو طرف تلاش می كنیم اما این با میانجیگری متفاوت است، چرا كه میانجیگری مقدمات خود را می خواهد كه هنوز فراهم نیست ابتدا باید آتش بحران را مهار و آرامش ایجاد كرد.

** عقب نشینی از ادعای قبلی در مورد حمله به سفارت آمریكا در بغداد
كادار آمریكا در بخش دیگری از سخنانش همچنین با اشاره به انفجار یك گلوله مینی كاتیوشا در منطقه سبز بغداد و فاصله چند كیلومتری سفارت آمریكا گفت كه هنوز نمی دانیم سفارت آمریكا هدف این حمله بوده است یا نه چرا كه در آن منطقه نهادهای دولتی عراق و نیز ستاد عملیات بغداد نیز قرار دارند.
پیشتر مقامات وزارت امور خارجه آمریكا با ادعای این كه هدف از حمله یكشنبه شب گذشته سفارت آمریكا بوده است بطور غیر مستقیم اقدام به متهم كردن گروههای مقاومت اسلامی در عراق كرده بودند.
اكنون جوی هود با عقب نشینی از این ادعا و ضمن اذعان به این كه ممكن است مراكز دیگری بجز سفارت آمریكا هدف بوده باشد، می گوید كه با دولت عراق همكاری می كنیم تا عامل این حمله مشخص شود.
پیشتر مقامات امنیتی عراق تصریح كرده بودند كه در تحقیق پیرامون عامل یا عاملان این حادثه، هیچ طرف دیگری از جمله آمریكایی ها دخالتی ندارند و این كار صرفا توسط نهادهای ذیربط عراق انجام می شود.
این تحولات همزمان با افزایش اقدامات تحریك آمیز و تهدیدات آمریكا علیه كشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی كشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت می گیرد.
در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریك آمیز مقامات آمریكایی در هفته های اخیر در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسیاری از رهبران سیاسی این كشور با صدور بیانیه و سخنرانی یا گفت و گو با رسانه ها نسبت به تبعات خطرناك آن برای عراق و كل منطقه هشدار داده اند.
خاورم**4**380*

نظر شما