شناسهٔ خبر: 33051611 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازگشت یك هواپیمای فوكر ١٠٠ ایران ایر به خط پرواز

تهران-ایرنا-مدیر آشیانه ٣ هما از تعمیر هواپیمای فوكر ١٠٠ ایران ایر بعد از حدود سه سال زمینگیری و بازگشت این هواپیما به خط پروازی خبر داد.

صاحب‌خبر -
«محمود نادری» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: هواپیمای فوكر ١٠٠ ایران ایر به دلیل از كار افتادن موتور و نقص ارابه های فرود حدود سه سال زمینگیر بود كه با تعویض موتور و خرید ارابه های فرود، اكنون آماده پرواز بوده و به خط پروازی بازگشته است.
وی تصریح كرد: یكی از ارابه های فرود این هواپیما از یك شركت هواپیمایی ایرانی خریداری و ارابه دیگر توسط مهندسین تعمیرات هواپیمایی ایران ایر تعمیر شد.
به گفته نادری با تعمیر و بازگشت این هواپیما به خط پروازی، اكنون ایران ایر ٢ فوكر١٠٠ آماده مسافرگیری دارد.
وی همچنین اعلام كرد كه این دو فوكر نمی توانند به اروپا پرواز داشته باشند، اما با تایید سازمان هواپیمایی كشوری مجوز پرواز به كشورهای همسایه را دارند و قبلا به مقصد استانبول تركیه پرواز داشتند.
مدیر آشیانه ٣ هما اضافه كرد: عمر این فوكر حدود ٢٧ سال است، اما تا زمانی كه مجوز پرواز را از سازمان هواپیمایی داشته باشد امكان پرواز دارد.
وی ادامه داد: دو هواپیمای ایرباس متعلق به شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز كه مشكل تامین قطعات و یا خرابی قطعات را داشتند، در حال حاضر مراحل تعمیرات اساسی خود را می گذراند تا به مراسم حج امسال برسد.
به گزارش ایرنا، هواپیمای فوكر 100 هواپیمایی با دو موتور توربوفن است كه در شركت هلندی فوكر تولید می شد.
در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر كوچك را تسخیر كند، اما با ورود بوئینگ 737 و ایرباس 318 و 319 به این بازار، نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال 1997 دیگر ساخته نمی‌شود. در مجموع 283 فروند از این هواپیما ساخته شد. ایران و استرالیا همچنان یكی از بزرگترین اپراتورهای این هواپیما در دنیا هستند.
اقتصام**ا.و **4037**9189

نظر شما