شناسهٔ خبر: 33045862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نوشدارو پس از مرگ

تهران- ايرنا- كليات طرح تشديد مجازات اسيدپاشي با 206 راي موافق، چهار راي مخالف و سه راي ممتنع از مجموع 230 نماينده حاضر در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه نمايندگان بايد جزئيات اين طرح را مجدد بررسي و براي تصويب نهايي راي‌گيري كنند.

صاحب‌خبر -
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه‌اي قصاص نفس يا عضو را براي مجرمان اسيدپاشي تعيين كردند. براساس ماده يك طرح تشديد مجازات اسيدپاشي هر فرد عمدا با پاشيدن اسيد يا هرگونه تركيبات شيميايي با هر ميزان غلظت موجب جنايت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحيه مجني عليه يا ولي دم حسب مورد با رعايت شرايط مقرر در كتاب قصاص، به قصاص نفس يا عضو محكوم مي‌شود.طبق تبصره اين ماده ريختن اسيد يا ساير تركيبات شيميايي روي فرد، فرو بردن اعضاي بدن در درون اسيد و اعمالي نظير آن در حكم اسيدپاشي است.

همچنين نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي مجازات حبس بيش از پنج تا 25 سال را براي مرتكبين اسيد‌پاشي تعيين و مقرر كردند در صورتي كه به هر دليلي دسترسي به مرتكب ممكن نباشد ديه فرد بزه‌ديده از بيت‌المال پرداخت شود.همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته ماده 3 طرح تشديد مجازات اسيد‌پاشي و حمايت از بزه‌ديدگان ناشي از آن را بررسي كرده و در نهايت با 173 راي موافق، پنج راي مخالف و سه راي ممتنع آن را به تصويب رساندند كه بر اساس آن مجازات مربوط به اسيدپاشي مشمول هيچ گونه آزادي مشروط، تعويق، تعليق‌ و تخفيف مجازات نمي‌شود. همچنين نمايندگان با 172 راي موافق و چهار راي مخالف، مجازات معاونت در جرايم اسيدپاشي را تعيين كردند.

در همين رابطه فاطمه حسيني، طراح طرح تشديد مجازات اسيدپاشي و حمايت از بزه‌ديدگان ناشي از آن از پيشنهاد نمايندگان براي ضابطه‌مند كردن خريد و فروش اسيد خبر داد. نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي ديگر مرتكب اسيدپاشي را ملزم به پرداخت هزينه‌هاي درمان بزه‌ديده كردند، اگر مرتكب متمكن از پرداخت هزينه‌ها نباشد، صندوق تأمين خسارت‌هاي بدني آن را پرداخت مي‌كند. همچنين مصوب شد كه به دعواي مربوط به جرايم اسيدپاشي خارج از نوبت رسيدگي شود.

**پايان زندگي در يك آن
شرايط در حال حاضر به گونه‌اي پيش مي‌رود كه گويا نوشداروي بعد از مرگ سهراب به كار آمده و هرچند قربانيان خشونت‌هاي حاصل از اسيدپاشي سال‌ها مورد بي‌توجهي قرار گرفتند اما ماجراي اسيدپاشي‌هاي زنجيره‌اي اصفهان به گونه‌اي روند را پيش برد كه آخرين قربانيان اين زخم عميق اميد دوباره پيدا كنند. هر چند آسيب‌هاي حاصل از اين خشونت به سادگي قابل جبران نيستند اما همين آگاهي نسبت به شرايط متعادل‌تر يا به بياني عادلانه‌تر زندگي را براي آسيب‌ديدگان اندكي قابل تحمل كند.همه چيز در يك لحظه اتفاق مي‌افتد. ناگهان يك حمله وحشيانه، صداي جيغ و فرياد از شدت درد و سوزش و بعد دنيا سياه مي‌شود. تاريكي دنياي قربانيان خشونت، مخصوصا خشونتي به مانند اسيد‌پاشي تا جايي عميق و دردآور است كه قربانيان را از ادامه روند عادي زندگي باز مي‌دارد. حال آنكه همچنان اميد آن مي‌رود بهبود شرايط بعد از قانونگذاري‌هاي مجلس محقق شود.

**اهميت سرعت در رسيدگي
به هر روي اسيدپاشي آسيب شديدي به قرباني وارد مي‌كند كه معمولا ماندگار است و علاوه بر آسيب‌هاي جسمي ماندگار از جمله نابينايي، مي‌تواند آسيب‌هاي رواني جدي مثل افسردگي، اختلال تنش‌زاي پس از رويداد(PTSD)، اضطراب، حملات اضطرابي، اختلالات خوردن و حتي اعتياد و خودكشي را به همراه داشته باشد. سهيلا گنجي، پزشك عمومي درباره تاثييرات اسيد به «جهان صنعت» مي‌گويد: اسيد به علت خاصيت خورندگي و گرمايي كه ايجاد مي‌كند به بافت‌ها آسيب مي‌زند. معمولا صورت قرباني هدف اسيدپاشي قرار مي‌گيرد. غالبا خطر مشكلات تنفسي، عفونت خون (سپتي‌سمي)، نارسايي كليه و نهايتا مرگ قربانيان اسيدپاشي را تهديد مي‌كند.

متاسفانه بعد از اينكه افراد با اسيد مورد حمله قرار مي‌گيرند به دليل عدم اطلاعات كافي درباره مواجه شدن با چنين حمله‌هايي و البته شدت استرس بسيار بالا گاهي خود يا افراد حاضر در محل آسيب بيشتري به منطقه آسيب‌ديده وارد مي‌كنند.گنجي در ادامه با اشاره به سيستم عملكرد اسيد و آسيب‌هاي بسيار جدي و عميق آن افزود: اسيد باعث مرگ بافت (نكروز) و سوختگي آن مي‌شود، بعد از از بين بردن پوست، چربي زير پوست را حل كرده و به عضلات و حتي استخوان نفوذ مي‌كند. در حمله به صورت، معمولا پلك و مژه و لب‌ها كاملا از بين مي‌روند و بيني و گوش هم ممكن است كاملا تخريب شود.

شدت ضايعه به نوع و غلظت اسيد، مدت زماني كه پس از حمله، شست‌وشو و رقيق شدن اسيد انجام مي‌شود‌ و سرعت انتقال قرباني به مركز تخصصي بستگي دارد. انتظار مي‌رود قربانيان اسيد‌پاشي را با بيشترين سرعت ممكن به اورژانس انتقال دهند و همه تلاش ممكن در راستاي آرامش بخشيدن به فرد مورد حمله انجام شود.

**بيش از 6 ماه مطالعه
محمد كاظمي، نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌و‌گو با خبرگزاري‌ها اظهار كرد پس از پيروزي انقلاب تاكنون با وجود حساسيت‌هاي جامعه نسبت به اسيدپاشي، قانوني تحت عنوان مجازات اسيدپاشي نداشتيم. وي نبود قانوني در راستاي اين جرم را يك نقيصه براي دستگاه قضايي دانست و افزود: با ارائه طرح تشديد مجازات اسيدپاشي در مجلس، اين نقيصه مرتفع شد. در اين طرح پيش‌بيني كرديم اگر به هر دليلي فرد آسيب‌ديده از اسيدپاشي دسترسي به عامل اصلي جرم پيدا نكرد يا فرد شناسايي نشد و فرار يا فوت كرد، تمامي هزينه درمان فرد قرباني از بيت‌المال پرداخت شود.كاظمي از طرح مجلس دفاع مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در اين طرح پيش‌بيني كرديم چنانچه درمان فرد قرباني ناشي از اسيدپاشي طولاني و پرهزينه شد، از صندوق تامين خسارت‌هاي بدني پرداخت شود. سازمان بهزيستي را نيز موظف كرديم در راستاي زدودن دردهاي روحي و رواني قربانيان اسيدپاشي از كارشناسان و متخصصان روانشناسي اين سازمان استفاده و براي كاهش آلام روحي به اين افراد كمك كنند.

در اين طرح رسيدگي به پرونده‌هاي اسيدپاشي را خارج از نوبت قرار داديم و تعليق مجازات را ممنوع كرديم.وي به عنوان مسوول كميته رسيدگي به طرح تشديد مجازات اسيدپاشي خاطرنشان كرد: چنانچه به فرد قرباني بر اثر اسيدپاشي آسيب جدي وارد شود، براي فرد ضارب 25 سال زندان تا حبس ابد پيش‌بيني شده است. بيش از شش ماه روي اين طرح كار كارشناسي صورت گرفت و جلسه‌هاي متعددي با كارشناسان، نهادها و سازمان‌هاي مختلف داشتيم تا به نتيجه رسيديم. طرح تشديد مجازات اسيدپاشي يك طرح شاخص در مجلس دهم است و روي اين طرح كار كارشناسي زيادي انجام شده است و طرح نسبتا جامعي است.

نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با بيان اينكه تبديل اين طرح به قانون زمان زيادي نمي‌برد اظهار كرد: چنانچه تصويب اين طرح در مجلس نهايي شود، به شوراي نگهبان مي‌رود و در صورتي كه ايراد خاصي در اين طرح نباشد، طي 10 روز آينده تاييد و به قانون تبديل مي‌شود. متاسفانه طي سال‌هاي اخير پرونده‌هاي اسيدپاشي در كشور رشد داشته و عوامل اين جرم نيز شناسايي نشده‌اند. در شناسايي مجرمان اسيدپاشي نيازمند تلاش بيشتر از سوي نيروهاي انتظامي، امنيتي و اطلاعاتي هستيم. اين در حالي است كه بيشتر قربانيان اسيدپاشي، بانوان هستند كه مورد حمله قرار مي‌گيرند.

**واكنش پليس
واكنش پليس نيز به تشديد طرح مجازات اسيد‌پاشي اهميتي ويژه دارد كه به طور قطع راهگشاي بسياري از مسائل خواهد بود. سردار محسن حسن‌خاني، رييس پليس آگاهي ناجا در واكنش به تصويب طرح تشديد مجازات اسيدپاشي و حمايت از بزه‌ديدگان در مجلس شوراي اسلامي گفت: قطعا ما هرچقدر قوانين بازدارنده‌تري داشته باشيم و در قوانين ما به موضوعات پيشگيرانه توجه بيشتري شود تاثير بيشتري هم در حوزه پيشگيري از وقوع جرم خواهد داشت.

وي با بيان اينكه هرچه هزينه جرم بالاتر برود يقينا جرم كمتر مي‌شود، گفت: در مورد طرح مربوط به اسيدپاشي نيز اداره حقوقي پليس بايد جزئيات آن را بررسي كند، اما همان‌طور كه گفتم قوانيني كه بازدارندگي بيشتري داشته باشند طبيعتا مي‌توانند وقوع جرم را كاهش دهند.

**هنگام مواجه شدن با اسيد‌پاشي چه بايد كرد‌
در صورت مواجهه با اسيدپاشي ابتدا از ايمني خود مطمئن شويد و بعد به كمك قرباني برويد. بلافاصله از ديگران و از اورژانس كمك بخواهيد. ريختن مداوم آب (ولرم) روي نواحي سوخته مهم‌ترين راه كمك است. اين كار را حداقل نيم‌ساعت ادامه دهيد. دقت كنيد كه ريختن آب روي صورت طوري نباشد كه تنفس را مختل كند. اگر مطمئن هستيد كه با اسيد تماس پيدا نمي‌كنيد سعي كنيد لباس، جواهر و ساعت قرباني را در حالي كه به آب ريختن ادامه مي‌دهيد خارج كنيد. لباس را بعد از خيس كردن در آوريد و اگر لباس به بدن چسبيده از اين كار منصرف شويد. از استفاده از يخ، روغن، انواع كرم يا مواد ديگر پرهيز كنيد. از پتو و حوله و ديگر پوشش‌هاي پرزدار استفاده نكنيد. مناسب‌ترين پوشش، گاز استريل است. به نواحي آسيب‌ديده دست نزنيد و آن را دستكاري نكنيد.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1398،03،01
گروه اطلاع رساني**2059**9131

نظر شما