شناسهٔ خبر: 33042389 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پایان کار آبرومندانه سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا

صاحب‌خبر -
 

قاسم کیانی ـ همانطور که انتظار می‌رفت سرخابی‌های تهران در هفته ششم و پایانی مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا با ارائه بازی‌هایی راضی‌کننده، حریفان را شکست دادند. دیدارهایی که جنبة فرمایشی داشت چون سرخابی‌ها علی‌رغم شایستگی‌ها، پیش از این از دور رقابت‌ها حذف شده بودند اما بازی ارائه شده توسط آنان در هفته پایانی و پیروزی‌هایی که به دست آوردند را اصلاً نمی‌توان به حساب ضعیف بازی کردن حریفان به دلیل فرمایشی بودن این مسابقات گذاشت چون فرمایشی بودن این مسابقات فقط برای سرخابی‌ها بود اما برای حریفان می‌توانست تعیین‌کننده باشد.
بدون تردید السد قطر در روزی که قرار بود ستاره شاخصش و به قول برانکو بهترین هافبک جهان طی ۱۵ سال،‌از مستطیل سبز خداحافظی کند، تمام تلاش خود را برای پیروزی می‌کرد به ویژه که آخرین مربیگری فریراهم بود پس او هم می‌خواست که با پیروزی جشن بازنشستگی خود را بگیرد.
از طرفی العین امارات هم در امارات نمی‌خواست مقابل استقلال تن به شکست بدهد چون علی‌رغم اینکه او هم مثل آبی‌پوشان حذف شده بود اما یک پیروزی خانگی قطعاً برایش بسیار پراهمیت‌بود. بنابراین پیروزی‌های پرسپولیس و استقلال را در هفته پایانی دور مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا باید به شایستگی‌های آنان مرتبط دانست. شایستگی‌هایی که البته به دلیل عدم حساسیت در این مرحله، بیش از مسابقات قبلی به نمایش درآمد.
پرسپولیسی‌ها در تهران و در روزی که مثل همیشه انبوه تماشاچیان را در استادیوم آزادی نمی‌دیدند، با نتیجه دو بر صفر السد با سابقه و صدرنشین گروه را با شکست مواجه کردند و استقلالی‌ها در امارات مقابل العین در حالی که گل اول را دریافت کرده بودند به بازی برگشته و دو بر یک پیروز شدند تا سرخابی‌ها پایانی آبرومند در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند.
سرخابی‌های محبوب میلیون‌ها هوادار علی‌رغم تمام شایستگی‌های همیشگی وداعی زودهنگام با لیگ قهرمانان آسیا داشتند اما با پیروزی در آخرین دیدار خود نشان دادند که مستحق حمایت بیشتر از سوی باشگاه‌های خود در شرایط دشوار هستند.
هفته آخر لیگ قهرمانان آسیا اما یک اتفاق ویژه در تهران داشت. ژاوی ستاره بزرگ و شناخته شده دنیای فوتبال ترجیح داد پایان بازیگری‌اش در بازی مقابل پرسپولیس در استادیوم آزادی تهران رقم بخورد. ژاوی که از محبوبیت خود در دنیای فوتبال آگاه است و شناخت کاملی هم از فوتبال ایران و علاقه‌مندان به آن دارد استادیوم آزادی تهران را برای خداحافظی انتخاب کرد چون می‌دانست هواداران فوتبال ایران، به بزرگی‌های فوتبال او، احترام می‌گذارند و لحظه‌هایی خاطره‌انگیز برایش رقم می‌خورد. پیش‌بینی‌ای که درست بود چون تعدادی از تماشاچیان بازی پرسپولیس و السد قطر با لباس بارسلونا که بهترین روزهای ژاوی در آن سپری شده بود روی سکوها حضور یافته و همواره به تشویق وی می‌پرداختند. ژاوی در این بازی هم بسیار درخشان بود و موقعیت‌های گل زیادی را مثل همیشه برای همبازی‌هایش خلق کرد. موقعیت‌هایی که به گل تبدیل نشد چون بهترین روز علیرضا بیرانوند بود و به گفته «فریرا» سرمربی السد، بیرانوند مثل بازی فصل گذشته که موقعیت‌های زیادی را از بازیکنان السد گرفت در این بازی هم بسیار درخشان بود. با این وجود بازی ژاوی مثل همیشه زیبایی‌های خاص خودش را داشت و تشویق تماشاچیان ایرانی هم در شبی که از دنیای بازیگری خداحافظی کرد او را تحت تأثیر قرار داد تا با انگیزه‌های بیشتر در ادامه این رقابت‌ها جای فریرا را روی نیمکت السد بگیرد. ژاوی آنچنان قابلیت‌هایش بالاست که سروش رفیعی بعد از بازی به او گفته بود به راحتی می‌توانسته حداقل تا دو سال دیگر بازی کند.
اما باشگاه پرسپولیس هم مراسم جالبی برای خداحافظی ژاوی برگزار کرد و ضمن هدیه یک پیراهن شماره ۶ با نام ژاوی، یک تابلوفرش زیبا هم به او هدیه داد تا این ماجرا در رسانه‌های خارجی مختلف به خصوص رسانه‌های اسپانیایی، نمود خوبی پیدا کند. رسانه‌هایی که خداحافظی ژاوی را تا حد عزادار شدن جهان فوتبال، بزرگ کردند. اما از آخرین بازی سرخابی‌ها که بگذریم، هفته ششم لیگ قهرمانان آسیا هفته‌ای مهم برای ذوب‌آهنی‌ها بود. نماینده شایسته اصفهان در آخرین بازی به یک تساوی نیاز داشت تا با صدرنشینی دور مقدماتی را به پایان ببرد اما به یکباره و علی‌رغم اینکه به عراق سفر کرده بود، «A.F.C» اعلام کرد با توجه به مسائل امنیتی، این دیدار به زمانی دیگر موکول می‌شود. اطلاع‌رسانی «A.F.C» به ذوب‌آهن اما ظاهراً دیرتر از اطلاع به عربستانی‌ها بود چون آنان به عراق سفر نکرده بودند و به این ترتیب، ذوب‌آهنی‌ها هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند که امیدوار هستند «A.F.C» به آنان بازگرداند. نکته جالب این ماجرا، آنجاست که حدود ۲۰ روز پیش و پس از بی‌حرمتی‌ها و درگیری‌هایی که تماشاچیان عراقی به نماینده اصفهان داشتند مدیران باشگاه از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواسته بودند تا محل مسابقه آنان را به کشوری دیگر منتقل کند اما مورد قبول واقع نشد. با این وصف این بار بازی ذوب‌آهن در قطر یا عمان برگزار می‌شود.
بازتاب خداحافظی ژاوی در رسانه‌های اسپانیایی
رسانه های اسپانیایی خداحافظی هافبک السد از جهان فوتبال را اتفاقی تلخ برای این رشته دانستند و تقدیر از این بازیکن را در ورزشگاه آزادی برجسته کردند.
به گزارش ایسنا، ژاوی ارناندس برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. هافبک اسپانیایی با پیراهن السد برابر پرسپولیس در آخرین دیدار مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حاضر شد و با شکست مستطیل سبز را ترک کرد. پرسپولیس توانست ۲ بر صفر حریف قطری اش را شکست دهد. این باخت تاثیری در صعود تیم ژاوی نداشت و السد در مرحله حذفی به رقابت خواهد پرداخت. بازی خداحافظی ستاره اسپانیایی در رسانه های این کشور بازتاب داشت.
اسپورت کاتالونیا که یک خبرنگار اختصاصی را برای این بازی به تهران فرستاده بود، نوشت: بزرگترین ورزشگاه آسیا در تهران واقع است که ظرفیت ۸۵ هزار نفری دارد. پرسپولیس قهرمان این فصل لیگ ایران آخرین حریف ژاوی بود. جایگاه ها بر خلاف انتظار پر از تماشاگر نبودند و تنها کسانی به ورزشگاه رفته بودند که می‌خواستند آخرین بازی ژاوی را تماشا کنند. آن ها دو ساعت پیش از آغاز بازی با پیراهن های بارسا در ورزشگاه حضور یافتند و با فریاد زدن نامش به او تبریک می گفتند. او شخص اول بازی بود، در حالی که هواداران از نام بردن ژاوی خسته نمی شدند.
آزادی معمولا یک ورزشگاه ترسناک برای حریفان است اما این بار این چنین نبود. یکی از دلایل آن نداشتن شانس صعود پرسپولیس به مرحله بعد بود. ژاوی، سرمربی آینده السد
نمی خواست این دیدار را از دست بدهد. پیروزی در این دیدار به معنای صعود به عنوان تیم نخست بود. ژاوی برای مرحله بعد بر نیمکت خواهد نشست و می تواند نخستین جام خود را به عنوان سرمربی به دست آورد.
این سایت در ادامه به مراسم تقدیر از ژاوی اشاره کرد و نوشت: باشگاه پرسپولیس پیش از آغاز بازی از هافبک اسپانیایی تقدیر کرد و پیراهنی با شماره ۶ که نام ژاوی بر آن حک شده بود اهدا کرد. همچنین یک تابلو فرش زیبا داد. همه او را در ورزشگاه تشویق کردند و ژاوی نیز از آن ها تشکر کرد. او به این مراسم پایان داد تا بازی آغاز شود. در نهایت این اتفاق افتاد و ستاره سابق بارسلونا برای آخرین بار به میدان رفت. السد در شروع بازی با شوت سهمگین مهدی ترابی ضربه خورد.
با پاس های ژاوی بهترین موقعیت های السد به وجود آمد. او نیازی نداشت انرژی زیادی صرف کند و از هوش خود برای آخرین پاس هایش استفاده کرد. هافبک اسپانیایی می خواست تا آخرین لحظه در میدان حضور داشته باشد. او می خواست نتیجه را جبران کند. این آخرین مثال برای دوران بزرگ ورزشی اش بود. ژاوی چه در بارسلونا، چه در قطر و چه در تهران تحسین شد. بازی با نتیجه ۲ بر صفر به نفع پرسپولیس پایان یافت تا پایان زیبایی برای مهندس فوتبال نباشد.
سایت مارکا نیز در یک گزارش به آخرین بازی ستاره اسپانیایی پرداخت و نوشت: ژاوی پس از ۲۰ سال و ۹ ماه و دو روز از نخستین بازی رسمی‌اش با پیراهن بارسلونا برابر مایورکا در سوپرجام اسپانیا کفش هایش را آویخت.
۷ هزار و ۵۸۰ روز پیش او به عنوان بازیکن اصلی به میدان رفت و گل آبی اناری ها را در روز شکست ۲ بر یک به ثمر رساند. ژاوی دوشنبه شب برای السد ۹۰ دقیقه بازی کرد اما تیمش با دو گل مغلوب پرسپولیس شد.
سایت آس اسپانیا با تیتر ” جهان فوتبال عزادار شد” به خداحافظی ژاوی پرداخت: ژاوی در روز های خداحافظی اش احساس خوبی نداشته است. در مراسم خداحافظی فوق العاده اش در بارسلونا، آبی اناری ها با نتیجه ۲ بر ۲ برابر دپورتیوو لاکرونیا متوقف شدند. یک سال قبل از آن یعنی در سال ۲۰۱۴ او در حالی با تیم ملی خداحافظی کرد که شکست تلخ ۵ بر یک برابر هلند را تجربه کرده بود و حالا که کفش هایش را آویخت با پیراهن السد با دو گل مغلوب پرسپولیس شد.
اکنون زمان آن فرا رسیده است که به عقب برگردیم و از لحظات زیبایی که فوتبال به ژاوی داد لذت ببریم. جهان فوتبال باز هم او را خواهد دید چون ستاره اسپانیایی ماجراجویی جدیدی در ذهن دارد و تا چند روز دیگر به عنوان سرمربی السد معرفی خواهد شد.
او به مادرید سفر خواهد کرد تا پس از تکمیل کردن دوره های مربیگری مدرک یوفا را کسب کند. این مدرک به او اجازه مربیگری در هر تیمی را خواهد داد.
موندو دپورتیوو دیگر رسانه کاتالانی نوشت: ژاوی آخرین ۹۰ دقیقه خود را در دیدار برابر السد و پرسپولیس انجام داد و تیمش با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد. گل های میزبان را ترابی و علی علیپور به ثمر رساندند. با این حال مهمترین خبر هفته در تهران خداحافظی یکی از بزرگان فوتبال بود به همین خاطر ایرانی های میزبان از ژاوی تقدیر کردند و به او یادبودهایی دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما