شناسهٔ خبر: 33032624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رقابت فراکسیون ها درانتخاب هیات رئیسه مجلس

تهران- ایرنا- رقابت جدی فراکسیون های مجلس در آخرین انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برای کسب 12 کرسی هیات رئیسه این پارلمان و رقابت عارف و لاریجانی بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز سه شنبه 31 اردیبهشت نشان می دهد که پنجم خردادماه ، انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال چهارم و پایانی برگزار می شود و در این راستا فراکسیون‌های مختلف در تلاش برای تصاحب کرسی‌های هیأت رئیسه هستند که این کرسی ها شامل رئیس مجلس، نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم و دبیران این هیات می شود.
بررسی رسانه های داخلی نشان می دهد رقابت فراکسیون‌های سیاسی مجلس در فاصله چند روز مانده به انتخابات هیات رئیسه جدی‌تر شده است.
رسانه های نزدیک به دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، به موضوع رقابت علی لاریجانی و محمدرضا عارف در تصاحب کرسی ریاست مجلس اشاره کرده و به تلاش فراکسیون ولایی و مستقلین برای پیروزی لاریجانی و همچنین حمایت فراکسیون امید از محمدرضا عارف، پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب
..............................
رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب بر این نظرند که ولایی‌ها و مستقلین در خصوص رئیس مجلس بر ابقای لاریجانی به توافق رسیده‌اند و اختلافات بر سر نواب رئیس است، اما فراکسیون امید مجدانه در تلاش است تا در سال پایانی بتواند با لیست مستقل، محمدرضا عارف را بر صندلی ریاست بنشاند و سایر ارکان را نیز از آن خود کند. همچنین این رسانه ها معتقدند که جدال چهارم در دهمین مجلس شورای اسلامی، جدال حیثیت‌هاست.
نقد عملکرد لاریجانی؛ سهمی برای زنان؛ انتقاد از سکوت رسانه ای فراکسیون امید؛ شرایط حساس لاریجانی؛ انتشار لیست نمایندگان ولایی؛ تخریب هدفمند عارف؛ انتقاد از عملکرد اصولگرایان در انتخابات هیئت رئیسه دوره قبل و گمانه زنی ها درخصوص حاجی بابایی، از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه ها است.

** رقابت عارف و لاریجانی
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان 'رقابت عارف و لاریجانی' نوشت: هفته اول خرداد انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال چهارم و پایانی است و در این راستا فراکسیون‌های مختلف با لابی ‌گری و رایزنی در حال به صف کردن کاندیداهای خود برای تصاحب کرسی‌های 12گانه هیأت رئیسه هستند. آن ‌طور که به ‌نظر می ‌رسد ولایی‌ها و مستقلین در باب رئیس روی ابقای لاریجانی به توافق رسیده‌اند و اختلافات بر سر نواب رئیس است، اما فراکسیون امید مجدانه در تلاش است تا در سال پایانی بتواند با لیست مستقل محمدرضا عارف را بر صندلی ریاست بنشاند و سایر ارکان را نیز از آن خود کند. باید دید در شرایط فعلی که به‌نظر می‌رسد اکثریت مجلس موافق ادامه کار با هیأت رئیسه فعلی است، لاریجانی و یارانش در هیأت رئیسه باقی خواهند ماند یا صندلی خود را به یکی از فراکسیون‌های مجلس تقدیم خواهند نمود.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان 'عارف - لاریجانی؛ دوئل ژنرال‌ها' به سابقه رقابت عارف و لاریجانی جهت کسب کرسی ریاست مجلس پرداخته است. در این مطلب می خوانیم: هفتم اسفندماه سال 94 و پیروزی پر رنگ لیست امید، این امید را زنده کرد که شاید بعد از حدود 8 سال فرد دیگری جز علی لاریجانی به کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. این امیدها اما با برگزاری انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه نخست مجلس دهم با ماجرای «سلفی با عارف و رای به لاریجانی» خیلی زود از بین رفت.
اجلاسیه دوم در ابتدا با خبر تقسیم کرسی‌های هیات‌رئیسه بین 3 فراکسیون سیاسی آغاز شد و وارد فاز تازه‌ای شد. فازی که درنهایت با خلف وعده مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی به شکست امید و کاهش چشمگیر سهم آنان از کرسی‌های هیات رئیسه پایان یافت.اجلاسیه سوم اما تفاوت‌های بسیاری داشت. امید بازی بهارستان را آموخته بود و جدی‌تر از همیشه برای کسب کرسی ریاست مجلس برنامه‌ریزی می‌کرد. عارف، لاریجانی و حاجی‌بابایی، ژنرال‌های 3 فراکسیون امید و مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی برای رسیدن به پرقدرت‌ترین کرسی بهارستان به رقابت پرداختند و با وجود پیروزی عارف بر دو رقیب دیگر در دور نخست، در دور دوم با انصراف حاجی‌بابایی، لاریجانی با افزایش آرای خود توانست باز هم بر کرسی ریاست تکیه کند ولی در نهایت امیدی‌ها با حضور 5 کاندیدای خود در ترکیب 12 نفره هیات رئیسه، اعاده حیثیت کردند. جدال چهارم، اگر شکل بگیرد و در ساعات پایانی جای خود را به نوعی وفاق و معامله پشت پرده ندهد، جدال حیثیت‌هاست.

** گمانه زنی از تلاش فراکسیون ها در انتخاب هیات رئیسه
به گزارش روزنامه اعتماد، اصلاح‌طلبان در مجلسی که علاوه بر اعضای فراکسیون امید با «تکرار» سیدمحمد خاتمی برای اعضای فعلی فراکسیون مستقلین ولایی هم در پارلمان جا رزرو کردند، در تلاش برای کسب کرسی ریاست هستند و مستقلین خواستار اثبات نقش خود در مجلس شورای اسلامی. اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نیز که در روزهای نخست مدعی فراکسیون اکثریت مجلس بودند اما رفته رفته از این ادعا دست کشیدند نیز رویای کسب اکثریت کرسی‌های هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را در سر می‌پرورانند؛ رویایی که در طول 3 اجلاسیه گذشته، آرام‌ آرام جان باخت و امروز آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و همزمان، نقش فراکسیون اصولگرایان را از فراکسیون اکثریت به پله رسیدن به ریاست تغییر می‌دهد...در 3 اجلاسیه اخیر مجلس، تنها در سومین اجلاسیه هر 3 فراکسیون برای تمامی کرسی‌های هیات رئیسه کاندیدا معرفی کردند ولی با این تفاوت که کاندیداهای امیدی، علاوه بر نام‌‌آشناتر بودن برای عموم جامعه از وجهه قابل قبول‌تری نیز برخوردار بودند و این به آن معناست که فراکسیون‌های مستقلین ولایی و ولاییون با وجود گفته‌های اعضای‌شان، به ‌شدت از کمبود چهره‌های نام‌آشنا برای عموم جامعه رنج می‌برند.
اعتماد در ادامه گزارش خود به 'بازی‌های پنهان' بر سر انتخابات هیات رئیسه پرداخت و نوشت: در مجلس ایران و به‌ویژه بر سر انتخابات هیات رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی، برخورداری از ژنرال و سرتیپ تنها 10 درصد بازی را تشکیل می‌دهد. 90 درصد مابقی به بازی‌های پنهان بهارستان و البته ائتلاف‌های پشت‌پرده بستگی دارد. بازی‌های بهارستان در کلامی ساده‌تر به معنای تاثیرگذاری عناصر قدرت در بیرون از مجلس بر اتفاقات درون مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش آرمان، سیگنال‌ها اینگونه نشان می‌دهند که مستقلین حامی وضع موجود مجلس هستند و تلاششان برای ابقای لاریجانی و هیأت رئیسه فعلی است. اما امیدی‌ها و ولاییون خواهان تغییر وضع موجود هستند. بدین نحو که اصولگرایان مجلس درصدد انتشار لیست جدا با ریاست حاجی‌بابایی هستند و اصلاح‌طلبان نیز به لیستی جداگانه به ریاست عارف می‌اندیشند. هر چند که اگر رقابتی نیز صورت بگیرد بازهم طبق سنوات گذشته میان عارف و لاریجانی خواهد بود.

** نقد عملکرد لاریجانی
به گزارش روزنامه شرق به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدجواد عامری، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، درباره اظهارات اخیر محمدرضا باهنر (رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری) که از ائتلاف با نزدیکان لاریجانی در انتخابات آتی مجلس استقبال کرده بود، گفت: آقای باهنر نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده‌ و خود ایشان نیز باید دراین‌باره توضیح دهد، ولی به‌هرحال برنامه‌ ما این است که در جمع‌بندی نهایی، ملاک‌ها و شاخص‌های انقلابی در نظر گرفته شود. وی افزود: متأسفانه آقای لاریجانی در این سال‌ها به‌عنوان رئیس مجلس عملکرد قابل دفاعی نداشته و در خیلی از موارد عملکرد ایشان مطابقتی با معیارهای مدنظر نیروهای انقلابی نداشته است و من بعید می‌دانم که ایشان بخواهد از رویه‌ای که در این سال‌ها داشته عدول کند؛ به‌طورمثال آقای لاریجانی در بحث تصویب 20دقیقه‌ای برجام نشان داد که معیارهایش با منافع ملی فاصله زیادی دارد. دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: نیروهای انقلابی یک جبهه با طیف نظرات مختلف هستند و در برخی موارد نیز امکان دارد که نظرات آنها با هم دارای اختلافاتی باشد.

به گزارش روزنامه اعتماد، لاریجانی در طول یک سال گذشته اگر نگوییم به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شد، عملا می‌توان ادعا کرد که از اصولگرایان دورتر شد تا باز هم صدای اعتراض ولاییون به شیوه مدیریت بهارستان توسط او در صحن شنیده شود.

**سهمی برای زنان
به گزارش روزنامه اعتماد؛ فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از نخستین روز حضور خود در بهارستان تا امروز در میان شطرنج نه چندان قانونمند پارلمان، زنان را فراموش نکرد و در طول اجلاسیه‌های گذشته همواره سهمی را برای زنان در هیات رئیسه در نظر گرفته است. سهمی که البته در طول 40 سال اخیر تنها در مجلس ششم محقق شد و اصولا چهره هیات رئیسه پارلمان ایران، چهره‌ای مردانه است و به نظر می‌رسد این موضوع در اجلاسیه چهارم مجلسی که رکورددار حضور زنان است نیز ادامه داشته باشد.

** انتقاد از سکوت رسانه ای فراکسیون امید
روزنامه اعتماد نوشت: آنچه حایز اهمیت است، سکوت رسانه‌ای فراکسیون امید است. امیدی‌ها با تشکیل کمیته‌ای که ریاست آن برعهده عبدالکریم حسین‌زاده است، به بررسی انتخابات هیات رئیسه و چند و چون حضور خود پرداخته‌اند ولی نکته اینجاست که اخبار این کمیته درست به همان میزان که از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب منتشر نمی‌شود، از رسانه‌های اصولگرایی چون تسنیم سر در می‌آورد و این مهم حاکی از آن است که امیدی‌ها نیز چون دولت دوازدهم نیازمند بازنگری در تصمیمات رسانه‌ای خود هستند.

** شرایط حساس لاریجانی
روزنامه اعتماد نوشت: لاریجانی اگر از کرسی ریاست پارلمان آن هم در سال پایانی و در آستانه انتخابات و در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها از حضور او در 1400 همچنان پابرجاست کنار برود، عملا هزینه گزافی را پرداخت کرده است ولی عارف در صورت شکست نیز هزینه خاصی را پرداخت نمی‌کند چرا که فراکسیون متبوعش در نهایت می‌تواند سهم قابل توجهی از هیات رئیسه را به خود اختصاص دهد. بازی هیات رئیسه این‌ بار برای لاریجانی حکم قماری را دارد که اگر اوضاع چون اجلاسیه سوم پیش رود و حاجی‌بابایی نباشد که برای نمک‌گیر کردن یا محض خاطر یک توصیه به سود او انصراف دهد، با باختی همراه می‌شود که می‌تواند زندگی سیاسی مرد این روزها معتدل شده سیاست ایران را با چالش‌های جدی مواجه کند.

**انتشار لیست نمایندگان ولایی
به گزارش آرمان به نقل از تسنیم، فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی لیست احتمالی‌اش برای ترکیب هیات‌رئیسه جدید پارلمان را اعلام کرد. تسنیم نوشت؛ یکی از فراکسیون‌های فعال سیاسی در مجلس، فراکسیون نمایندگان ولایی است که این فراکسیون تاکنون در جلساتی که برگزار کرده، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان رئیس و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای نواب اول و دوم برگزیده است. البته این فراکسیون، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسد‌ا... عباسی نیز به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای دبیران هیات ‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب شده‌اند. طبق گفته برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی گزینه‌های این فراکسیون که در لیست مذکور آمده، هنوز نهایی نیست و در جلسه سه‌شنبه 31اردیبهشت (امروز)، با حضور تمامی اعضا نهایی می‌شود و قطعی شدن این لیست منوط به رأی اکثریت اعضای فراکسیون است.

** تخریب هدفمند عارف
'تخریب هدفمند عارف در آستانه انتخابات هیئت رئیسه' عنوان گزارشی است که در روزنامه آفتاب یزد منتشر شده است. در این مطلب می خوانیم: این روزها با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هیئت رئیسه مجلس، بازار شایعات بیش از هر زمان دیگری داغ است به ویژه اگر قرار باشد رقابت میان دو چهره اصلاح‌طلب و اصولگرای شاخص مجلس اتفاق بیفتد به طور قطع برخی برای اینکه از قافله عقب نمانند به هر فرافکنی و شایعه ای متوسل می‌شوند.آنچه که در مورد محمد رضا عارف این روزها اتفاق می‌افتد مصداق بارز چنین وضعیتی است. زیرا به تازگی فردی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت که عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس به همراه غلامرضا تاجگردون عضو فراکسیون امید و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، درصدد سپردن ریاست تامین اجتماعی به خانواده موهبتی به ویژه طاهر موهبتی است. حال آنکه نخست طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران خود از سوابق لازم برای کسب کرسی ریاست سازمان بیمه تامین اجتماعی برخوردار است و از سویی این ادعا زمانی مطرح شد که تا چند روز آینده یعنی پنجم خردادماه قرار است انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار شود و محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز به احتمال زیاد اعلام کاندیداتوری خواهد کرد.از این رو، به نظر می‌رسد برخی با توجه به محتمل دانستن اعلام کاندیداتوری عارف، شایعه اخیر را با هدف تخریب او و برخی دیگر از اعضای فراکسیون امید مطرح کردند تا چهره دیگری از فراکسیون امید و رئیس آن در اذهان عمومی به نمایش گذاشته و به مقصود خود برسند.

** نقد عملکرد اصولگرایان در انتخابات هیئت رئیسه دوره قبل
روزنامه ابتکار به نقل از خبرگزاری ایلنا، به سخنان سیده حمیده زرآبادی نماینده مجلس دهم، درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس که چند روز آینده برگزار می‌شود، پرداخت.
به گزارش این روزنامه وی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادهای اصولگرایان به لاریجانی شانس وی برای تکیه مجدد به صندلی ریاست مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر اجلاسیه قبل را در نظر بگیریم، به نظر من بازنده اصلی میدان رقابت اصولگراها بودند چراکه هویت خودشان را با کاری که آقای حاجی‌بابایی انجام داد و به نفع آقای لاریجانی کنار رفت، زیر سوال بردند، چون حتی حاضر نشدند تا انتها در این رقابت باقی بمانند و این باعث شد در جریان نوپای فراکسیون مستقلین ذوب شوند. به نظر من این بزرگ‌ترین شکست برای یک جریان سیاسی است.این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این کار به این معناست که خودتان قبول کردید در جامعه طرفدار و جایگاهی ندارید و در نتیجه حتما باید دستاویز جریان‌های دیگر شوید که هویت داشته باشید. نمی‌دانم امسال می‌خواهند چکار کنند ولی انتظار می‌رود از هویت خود دفاع کنند.

** گمانه زنی ها درخصوص حاجی بابایی
به گزارش روزنامه آرمان، حاجی‌بابایی از سبد رایی مشخص در حدود 50 تا 60 رای برخوردار است و حضور وی صرفا گرم کننده تنور انتخابات هیأت رئیسه خواهد بود. البته در کنار این تحلیل‌ها نباید از این مساله نیز ساده بگذریم که احتمال بالایی دارد مستقلین با ولایی‌ها بر سر ریاست مجدد لاریجانی بر خانه ملت ائتلاف کنند. در همین راستا حتی گفته شده که حاجی بابایی انصراف داده است، اما با این وجود نامش همچنان در لیست ولایی‌هاست. به هر حال در صورت ائتلاف روی لاریجانی باید دید ترکیب و آرایش سایر ارکان هیأت رئیسه به‌خصوص نواب رئیس چگونه پیش خواهد رفت.

خبرآنلاین نیز زیر عنوان 'انصراف حاجی‌بابایی از رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس؟/ مستقلین به دنبال ابقای لاریجانی' آورده است: علی رغم اینکه عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین در گفتگو با مهر از انصراف حاجی‌بابایی برای رقابت با لاریجانی بر سر کرسی ریاست مجلس خبر داده، خبرگزاری تسنیم در گزارشی همچنان حاجی بابایی را گزینه فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس معرفی کرده است.
محمدحسین قربانی عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین مجلس از تلاش و رایزنی‌های فراکسیون متبوعش با فراکسیون‌های امید و ولایی جهت اجماع در مورد ریاست مجلس در انتخابات هیئت رئیسه خبر داد. وی گفت: حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی تا دیروز مصمم به نامزدی برای ریاست مجلس بود، ولی با صحبت‌هایی که امروز انجام شد، او منصرف شد. اجماع فراکسیون ولایی نیز این است که حاجی بابایی نامزد ریاست مجلس نشود.

رسانه های اصولگرا
.............................
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا، درخصوص رقابت عارف و لاریجانی، تاکیده کرده اند: فراکسیون مستقلان ولایی محکم پای علی لاریجانی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس در اجلاسیه چهارم ایستاده است و امیدی‌ها نیز گفته‌اند که عارف نامزد ریاست مجلس در اجلاسیه چهارم می‌شود و از او حمایت خواهند کرد.
همچنین این رسانه ها در مطالب خود به گزارش های ضدونقیض درباره گزینه های انتخابات هیئت رئیسه و همچنین لابی برای ریاست بهارستان، اشاره کرده اند.
گزینه‌ فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس کیست؟؛ جلسه نمایندگان اصلاح طلب با لاریجانی درباره انتخابات هیئت رئیسه پارلمان؛ گمانه زنی درخصوص استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه ها است.

** رقابت عارف و لاریجانی
خبرگزاری فارس در گزارشی به سخنان ناصر شریفی نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی، پرداخت و به نقل از وی نوشت: ناصر شریفی نماینده بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: فراکسیون مستقلان ولایی محکم پای علی لاریجانی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس در اجلاسیه چهارم ایستاده است و امیدی‌ها نیز گفته‌ اند که عارف نامزد ریاست مجلس در اجلاسیه چهارم می‌شود و از او حمایت خواهند کرد.

** گمانه زنی ها درباره تصمیم نهایی فراکسیون ها درخصوص انتخاب هیات رئیسه
روزنامه خراسان، گزارشی با استفاده از روتیتر'گزارش های ضدونقیض درباره گزینه های انتخابات هیئت رئیسه ' و تیتر 'لابی برای ریاست بهارستان' منتشر کرده است.
در این مطلب می خوانیم: برخی گزارش های غیررسمی از شفاف شدن برنامه سه فراکسیون اصلی مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه سال پایانی مجلس دهم خبر می دهد. محمدحسین قربانی عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین در گفت وگو با مهر از تلاش فراکسیونش برای اجماع با دو فراکسیون دیگر خبر داد و گفت: انتخابات هیئت رئیسه در اجلاسیه چهارم متفاوت با دوره‌های قبل است و با توجه به این که در اجلاسیه آخر مجلس قرار داریم، باید تدابیر ویژه ای برای اجماع اندیشیده شود. وی افزود: هنوز با فراکسیون امید بر سر ریاست مجلس به اجماع نرسیده‌ایم. نماینده آستانه اشرفیه مدعی شد: حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی تا دیروز مصمم به نامزدی برای ریاست مجلس بود، ولی با صحبت‌هایی که امروز انجام شد، او منصرف شد. وی گفت: به نظر می‌رسد فراکسیون ولایی برای نواب رئیس مجلس نامزدهایی را معرفی خواهد کرد. به رغم این ادعا تسنیم در گزارشی با اشاره به جلساتی که اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی درباره انتخابات هیئت رئیسه برگزار کرده اند، نوشت: این فراکسیون تاکنون حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان گزینه ریاست و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به عنوان گزینه‌‌های این فراکسیون برای نواب اول و دوم برگزیده است.

به گزارش تسنیم، شنیده‌ها حاکی از این است که ترکیب احتمالی فراکسیون مستقلان ولایی برای گزینه‌های ریاست و نواب رئیس و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه به‌شرح ذیل است:علی لاریجانی به‌عنوان رئیس و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی از سوی اعضای فراکسیون به‌عنوان نواب رئیس انتخاب شده‌اند...اعضای فراکسیون امید نیز محمدرضا عارف را به‌عنوان رئیس و مسعود پزشکیان و علی مطهری را به ‌ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم انتخاب کرده‌اند.

**گزینه‌ فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس
تسنیم نوشت: یکی از فراکسیون‌های فعال سیاسی در مجلس، فراکسیون نمایندگان ولایی است که این فراکسیون تاکنون در جلساتی که برگزار کرده، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به‌عنوان رئیس و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به‌ترتیب به‌عنوان گزینه‌‌های این فراکسیون برای نواب اول و دوم برگزیده است، البته در این فراکسیون، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسدالله عباسی نیز به‌عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای دبیران هیئت‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب شده‌اند. طبق گفته برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی گزینه‌های این فراکسیون که در لیست مذکور آمده، هنوز نهایی نیست و در جلسه روز سه‌شنبه (31 اردیبهشت) با حضور تمامی اعضا نهایی می‌شود و قطعی شدن این لیست منوط به رأی اکثریت اعضای فراکسیون است.

** جلسه نمایندگان اصلاح طلب با لاریجانی درباره انتخابات هیئت رئیسه پارلمان
به گزارش مشرق، انتخابات هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم روز یکشنبه (5 خرداد) برگزار می‌شود.براساس این گزارش، فراکسیون‌های امید، نمایندگان و مستقلان ولایی با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات هیئت‌رئیسه، جلساتی درون‌فراکسیون برگزار می‌کنند و همچنین در حال رایزنی با سایر فراکسیون‌های سیاسی درباره معرفی کاندیداهای کرسی ریاست مجلس هستند، اما تاکنون این فراکسیون‌ها، به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.اما طبق پیگیری‌هایی انجام شده درباره این انتخابات، مشخص شده که حدود 8 تن از نمایندگان عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) و 4 تن از نمایندگان عضو فراکسیون مستقلان ولایی در روزهای گذشته با حضور در دفتر علی لاریجانی رئیس فعلی پیشنهاداتی درباره این انتخابات به وی ارائه کرده‌اند.

** گمانه زنی درخصوص استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان
مشرق نیوز در مطلبی به تحلیل امیرابراهیم رسولی کارشناس حوزه پارلمان پرداخت و به نقل از وی آورده است: اصلاح‌طلبان، به‌ویژه فراکسیون امید و رئیس آن، این روزها باید به‌واسطۀ حمایت تمام‌قد از روحانی و دولت پاسخگو باشند و نمی‌توانند یک‌شبه چهره عوض کنند.
به گزارش مشرق، وی در تحلیل خود از انتخابات هیئت‌رئیسۀ سال پایانی مجلس دهم گفت: اصلاح‌طلبان بنا دارند در صورت امکان کاندیدای ریاست معرفی کرده و برای کسب اکثریت کرسی‌های هیئت‌رئیسه تلاش کنند.وی معتقد است: تلاش برای کسب اکثریت هیئت‌رئیسه به این خاطر است که در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس یازدهم با یک چرخش سیاسی و نمایشی به منتقد اول دولت تبدیل شده و با فشار بر روحانی و کابینه، فضا را برای کسب رأی در اسفندماه آماده نمایند.

پژوهشم**3211**1181

نظر شما