شناسهٔ خبر: 33011330 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پای سفره ضیافت الهی | قاسمیان:

هیچگاه نباید از دشمن تقاضای صلح و سازش داشته باشید

حجت الاسلام قاسمیان در برنامه «بهار انقلاب قرآنی» گفت: خدا در قرآن به پیامبر می گوید کاری به دشمنان نداشته باشد و تنها خدا و مومنین برای او کافی هستند؛ همچنین می گوید ای پیامبر مومنان را به جنگ تحریک کن؛ چرا که مومن باید بجنگند و هر جایی که قرار دارد باید ذهنش اماده جنگ باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام قاسمیان در قسمت دوازدهم برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» شبکه اول توضیحاتی را قدرت مومنینی که الفت داشته باشند را ارائه کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

او صحبت‎هایش را با اشاره به سوره انفال شروع کرد و گفت: خدا در سوره انفال می گوید شما استعداد و تجهیزات نظامی تان را به میدان بیاورید، با این کار شما نه تنها دشمن خودتان را بلکه کسانی را می ترسانید که اصلا نمی دانید آنها کی هستند و تنها خدا می داند و آنچه را که شما انفاق می کنید (البته بارها گفته ایم که کمترین انفاق در قرآن کمک به فقرا است) و برای خدا هزینه می کنید، باعث می شود دشمن بترسد. مومنان نباید درخواست صلح با دشمن بکنند بلکه باید کاری کنند که تقاضای صلح و سازش از سوی دشمن بیاید.

قاسمیان ادامه داد: خدا در سوره قلم که جزو سوره های اولیه قرآن است خطاب به پیامبر می گوید: دشمنان دوست دارند با مومنان تنش زدایی کنند، ای پیامبر تو این کار را دنبال نکن و کار را به من بسپار؛ بگذارید تا با بین شما و دشمنان با همین اصطلاک به پیش برود تا جایی که دشمن از شما دعوت به صلح کند.

او اضافه کرد: خدا در ادامه سوره انفال می گوید، تنها انگیزه های عالی است که  میان مومنان الفت می آورد وگرنه هر چقدر قاعده های مالی بنویسید، باعث نمی شود که انسان ها به سمت اهداف عالی بروند. در زمان پیامبر باید افراد اسب و شمشیر را با خود می آوردند و می جنگیدند ولی خدا بین آنها الفت ایجاد کرد و همین الفت باعث شد تا دشمن را تار و مار کردند. خدا در همین سوره می گوید: ای پیامبر اگر تمام زمین را هزینه می کردی برای اینکه الفت بین دل‌ها برقرار کنی، این اتفاق نمی افتاد و تنها خدا می تواند این کار را انجام دهد. تنها منطق های بلند الفت ایجاد می کنند، البته این بدان معنی نیست که ما قواعد مالی نداشته باشیم، اما ایجاد منطق های مالی برا ایجاد الفت جزو منطق دینی نیست و انبیا  نیز اینگونه عمل نمی کردند.

حجت الاسلام قاسمیان تصریح کرد: خدا در قرآن به پیامبر می گوید کاری به دشمنان نداشته باشد و تنها خدا و مومنین برای او کافی هستند؛ همچنین می گوید ای پیامبر مومنان را به جنگ تحریک کن؛ چرا که مومن باید بجنگند و هر جایی که قرار دارد باید ذهنش اماده جنگ باشد، حال یک روز این جنگ، جنگ نظامی می شود و یک روز دیگر جنگ اقتصادی؛ دشمن نیز هیچگاه از جنگ دست نمی کشد . خدا در قرآن می گوید اگر 20 صابر وجود داشته باشد 200 نفر را حریف هستند و اگر 100 نفر باشید، هزار نفر را حریف هستید و این منطق یک به ده است که بر اساس پایمردی ها و صبرها شکل می گیرد.

او در پایان با اشاره به مصادیق امروزی تفسیر این آیات گفت: دانشگاه ها، حوزه ها، مردم و مسئولین ما باید  امامت قرآنی را باور داشته باشند و بدانیم هر کجا پا پس کشیدیم، عقب رفتیم و می بینیم که در جنگ بدر نیز مومنین در وهله اول پیروز شدند، ولی یکسری منافقین تحلیل داستان را عوض کردند و گفتند دین مردم را فریب داده و خدا نیز در این باره می گوید زمانی که این اتفاق افتاد منافقین می توانند در آیات ما مکر کنند و باید حواسمان به این مسئله باشند.

نظر شما