شناسهٔ خبر: 33005526 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رضایی در جمع خبرنگاران

کمبودی در تولیدات محصولات پروتئینی وجود ندارد

معاون امور دام وزارت کشاورزی، کمبود گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز در کشور را رد کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی رضایی در حاشیه دومین جشنواره روز جهانی زنبورعسل در جمع خبرنگاران درخصوص اینکه در فروشگاه‌ها گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز با کمبود مواجه است این موضوع را رد کرد.
وی گفت: زمانی کمبود مصداق پیدا می‌کند که مردم پس از مراجعه به فروشگاه و یا مغازه به گوشت مرغ، تخم مرغ و یا گوشت قرمز دسترسی نداشته باشند.
رضایی با بیان اینکه قیمت مصوب گوشت مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: اما اکنون در بعضی روز‌ها در میدان بهمن به زیر ۹ هزار تومان می‌رسد.

<div id="video-display-embed-code_3525059"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2431051/3525059?width=350&height=250"></script></div>

وی گفت: فاصله عمده فروشی تا خرده فروشی باعث ضربه زدن به تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.
­معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مردم نیز در برخی مواقع از جمله شب عید در شرایط هیجانی قرار می‌گیرند، افزود: در شب عید هر چقدر مرغ و گوشت قرمز منجمد در فروشگاه‌ها وجود داشت باز هم احساس کمبود می‌شد در حالیکه کمبودی وجود نداشت.
رضایی میانگین سرانه مصرف گوشت مرغ را حدود ۲۷ کیلوگرم بیان کرد و گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز نیز ۱۲ کیلوگرم است درحالیکه مقادیر بسیار بیشتری درخصوص این اقلام تولید شده است.
وی با بیان اینکه گوشت قرمز بسته به شرایط تولید داخلی، از کشور‌های دیگر به میزان ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تن وارد شده است، افزود: درباره گوشت مرغ و تخم مرغ به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد.
رضایی با بیان اینکه در بعضی مواقع مازاد تولید درخصوص گوشت مرغ و تخم مرغ نیز داریم، گفت: در این مواقع باید بازار‌های صادراتی را درخصوص این اقلام فعال کنیم.
وی تصریح کرد: در بعضی سال‌ها تخم مرغ حدود ۸۰ هزار تن در سال صادر شده است که این یک افتخار برای تولیدکننده است.
­معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عرضه، تقاضا و قیمت گاهی متفاوت می‌شود، گفت: مثل گوشت قرمز که اکنون حدود ۱۰ هزار تومان نسبت به قبل از عید کاهش یافته و قیمت گوسفند زنده نیز کاهش پیدا کرده است.
رضایی ادامه داد: این هیجانات که بی مورد بر بازار حاکم می‌شود باعث افزایش قیمت می‌شود درحالیکه هیچ ربطی به میزان تولید ندارد.

 »»   توزیع ۸۰۰ هزار تن کنجاله سویا از ابتدای سال
مرتضی رضایی در ادامه افزود: اکنون نهاده‌های دامی به ویژه دو نهاده اصلی وارداتی در صنعت مرغ و تخم مرغ که ذرت و کنجاله سویا است، به مقدار کافی وارد و به میزان کافی توزیع شده است.
وی با بیان اینکه ممکن است به علل مختلف کم و کسری درخصوص واریز پول یا حمل بار وجود داشته باشد گفت: به هیچ عنوان کمبود وجود ندارد.

<div id="video-display-embed-code_3525106"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2431051/3525106?width=350&height=250"></script></div>

رضایی نقش دولت را حاکمیتی و نظارت بر توزیع دانست و بیان کرد:​ وظیفه دولت خرید نهاده‌ها نیست بلکه این وظیفه برعهده بخش خصوصی است.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای مرغداران درخصوص نهاده‌های طیور در قبل از عید و مواجه شدن برخی مرغداران برای تأمین نهاده‌ها گفت:​ وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و تشکل‌ها کار توزیع و نظارت بر توزیع را برعهده دارد.
رضایی گفت: ممکن است به صورت موردی مرغداری‌هایی باشد که درخصوص نهاده‌ها دارای مشکل باشد که این مرغداران باید به صورت مستقیم اطلاع رسانی کنند تا مشکل شان حل شود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درخصوص واردات نهاده‌ها و اینکه یک شخص، تولیدکنندگان را تهدید به قرار دادن نام آنان در فهرست سیاه می‌کند گفت:​ نظام توزیع به هیچ عنوان در دست وارد کننده نیست.
رضایی افزود:​ وارد کننده موظف است نهاده دامی وارداتی را دراختیار دولت قرار دهد و دولت با کمک تشکل ها، بهره بردار‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نهاده‌ها را توزیع می‌کند.
رضایی گفت: وارد کننده نهاده دامی و طیور نمی‌تواند برای تولیدکنندگان تعیین تکلیف و اعمال نظر کرده و خط قرمزی تعیین کند.
وی درخصوص اینکه یکی از واردکنندگان عمده نهاده‌های دامی و طیور، محصولات وارداتی را دراختیار دولت قرار نمی‌دهد، این موضوع را شایعه دانست.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا وارد کشور می‌شود گفت:​ مگر می‌شود یک شرکت یا شخص بازار را ملتهب کند و محصول را نفروشد؟
رضایی افزود: چنین چیزی وجود ندارد و اگر وجود دارد حتماً باید برخورد شود.

 »»   صادرات جوجه یکروزه در حدّ محدود
مرتضی رضایی افزود:​ در بهترین ماهها، ۱ تا ۲ میلیون قطعه جوجه یکروزه تخمگذار صادر می‌شود درحالیکه حدود ۱۳۰ میلیون قطعه توان تولید داخل وجود دارد.
وی با بیان اینکه جوجه تخمگذار حاصل تولید گله‌های مرغ مادر است، گفت: این گله‌ها هیچ وظیفه‌ای به جز تولید جوجه یکروزه ندارد.

<div id="video-display-embed-code_3525009"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2431051/3525009?width=350&height=250"></script></div>

رضایی افزود: اگر تولید این جوجه بیشتر از حد باشد یا کشش بازار وجود نداشته باشد افت قیمت پیدا می‌کند و اگر این‌ها غیراقتصادی شود در درازمدت باعث حذف گله‌های تولیدی خواهد شد.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مازاد تولید در سال‌های مختلف متفاوت است، گفت:​ گاهی عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد که به همین علت باید راه‌های صادراتی همیشه باز باشد تا اگر تولید یا عرضه بیشتر از تقاضا شد تولیدکنندگان بتوانند مازاد تولید را صادر کنند تا با ضرر مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه تصمیمات باید به نفع تولیدکننده و مصرف کننده باشد، افزود: مصرف کننده باید به اندازه کافی و به قیمت مناسب پروتئین مصرفی خود را تهیه کند و از سوی دیگر تولیدکننده نیز رونق تولید داشته باشد.

نظر شما