شناسهٔ خبر: 32997291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با تصويب نمايندگان مجلس؛

تصویب کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن موافقت کردند

صاحب‌خبر -

آغاز جلسه علنی مجلسبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،  به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی با ۲۰۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیح کلیات طرح مذکور یادآور شد: در دهه‌های اخیر آمار اسیدپاشی به عنوان شیوه و ابزار خشونت و انتقام‌جویی در کشورهایی، چون انگلیس، افغانستان، پاکستان و ایران رو به افزایش است این اقدام خسارت جبران‌ناپذیر و رعب و وحشت فراوان در جامعه به جا گذاشته لذا تعیین مجازات سنگین ضروری است.
نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی افزود: اسیدپاشی ریشه در عوامل فردی، اقتصادی، اجتماعی دارد و مهمتر از آن دسترسی آزادانه به اسید و فقر موجب افزایش این نوع خشونت شده است.
وی تصریح کرد: در ۱۶ اسفند ماه ۱۳۳۷ قانون مبارزه با اسیدپاشی در ایران تصویب و به دولت ابلاغ شد، اما این قانون با قوانین عامه در مجازات اسلامی بازدارندگی خاص را نداشت لذا نیازمند اصلاحات جدی است.

۱۲:۲۵ ؛ دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت ۲ ماه، رای نیاورد

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت ۲ ماه مخالفت کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت ۲ ماه با ۸۱ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
هدایت الله خادمی در خصوص دوفوریت این طرح، گفت: با توجه به سیلی که در مناطق شمالی، جنوبی و جنوب غربی به وقوع پیوست و باعث تلفات مادی و جانی شد نیاز است که دولت علاوه بر رسیدگی به وضعیت مردم آن مناطق برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سال ۹۸ که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر می‌باشند کنکور را به تعویق بیندازند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: بسیاری از فضا‌های آموزشی و حتی کتاب‌های درسی دانش آموزان و داوطلبان کنکور به دلیل وقوع سیل از بین رفته است و بسیاری از کتاب‌هایی که برای نظام قدیم بود مجددا چاپ نشده که باعث ایجاد مشکل برای تعداد بسیاری از داوطلبان کنکور در مناطق سیل زده شده است که لازم است دولت برای کمک به آن‌ها کنکور سال ۹۸ را به مدت ۲ ماه به تعویق بیندازد.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس افزود: تعویق کنکور کوچکترین کمک دولت و سازمان سنجش به داوطلبان کنکور سال ۹۸ است که با تعویق آن می‌توان به آن‌ها فرصت مطالعه مجدد داد تا با آمادگی کامل در کنکور شرکت کنند و در این خصوص متضرر نشوند.
براساس این گزارش در خصوص دوفوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت ۲ ماه آقایان جبار کوچکی نژاد، جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان مخالف دوفوریت و همچنین آقایان فرهاد تجری و بهمن طاهرخانی به عنوان موافق این دو فوریت صحبت کردند.

۱۱:۴۵ ؛ پرداخت دیه اسیدپاشی از بیت المال

نمایندگان مجلس با پرداخت دیه اسیدپاشی به بزه دیدگان از بیت المال در صورت مرگ یا فرار مرتکب جرم موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با ماده ۲ طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، در خصوص شرایط مجازات مرتکب جرم با ۱۵۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده ۲ مصوب طرح مذکور به شرح زیر است:
هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند فرار مرتکب یا مصالحه اولیای دم، قصاص اجرا نشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش مطابق مقررات مربوطه، به ترتیب زیر مجازات می‌شود:.
الف - در جنایت بر نفس و جنایت منجر به تغییر شکل دائمی صورت بزه دیده به حبس تعزیری درجه یک.
ب- در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه دو.
پ- در جنایتی که میزان دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه سه.
ث- در جنایتی که میزان دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه چهار.
تبصره ۱- به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست، دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از بیت المال پرداخت می‌شود. همچنین در مواردی که مرتکب شناسایی نشود، دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.
تبصره ۲- هرگاه پس از دریافت دیه از بیت المال، مرتکب دستگیر شود، حق قصاص برای بزه دیده یا اولیای دم محفوظ است لیکن بیت المال با توجه به امکانات مالی بزه دیده یا اولیای دم، حق رجوع به آن‌ها را دارد.

۱۱:۳۱ ؛ تعیین مجازات قصاص برای مجرمان اسیدپاشی

نمایندگان مجلس مجازات قصاص نفس یا عضو را برای مجرمان اسیدپاشی تعیین کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن با ماده (۱) این طرح با ۱۴۷ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۱ این طرح به شرح زیر است: هرکس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا، ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.

تبصره- ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.

۹:۲۵ ؛ آغاز جلسه علنی مجلس

جلسه علنی ­مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد

مجلس به عنوان اولین دستور طرح یک فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را به بررسی خواهد گذاشت.
قرار است در آغاز بررسی این طرح کلیات آن به رای نمایندگان گذاشته شود.
در ادامه طرح جامع مدیریت شهری و همچنین طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان و نیز طرح اصلاح قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.
در این جلسه همچنین قرار است لایحه موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین گمرک و جمهوری اسلامی ایران و اداره کل گمرک جمهوری سوسیالیستی ویتنام به بحث و بررسی و رای نمایندگان گذاشته شود.
قرار است گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد گزارش کمیسیون انرژی پیرامون حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در صحن علنی مطرح شود.

گفتني است ؛ جلسه بعدی مجلس فردا سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت رأس ساعت ۹ صبح با دستور کاری که متعاقبا اعلام خواهد شد، برگزار می‌شود.

نظر شما