شناسهٔ خبر: 32996696 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

با پیام اتحاد برای امریکا

ورود «بایدن» به کارزار انتخابات امریکا

صاحب‌خبر -



فرحناز دهقی
خبرنگار
در حالی که روز‌به‌روز بر تنش‌ها و مشکلات داخلی و خارجی پیش روی دولت دونالد ترامپ افزوده می‌شود، رقبای او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ورزیده‌تر و مهیاتر می‌شوند. اکنون ترامپ باید با رقیبی مبارزه کند که مهم‌ترین برنامه‌اش را شکست دادن او اعلام کرده است: «جو بایدن».
جو بایدن که حتی پیش از آنکه رسماً کاندیداتوری‌اش در این انتخابات را اعلام کند، یکی از رقبای اصلی ترامپ محسوب می‌شد، اکنون با اعلام رسمی آغاز کارزار انتخاباتی‌اش به میزانی از محبوبیت رسیده که کنار زدنش برای ترامپ شکستن شاخ غول محسوب می‌شود. به‌گزارش رویترز، او در پایان روز شنبه به وقت امریکا در خیابانی مملو از پرچم‌های کشورهای خارجی و با حضور مجسمه‌ای از جورج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهوری امریکا در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا اولین سخنرانی انتخاباتی خود را با پیام اتحاد برای مردم امریکا ایراد کرد. او در این سخنرانی گفت: «مهم‌ترین برنامه من شکست ترامپ، شکست ترامپ و شکست ترامپ است. اگر مردم امریکا رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به تفرقه میان ما دامن بزند، با یک مشت گره کرده، دست بسته و قلب سخت رهبری کند، مخالفان را اهریمنی به تصویر بکشد و تنفرپراکنی کند، به من احتیاجی ندارند. من در انتخابات شرکت می‌کنم تا به کشورم -دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و مردم غیرحزبی- مسیر متفاوتی را پیشنهاد دهم. من خواهان تقویت اتحاد در کشورم هستم و بر این اصل پافشاری می‌کنم.»
نتایج نظرسنجی جدیدی که فاکس نیوز به تازگی صورت داده، نشان می‌دهد جو بایدن معاون باراک اوباما، رئیس‌‌جمهوری سابق امریکا با 35 درصد محبوبیت بین رأی دهندگان این نظرسنجی، بر جدی‌ترین رقیبش یعنی سناتور برنی سندرز، برتری 18 درصدی دارد و سناتور الیزابت وارن نیز در این رقابت در جایگاه سوم قرار گرفته است.
به‌گزارش پولتیکو، برنی سندرز که سه سال پیش هم در رقابت با هیلاری کلینتون، از گود انتخابات بیرون رفته بود، سال آینده هم رقیب سرسختی همچون بایدن دارد. با این حال او برای جلب رأی سیاه‌پوستان پیشنهاد اصلاح سیاست آموزشی را مطرح کرده است. سندرز در بیانیه‌ای درباره این پیشنهاد گفت: «تمامی کودکان حق دارند بدون در نظر گرفتن نژادشان، درآمدشان یا کد پستی‌شان از یک سیستم آموزشی با کیفیت خوب و مناسب برخوردار باشند.» تلاش‌های سندرز برای افزایش نفوذ خود در شرایطی است که بایدن در میان جامعه سیاهپوستان محبوبیت بالایی دارد و پیش‌بینی می‌شود بتواند اکثریت آرای آنها را به دست بیاورد.
ترامپ در گرداب مخمصه‌ها
حدود یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا زمان باقی مانده اما هر روز که به زمان آن نزدیک‌تر می‌شویم، بر حواشی و هیاهوی این مهم‌ترین رویداد سیاسی ایالات متحده امریکا افزوده می‌شود و به‌دنبال آن توجه ناظران بیش از پیش به این رویداد مهیج و مهم جلب می‌شود. در تازه‌ترین مورد، برای اولین بار یک هم‌حزبی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، خواستار استیضاح او شد تا نشان بدهد ترامپ نه تنها باید با رقبای دموکرات خود مبارزه کند، بلکه برای باقی ماندن روی کرسی‌اش باید بر هم‌حزبی‌هایش هم فائق آید. به‌گزارش سی‌ان‌ان، از نخستین ماه‌های روی کار آمدن ترامپ، حزب دموکرات بارها تلاش کرد او را به صحنه استیضاح بکشاند و پس از افشای اتهام تبانی ترامپ با روسیه برای پیروزی در انتخابات 2016 این تلاش‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفتند؛ اما جاستین امش نخستین سیاستمدار جمهوری‌خواهی است که در این مسیر با دموکرات‌ها همراه شده است. او در توضیح این اظهارنظر خود گفت که برای پایبندی به عدالت و قانون لازم است رئیس‌جمهوری امریکا استیضاح شود. او همچنین ویلیام بار، دادستان کل امریکا را به تفسیر نادرست گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا متهم کرد. امش با دعوت کردن از اعضای کنگره برای خواندن کامل گزارش رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا، هشدار داد که حزب‌گرایی باعث انحراف مسیر عدالت و بررسی قانون اساسی کشور می‌شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هیل، اگرچه شاید احتمال استیضاح ترامپ در شرایط فعلی کمی بعید به نظر برسد، اما می‌تواند شانس او را برای پیروزی در انتخابات آتی کاهش دهد؛ بویژه در شرایطی که جو بایدن محبوب وارد کارزار رقابت‌ها شده است و نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شانس بالایی برای ورود به کاخ سفید دارد.



نظر شما