شناسهٔ خبر: 3298505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سخنرانی عارف درباره اخلاق؛ استمرار انقلاب در گرو توجه به اخلاق است

- همشهری آنلاین: محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حیات و استمرار انقلاب در گرو توجه به اخلاق است، گفت: اگر اخلاق را مبنای فعالیت‌های سیاسی قرار می‌دادیم با اتفاقات دهه اخیر به ویژه انتخابات مواجه نمی‌شدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دكتر محمدرضا عارف در کنفرانس «مدیریت خدمات با تاکید بر اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ خدمت» در دانشكده مديريت دانشگاه تهران، به هزینه‌هایی که نظام به دلیل بی‌اخلاقی و بداخلاقی حتی یک نفر متحمل شده است اشاره کرد و افزود: اخلاق باید پایه و مبنای همه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد تا به رشد و توسعه پایدار دست یابیم.

وی با طرح این پرسش که در عرصه رقابت‌های سیاسی تا چه میزان به اصل اخلاق پایبند هستیم، اظهار کرد: نباید برای دور کردن رقیب خود به تهمت، شایعه و دروغ روی آوریم.

رییس بیناد امید ایرانیان ادامه داد: پذیرش اصل و مدیریت اخلاق، نیازمند باور و اراده جدی است که باید توسط نخبگان دانشگاهی آغاز شود.

عارف، مشکل و نگرانی اصلی کشور را بی‌اخلاقی دانست و گفت: اگر توجه به موضوع اخلاق را در بین مدیران ارشد نداشته باشیم، گرفتار مسایل نامطلوب اجتماعی خواهیم شد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنین، از مدیریت، اخلاق و فرهنگ خدمت به عنوان مهمترین چالش‌های کشورمان نام برد و گفت: ضروری‌ترین، زیربنایی‌ترین و در عین حال چالشی‌ترین جنبه مدیریتی که باید در کشور مدنظر قرار گیرد؛ «اخلاق در مدیریت» است.

عارف افزود: اخلاق کیلد واژه تعالی، پیشرفت و نجات کشور برای برون‌رفت از بحران‌ها، سوءمدیریت و بی‌تدبیری‌ها است.

وی با بیان اینکه بی‌اخلاقی دامن بسیاری از حوزه‌ها در کشور را فرا گرفته است، ادامه داد: در سطح مدیریتی، بازگشت به اخلاق و محوریت قرار دادن آن یکی از ضروریت‌های قرار گرفتن در مسیر پشرفت، تعالی و تحقق آرمان‌های انقلاب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیریت مبتنی بر اخلاق (اخلاق حرفه‌ای) را ضامن اثربخشی و سلامت رویکردهای مدیریتی خواند و تصریح کرد: استقرار اخلاق حرفه‌ای در سطوح مختلف مدیریتی از مدیران ارشد گرفته تا میانی و اجرایی، پیش‌نیاز توسعه مدیریت کشور است؛ این مهم در سطوح مدیریتی بالای کشور از اهمیت بیشتری برخورد است و باید از مدیران ارشد آغاز و اصلاح شود.

عارف افزود: اخلاق فقط یک ویژگی فضیلت‌بخش نیست، بلکه الزام و زیرساختی برای ارتقای قابلیت، توانمندی و پاسخگویی‌ها است.

وی ادامه داد: حتی اگر از جنبه‌های افتصادی و سودآورترین روش کسب و کار به اخلاق توجه کنیم، اخلاق در مدیریت یک الزام و اصل برای ماندگاری و استمرار موفقیت است.

عارف اضافه کرد: برای پیشرفت و توسعه پایدار و فراگیر نیازمند تدوین و تعهد به اخلاق حرفه‌ای در همه شئونات جامعه از جمله خانواده، کسب و کار، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، علم و دانشگاه هستیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان، با بیان اینکه اخلاق باید با توجه به عقبه فرهنگی انقلاب مد نظر قرار گیرد، گفت: نگاه فرهنگی امام خمینی (ره) از جمله فرمایش ایشان درباره صدور انقلاب، رمز ماندگاری نظام شد.

عارف افزود: نباید دنبال سیاست اخلاق‌مدارانه باشیم، بلکه باید سیاست را مبتنی بر اخلاق بدانیم تا ادای وظیفه، تکلیف و مردم مطرح باشند.

وی، مدیریت زمان را یکی از مهمترین چالش‌ها، مشکلات و آفت مدیریت دانست و گفت: استادان مدیریت باید این مساله را به طور جدی دنبال کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کاربرد علم در تمامی زمینه‌ها به مدیریت ختم می‌شود، گفت: دانشجویان باید مواردی از پیام اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا که مخاطب اصلی آن دانشجویان و استادان دانشگاه هستند، تبیین کنند.

وی همچنین این پرسش را مطرح کرد که دانشگاهیان درباره نظربه «گفت‌وگوی تمدن‌ها» در مقابل برخورد با تمدن‌ها و یا موضوع «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» که در مقابل تندروی‌ها و فعالیت گروه‌های تکفیری، توسط کشورمان در سازمان ملل ارایه شد، چه فعالیت‌هایی انجام دادند؟

عارف تصریح کرد: دانشگاهیان به ویژه دانشجویان و استادان مدیریت باید به چنین مسایلی از جمله چگونگی عملیاتی کردن پیام مقام معظم رهبری بپردازند.

رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: نباید به ارزش‌های انقلاب و نظام نگاه سیاسی داشته باشیم و آن را با مسایل جناحی، گروهی و باندی که آفت اخلاقی کشورمان محسوب می‌شود درگیر کنیم؛ تلاش اکثر گروه‌های سیاسی در وعده‌های دروغین و بالابردن توقعات و هزینه‌ها بدون کمک کردن به افزایش ثروت ملی از معضلات کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از دانشگاهیان خواست که موضوع پذیرش اخلاق به عنوان ضرورت رویکردهای مدیریتی و اقتصادی و تبیین نقش اخلاق در مدیریت و ایجاد باور عمومی به این اصل را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

نظر شما