شناسهٔ خبر: 32923140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

خیز نمایندگان برای هیئت رئیسه مجلس

سال 98، سال آخر مجلس دهم است و فراکسیون های سیاسی مجلس هر کدام تلاش دارند تا پیام هایی را به پایگاه های اجتماعی خود ارسال کنند. در این راستا و فارغ از اینکه این تصمیم غلط است یا درست، پیش از این محمدرضا عارف تصمیم بر کاندیدا شدن در انتخاب ریاست مجلس داشت. تصمیمی که با توجه به نارضایتی اصولگرایان از عملکرد رییس مجلس، نتیجه آن مشخص نبود. اما با توجه به رایزنی ها در فراکسیون امید و تاکید برخی نمایندگان این فراکسیون بر حفظ انسجام و وفاق در مجلس و کشور در شرایط کنونی و پرهیز از تفرقه ظاهرا عارف از تصمیم خود منصرف گشته است.

صاحب‌خبر -
5 خرداد ماه انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار می شود اما با وجودی که زمان زیادی تا این انتخابات باقی نمانده، هنوز تنور آن در مجلس داغ نشده است. تحرکات سه فراکسیون سیاسی مجلس شورای اسلامی برای تصاحب کرسی های هیئت رئیسه بسیار آرام است و به نظر می رسد جو غالب مجلس شورای اسلامی حفظ هیئت رئیسه فعلی است.

به گزارش اعتدال، مستقلین که حامی ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی هستند و سال گذشته با رقابت تنگاتنگ و با لابی های فراوان توانستند لاریجانی را به عنوان رییس مجلس ابقا کنند، حالا احتمال کاندیدا شدن فردی برای رقابت با رییس 11 ساله مجلس را نمی دهند .

سال گذشته و در اجلاسیه سوم، علی لاریجانی با از خود گذشتگی و به نوعی زیر قول زدن فراکسیون ولایی ها یا همان فرکسیون اصولگرایان توانست رییس مجلس باقی بماند و اگر حمیدرضا حاجی بابایی کاندیدای اصولگرایان برای ریاست مجلس همانطور که قول داده بود در دور دوم از کاندیداتوری انصراف نمی داد حالا شاید سرنوشت دیگری برای مجلس دهم رقم خورده بود.

علی لاریجانی که با حمایت اصولگراها توانست رییس مجلس شود، بعد از تکیه بر کرسی ریاست اگر چه ملاحظاتی را در نظر می گرفت  اما این اقدامات هم نتوانست اصولگرایان را خشنود کند.

در هر حال به نظر می رسد فراکسیون ولایی ها عزم جدی برای رقابت با علی لاریجانی برای تصاحب ریاست مجلس را ندارند، آنها که در سال گذشته تنها توانستند 54 رای برای رییس منتخب خود جمع کنند و بنابراین احتمال نمی رود که در اجلاسیه چهارم کاندیدایی برای ریاست مجلس معرفی کنند.

البته محمد جواد ابطحی یک عضو این فراکسیون اعلام کرده که کاندیدای ریاست مجلس است و فراکسیون ولایی ها در رقابت با لاریجانی به او رای می دهند.

فراکسیون امیدی ها، سال گذشته توانستند 5 سهم در هیئت رئیسه را به خود اختصاص دهند این در حالی بود که اصولگرایان 4 صندلی مستقلین هم توانستند 3 صندلی هیئت رئیسه را تصاحب کنند.

در حال حاضر دو نایب رئیسه مجلس شورای اسلامی یعنی آقایان پزشکیان و مطهری از اعضای فراکسیون امید هستند و حالا زمزمه هایی از کاندیداتوری یک عضو دیگر یعنی احمد مازنی نماینده تهران و عضو فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شنیده می شود. مازنی اگر چه اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد اما گفته که تصمیم نهایی در این خصوص را فراکسیون مطبوعش خواهد گرفت.

عارف برای ریاست مجلس کاندیدا می شود؟

محمدرضا عارف نماینده تهران و رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که بعد از انتخابات مجلس دهم  و  در اولین انتخابات هیئت رئیسه مجلس به مصاف علی لاریجانی رفت. در این رقابت لاریجانی با ۱۷۳ رای بر عارف با ۱۰۳ رای پیروز شد.

انتخابات دومین دوره هیئت رئیسه مجلس دهم پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بود و عارف به میدان رقابت با لاریجانی نیامد و فراکسیون نمایندگان ولایی نیز از ریاست لاریجانی حمایت کرد.

اما سومین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم، سه کاندیدا برای ریاست مجلس داشت، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی بابایی. عارف در انتخابات نشان داد که رقیب قدری برای لاریجانی است او در دور اول این انتخابات 114 رای کسب کرد و ،حمیدرضا حاجی بابایی 54 رای و علی لاریجانی 101 رای را به دست آوردند. اما در نهایت انتخابات به دور دوم کشیده شد اما حاجی بابایی انصراف داد و عارف ۱۲۳ رای کسب کرد و لاریجانی با ۱۴۷ رای پیروز میدان شد.

سال آخر مجلس دهم و پیام به پایگاه های اجتماعی


سال 98، سال آخر مجلس دهم است و فراکسیون های سیاسی مجلس هر کدام تلاش دارند تا پیام هایی را به پایگاه های اجتماعی خود ارسال کنند. در این راستا و فارغ از اینکه این تصمیم غلط است یا درست، پیش از این محمدرضا عارف تصمیم بر کاندیدا شدن در انتخاب ریاست مجلس داشت. تصمیمی که با توجه به نارضایتی اصولگرایان از عملکرد رییس مجلس، نتیجه آن مشخص نبود. اما با توجه به رایزنی ها در فراکسیون امید و تاکید برخی نمایندگان این فراکسیون بر حفظ انسجام و وفاق در مجلس و کشور در شرایط کنونی و پرهیز از تفرقه ظاهرا عارف از تصمیم خود منصرف گشته است.

حال باید منظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس دهم برای سال آخر، تصمیمی متفاوت از 3 سال گذشته خود می گیرند و تغییری در بالاترین جایگاه مجلس، یعنی ریاست مجلس رخ می دهد؟

نظر شما