شناسهٔ خبر: 32918334 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پای یک دلال - سرمایه‌گذار در میان است

او 200 پراید دارد

صاحب‌خبر -
در حالی که قیمت خودرو ایرانی طی دو ماه اخیر بشدت افزایش یافته است، اما شواهد میدانی و بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که داد و ستد خودرو روان صورت نگرفته و تقریباً قفل شده است. افزایش قیمت خودرو و اعلام قیمت‌های روز در شرایطی صورت می‌گیرد که کمتر معاملات به قیمت‌های اعلامی صورت گرفته و حتی داد و ستد خودروهای دست دوم با قیمت‌های پایین‌تر بیشتر انجام شده و خریداران به‌دنبال ماشین‌های کارکرده‌ای هستند که نسبت به خرید آن از بعد فنی و ظاهری اطمینان دارند. افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، تعیین قیمت‌های فضایی و رؤیایی از سوی برخی از فروشندگان و کاهش قدرت خرید متقاضیان خودروباعث شده که تعداد مراجعان به مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک کاهش یابد.
جولان دلالان
در همین حال، همچنان دلالان در بازار جولان می‌دهند. با وجود حذف قیمت‌ خودرو از روی برخی سایت‌های فروش اینترنتی، دلالان همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاومت می‌کنند و مانع خرید و فروش خودرو با قیمت‌های پایین‌تر می‌شوند.
خبرگزاری فارس هم گزارش داد، پس از آنکه شاهد رشد نجومی قیمت خودرو در کشور و درج این نرخ‌ها روی سایت‌های فروش خودرو بودیم، اقداماتی برای حذف قیمت‌ها انجام شد که این مسأله تا حدی تأثیر روانی بر بازار داشت. اما با وجود این، دلالان و افرادی که خودرو برای فروش دارند همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و حاضر نیستند آن را با قیمت‌های پایین‌تر عرضه کنند. بررسی بازار نشان می‌‌دهد که با وجود کاهش قیمت برخی خودروها، همچنان نرخ‌ها در بازارغیرواقعی و حبابی هستند به طوری که پراید 131 با قیمت 51 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود اما خریدار چندانی برای این خودرو وجود ندارد و مردم به امید منطقی شدن قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند.
همچنین سایپا 111 با قیمت 53 میلیون تومان، تیبا معمولی با نرخ 53 میلیون تومان و تیبا هاچ‌بک با قیمت 58 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند. قیمت ساینا نیز در بازار 62 میلیون تومان است که نسبت به دو هفته گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم اما همچنان بازار با رکود مواجه است.
قیمت پژو 206 تیپ 2 نیز در بازار 98 میلیون تومان و تیپ 5 این خودرو 120 میلیون تومان است، پژو 206 صندوق‌دار نیز با قیمت 118 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس در بازار به 101میلیون تومان رسید و سمند LX و سمند EF7 نیز به ترتیب 87 و 92 میلیون تومان است.
در مورد پژو 405 نیز باید به قیمت 84 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. قیمت پژو 405 مدل SLX نیز در بازار 91 میلیون تومان است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: بعد از حذف قیمت‌ها از روی سایت‌های فروش اینترنتی خودرو، افزایش قیمت خودرو در بازار متوقف شده و در عین حال خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز طی روزهای اخیر نوسانی نداشته است، گفت: خریداری برای این نوع خودروها نیز وجود ندارد.
 به گفته وی، افرادی که خودرو را در زمان گرانی خریداری کرده‌اند حالا مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و منتظرند تا قیمت‌ها افزایش یابد و پس از آن برای فروش اقدام کنند.
پای یک سرمایه گذار- دلال در میان است
در شرایطی که این روزها بازار خودرو با هرج و مرج همراه است، برخی از نمایندگی‌‌های شرکت‌های خودروساز به این وضعیت دامن زده و به محلی برای دلالی خرید و فروش خودروهای صفر تبدیل شده است. این قضیه آنچنان تقویت شده که نمایندگی‌ها برای فروش روزانه خودرو منتظر می‌مانند تا ساعت ۱۱ صبح قیمت روز خودروها مشخص شود، مانند همان اتفاقی که در مورد دلار و سکه می‌افتد.
این موضوع در کنار عرضه کم خودروسازان باعث شده تا قیمت خودرو در بازار روندی صعودی داشته باشد. این در حالی است که خودروسازان مرتب اعلام می‌کنند که سهمیه خاصی برای نمایندگی‌ها وجود ندارد و آنها نیز مانند سایر مردم می‌توانند با رعایت شرایط تعیین شده از جمله قید محدودیت کد ملی برای ثبت‌نام نسبت به خرید اقدام کنند.
به این ترتیب برخی نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز در حالی به محلی برای دلالی خودرو تبدیل شده‌اند که مردم در خرید خودرو از کارخانه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و به سختی موفق به ثبت‌نام می‌شوند. در کنار این مسأله طی هفته‌های اخیر شاهد اعلام نرخ‌های نجومی خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی خودرو بودیم. هرچند نرخ‌های نجومی برای مدتی از روی سایت‌های فروش اینترنتی حذف شد اما بازگشت دوباره قیمت‌ها به این سایت‌ها نشان می‌دهد که همچنان فعالیت دلالان در این بخش ادامه خواهد داشت. در این بخش نیز شاهد ثبت آگهی‌هایی هستیم که در آن فروش انواع محصولات ایران خودرو یا سایپا اعلام شده است. مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های ایران خودرو نیز با بیان اینکه قیمت‌ها لحظه‌ای مشخص می‌شود، به فارس گفت: خودروها به‌نام سرمایه‌گذار نمایندگی است، سرمایه‌گذار ۲۰۰ دستگاه ماشین از کارخانه تحویل گرفته و حالا آنها را به فروش گذاشته است.
وی ادامه داد: خودرو همین امروز به شما تحویل داده می‌شود ولی یک هفته بعد به شما وکالت تعویض پلاک می‌دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما