شناسهٔ خبر: 32913542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نظارت بازار بر مدار بی‌تدبیری/ طعم تلخ قند و شکر در بازار سنندج+عکس و فیلم

بعد از ماجرای بازار مرغ و دیگر اقلام مصرفی همچون پیاز که اشک مردم را درآورد، حالا نوبت به قند و شکر رسیده که افزایش سرسام‌آور قیمت‌ آنها کام مردم را تلخ کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، سنندج - بازار در نوسان، مردم در التهاب و مسوولان همچنان سرگرم برگزاری جلسات تنظیم بازار! نبود نظارت دقیق بر بازار، عدم کنترل عرضه و تقاضا و عدم جلوگیری از سودجویی دلالان در فضای کنونی در کنار بی‌خیالی برخی مسوولان در تعادل‌بخشی به بازار موجب شده که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی افسار بریده و داد مردم را درآورده است.

بعد از ماجراها و حاشیه‌های بازار مرغ و دیگر اقلام مصرفی مردم همچون قیمت پیاز که اشک مردم را درآورد، الان نوبت به قند و شکر رسیده و کام مردم را تلخ کرده است؛ در حالی که مسوولان از توزیع شکر حتی قند به صورت وفور در بازار خبر می‌دهند اما وضعیت بازار چیزی دیگر می‌گوید!

عرضه شکر که تا قبل از سال کیلویی از  3 هزار تومان عدول نمی‌کرد الان  به یکباره با رشد چند برابری به هر کیلوگرم 9 هزار تومان رسیده است.

گزارش‌های میدانی و صف‌های طولانی قند و شکر در مراکز عرضه که به قول مسوولان تعداد زیاد است و مردم می‌گویند انگشت شما بیانگر این موضوع است که کمبود قند و شکر به قیمت دولتی باعث شده تا تنشی جدی در این حوزه ایجاد شود.

درآمد سرانه کردستان که نصف میانگین کشوری است و وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد، در شرایط اقتصادی امروز و گرانی‌ قدرت خرید آنها را به حداقل رسانده‌ است.

گرانی و گرانفروشی افسارگریخته بیداد می‌کند. فریاد مردم به آسمان رسیده و زخم‌های عمیق گرانی چرکین‌تر شده است و در این  آشفته بازار هم برخی افراد سودجو از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

اگرچه مسوولان از توزیع گسترده و بدون محدویت قند و شکر در بازار خبر می‌دهند اما صف‌های طولانی مردم حکایت از چیز دیگری است که با صحبت‌های مسوولان هم‌خوانی ندارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به خبرنگار فارس در سنندج گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای توزیع شکر نداریم و به صورت منظم در واحدهای صنفی توزیع می‌شود.

شهریار حنیفی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 500 تن شکر در سنندج توزیع شده است و از امروز نیز شکر در نمایشگاه‌ توزیع خواهیم کرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: مردم از یک طرف شکر نرخ دولتی می‌خرند و از طرف دیگر به قیمت آزاد می‌فروشند و همین افراد موجب طولانی‌شدن صف‌های عرضه می‌شود.

حنیفی اضافه کرد: حدود ۵ هزار تن شکر هم در اختیار واحدهای قندریزی استان قرار گرفته تا با تبدیل به قند در بازار عرضه کنند و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: مردم قند و شکر از واحدها می‌گیرند که یا در خانه احتکار می‌کنند و یا دوباره به واحدهای تولیدی می‌فروشند و این چرخه معیوب همچنان ادامه دارد.

حنیفی خاطرنشان کرد: اوایل امسال به دلیل وقوع سیل و عدم دسترسی به انبارهای خوزستان با مشکل تامین قند و شکر مواجه بودیم ولی در حال حاضر هیچگونه مشکلی نداریم و تنها بیش از 500 تن شکر در مرکز استان ذخیره‌سازی شده است.

وی افزود: از اول فروردین تا به امروز بیش از یک هزار و 68 تن شکر معادل هر نفر ۷۰۰ گرم در استان توزیع شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: 3 هزار تن شکر نیز در بین صنوف و واحدهای قندریزی در استان توزیع شده است.

وی با  عنوان اینکه دولت در تامین شکر هیچ مشکل و محدودیتی ندارد، اضافه کرد: در حال حاضر نیز بیش از نیاز قند استان شکر به واحدهای قندریزی تحویل شده است و اگر مردم در خرید مراعات کنند بازار عرضه و تقاضا سامان پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی تامین و سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظارت بر عرضه را به عهده دارد اگر امروز در بحث نظارت مشکلی وجود دارد، به سازمان جهاد کشاورزی برنمی‌گردد!

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان هم گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ضمن وظیفه جذب و تامین کالاهای یارانه‌ای، موظف به نظارت بر عرضه این کالاها در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت را دارد.

سیدنجیم حسینی خاطرنشان کرد: باید نظارت بر بازار عرضه به نحوی صورت بگیرد که کالاهای یارانه‌ای به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.

وی با تاکید براینکه در توزیع این کالاهای یارانه‌ای در بین اصناف نباید تبعیضی وجود داشته باشد، اضافه کرد: در انتخاب مباشرین باید از افرادی مطمن استفاده شود تا مانع احتکار در بین مباشران شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان خاطرنشان کرد: نبود نیروی انسانی متناسب با نیاز از مشکلات و موانع نظارت دقیق بر بازار عرضه است.

حسینی افزود: برای بار چندم از طریق این رسانه اعلام می‌کنم که 35 هزار واحد صنفی برای 15 نفر بازرس قابل کنترل نیست و نظارت بر این حجم واحد صنفی نیازمند بهره‌مندی از نیروی انسانی کافی است.

وی اضافه کرد: معتقدیم در حال حاضر نظارت بر بازار خوب نیست و انتظاری که وجود دارد برآورده نمی‌شود و مهم‌ترین دلیل آن کمبود تعداد بازرس است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان خواستار همکاری بیشتر مردم برای نظارت جدی بر بازار شد و گفت: مردم می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از طریق تماس با شماره تلفن‌های 135 تعزیرات حکومتی و 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به اعلام تخلفات بازار اطلاع‌رسانی کنند.

حسینی اذعان کرد: وظیفه اصلی تعزیرات حکومتی، اجرای احکام و رسیدگی به تخلفات است، اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار و نوسان قیمت‌ها به این حوزه نیز ورود کرده‌ایم و روزانه مرتب دو اکیپ در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی گفت: با 40 نفر بازرس نمی‌توان بر 68 هزار واحد صنفی دارای پروانه و آمار بالای واحدهای صنفی بدون پروانه نظارت کرد.

.......

قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، مردم وقتی وارد مغازه‌ها می‌شوند با قیمت‌های متفاوت اجناس نسبت به روزها و هفته‌های گذشته مواجه می‌شوند که این آشفتگی و نوسانات معادله اقتصادی سرانه مصرفی بسیاری از خانوارها را به هم ریخته است و بدتر آنکه برخی از کالاها با رشد چشمگیر قیمت حدود 40 تا 60 درصد در بازار روبه‌رو شد که این امر به غیر از به هم ریختن نظم اقتصادی خانوار فشار بیش از پیش بر اقتصاد وارد کرده است.

گرانی در بازار بیداد می‌کند و تزریق کالاهای اساسی با قیمت یارانه‌ای هم برای تنظیم بازار به دلیل نبود نظارت دقیق بر نحوه عرضه افاقه نکرده که وجود صف‌های طولانی مصداق بارز این صحبت‌هاست.

انتهای پیام/2330/71/ح

نظر شما