شناسهٔ خبر: 32886722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره ایران چه گذشت؟

موگرینی: برجام ستون‌ امنیتی منطقه است

اشاره: شورای عالی امنیت ملی چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی تعهدات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی همچنین به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود فرصت داده شد. در همین ارتباط رئیس‌جمهور هم نامه‌ای به سران کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه نوشت. این اقدام پس از آن صورت گرفت که با وجود گذشت یک سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی، اروپایی‌ها اقدام چندانی در راستای تحقق مفاد برجام از خود نشان ندادند. با این وجود بیانیه ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش با واکنش اعضای اروپایی برجام مواجه شد و سران اتحادیه اروپایی خواهان باقی ماندن ایران در برجام شدند و مهلت 60 روزه ایران را نامطلوب توصیف کردند. برای این منظور وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی گرد یکدیگر آمدند تا درمورد تصمیم ایران درباره برجام گفت‌وگو و رایزنی کنند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اروپا کماکان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. فدریکا موگرینی که برای شرکت در نشست وزیران امورخارجه این اتحادیه در بروکسل به سر می‌برد، پیش از آغاز نشست در جمع خبرنگاران تصریح کرد که اروپا همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند. وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در نشست خود درباره تلاش‌ها برای نگه داشتن ایران در برجام بحث و رایزنی کردند. این اولین دیدار آن‌ها از زمان اعلام تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش است. موگرینی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره وضعیت پیرامون برجام اظهار داشت: همان‌طور که از موضع اتحادیه اروپا مطلع هستید ما کماکان از این توافق و اجرای کامل آن حمایت می‌کنیم. من در حاشیه این نشست دیداری با وزیران امورخارجه انگلیس و فرانسه و آلمان خواهم داشت تا درباره چگونگی ادامه حمایت از اجرای این توافق گفت‌وگو کنیم. وی ادامه داد: از نظر ما برجام یکی از ستون‌های امنیتی منطقه است و عنصری کلیدی در معماری عدم اشاعه جهان و منطقه بوده است.

مشاور موگرینی
مشاور فدریکا موگرینی در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اهمیت برجام و همچنین اشاره به بی‌نتیجه بودن رویکردهای جنگ‌طلبانه دولت آمریکا تأکید کرد که اروپا مانند آمریکا اهداف پنهانی ندارد و حداقل ۱۲۰ روز زمان نیاز است تا بتواند حسن نیت خود درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش را به ایران نشان دهد. توچی تصریح کرد: برجام نشان می‌دهد چندجانبه گرایی، دیپلماسی چندجانبه و قانون بین‌المللی به واقع قابل اجراست و هنوز هم می‌تواند اجرا شود. او گفت: واقعیت این است که تمدید نشدن برخی معافیت‌های تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، پایبندی به برجام را برای ایران غیرممکن می‌سازد. ناتالی توچی درباره نظر برخی که می‌گویند هدف آمریکا و به ویژه جان بولتون آغاز یک جنگ با ایران است، توضیح داد: من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی ممکن باشد؛ چراکه صادقانه بگویم فکر نمی‌کنم آمریکا توان نظامی این را داشته باشد که واقعاً یک جنگ در ایران برپا کند.

آلمان
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هنگام ورود به محل جلسه شورای روابط خارجی وزیران اتحادیه اروپا به خبرنگارها توضیح داد: ما در اروپا اتفاق‌نظر داریم که این توافق برای امنیت ما ضروری است. هیچ‌کسی نمی‌خواهد که ایران بمب هسته‌ای داشته باشد و این [جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای] هدف این توافق است که تاکنون با موفقیت در راستای آن عمل کرده‌ایم. به همین دلیل به مذاکرات درباره اجرای این توافق ادامه خواهیم داد و دوباره مذاکراتی دقیقاً دراین‌باره خواهیم داشت.

اتریش
وزیر خارجه اتریش ضمن تأکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت که نباید به شایعات گوش داد و صرفاً باید به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی در این زمینه توجه کرد. کارین کنایسل در پاسخ به سؤالی درباره اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه و افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن گفت: این اولین باری نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. من به اندازه‌ای سن دارم که به یاد بیاورم در دهه ۱۹۸۰ بین دو کشور عضو اوپک، یعنی ایران و عراق جنگ بود و همه نگران بودند و می‌گفتند که اوپک نابود شده است. من تحولات منطقه را در چهل سال گذشته خوب به خاطر دارم اما مضطرب نیستم.

انگلیس
وزیر خارجه انگلیس با ابراز نگرانی درباره افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن گفت: ضروری است از قرار گرفتن ایران در مسیر هسته‌ای شدن جلوگیری کنیم. جرمی هانت گفت: ما به شدت نگران خطر وقوع یک تنش ناخواسته هستیم. هانت افزود: ما درباره این نگرانی‌هایمان با همتایان اروپایی و در صورت امکان با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو خواهیم کرد.

هلند
وزیر خارجه هلند در جمع خبرنگاران در بروکسل ضمن تأکید بر اهمیت مذاکره درباره وضعیت برجام اظهار کرد شرط‌های جدید مطرح شده از سوی ایران عاقلانه نیست. نمایندگی هلند در اتحادیه اروپا در صفحه رسمی توییتری آن به نقل از استف بلاک، وزیر امور خارجه این کشور که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل رفته است، نوشت: مذاکره اهمیت بسیاری دارد. ایران شرط‌های مضاعفی مطرح کرده که عاقلانه نیست. وی افزود: مهم است که ایران به توافق پایبند باشد. ما اقداماتی را برای ادامه مذاکرات شروع کرده‌ایم.

فرانسه
وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به نفع اروپا نیست، گفت: اولتیماتوم ایران درخصوص برجام نیز برای ما مناسب نیست. ژان ایو لودریان با ابراز نگرانی درباره بیانیه اخیر کشورمان درخصوص کاهش تعهدات برجامی‌اش افزود: درست است که موضع آمریکا برای افزایش فشار و تحریم‌ها به نفع ما نیست، اما این نوع از اولتیماتوم ایران هم مناسب نیست.

نظر شما