طبق آئیننامه با مشترکینی که بدهی برق دارند و بدهی آنها از یک حد بالاتر میرود، برخورد قانونی میشود. یکی از برخوردهای قانونی قطع برق است و طبیعتاً اگر مشترک هزینهی برق را پرداخت نکرده باشد و شرایط قطع برق را داشته باشد، باید تعجیل کند زیرا سیستم بهصورت اتوماتیک پیش میرود و براساس آئیننامه اقدامات بعدی صورت میگیرد.
به گزارش ایسنا، هیأت وزیران تصویب کرد که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش یابد و بر این اساس، برق برای کممصرفها ۷ درصد و برای پرمصرفها ۲۳ درصد افزایش یافت. این کار با هدف افزایش انگیزه برای اصلاح مدل مصرف مشترکین پرمصرف به ویژه در زمان اوج مصرف برق بوده و مقرر شده است تا از ابتدای خردادماه تنها برای مشترکین پرمصرف خانگی ۱۶ درصد به این رقم افزوده شود.
بنا بر اعلام، مشترکین خانگی به دو دسته تقسیم میشوند که حدود ۲۷ میلیون مشترک خانگی زیر الگوی مصرف و یا مطابق الگو برق مصرف میکنند که ۷۵ درصد مشترکان در مناطق عادی و ۸۳ درصد مشترکین در مناطق گرمسیر در این محدوده قرار میگیرند.
بخش دیگری از مشترکان خانگی کشورمان شامل سه میلیون مشترک پرمصرفی است که بیش از الگو، برق مصرف میکنند و ۲۵ درصد از مشترکان در مناطق عادی و ۱۷ درصد مشترکان در مناطق گرمسیری در این محدوده قرار میگیرند.
طبق گفته مدیرعامل شرکت توانیر، با فرض مصرف ثابت، صورتحساب ماهانه این دسته از مشترکان از هشت تا ۲۷ هزار تومان افزایش خواهد داشت ولی در مقابل کاهش ۱۰ درصدی مصرف این گروه از مشترکان صورتحساب آنها را تا حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.
مشترکان بدهکار برق بدانند
اما مشترکانی که قبض برقشان را پرداخت نکنند، در قبضهایی که از سوی اداره برق دریافت میکنند، علاوه بر مشاهده مهر ویژه "اخطار" با پیامی مواجه میشوند که پس از پرداخت بدهی خود باید به اداره برق مراجعه کنند. در قبوض ویژهای که برای مشترکان بدهکار برق صادر میشود، تاکید شده است آنها باید پس از پرداخت بدهی خود به اداره برق مربوطه مراجعه کنند.
بر این اساس، هر موقع که قبض پرداخت میشود، هزینه پرداختی به صورت اتوماتیک و از طریق گردشها و سیستمهای مکانیزه از میزان بدهی کم میشود، اما به خاطر پیگیری وصول مطالبات اخطارهایی برای مشترکین فرستاده میشود، حال آنکه مشترک میتواند برای مثال از ۱۰ هزار تومان بدهی فقط ۲,۰۰۰ تومان پرداخت کرده باشد، حتی آن مبلغ از میزان بدهی آن کاسته میشود.
اما برای جلوگیری از اقدامات بعدی، یکسری کارها باید انجام شود و شاید حضور مشترک در منطقهی برق یکی از اقدامات باشد ولی بهترین حالت این است که مشترک پس از پرداخت بدهی با تماس تلفنی (شماره تلفن روی قبض اخطار درج شده است) اعلام کند که هزینهی برق را پرداخت کرده است. همان تماس مشترک مستندی است که از سوی شرکت برق، قبول میشود و بدهی فرد از چرخه خارج میشود؛ اگر تا روز بعد اتفاقات درست انجام نشد مجدداً با فرد بدهکار برخورد میشود.
وصولی قبوض با یک روز تأخیر به شرکت برق اعلام میشود؛ اگر فرد هزینهی برق را دیرتر از مهلت مجدد پرداخت کرده باشد، هنگام مراجعه مأمورین برای وصول مطالبات و یا برخورد مشترک میتواند مستند قبض برق را نشان داده و یا با شماره تلفنی که در قبض است تماس گرفته، خبر پرداخت هزینه برق را بدهد.
اما در صورتی که کسی خبر هزینه برق را ندهد، فردای واریز پول، خبر وصول برق اعلام میشود و در سایت هم اطلاعات هم به روز شده و مشترک میتواند اطلاعات پرداختی را مشاهده کند تا مطمئن شود در ۲۴ ساعت وجه پرداختی به حساب شخص رفته است.
در هر حال، با توجه به اینکه این روزها بحث پرداخت قبوض در میان مشترکان گرم شده، همواره اعلام میشود که پرداختهای غیر حضوری سرعت و سهولت در پرداخت، کاهش مراجعات به بانکها و اتلاف وقت، افزایش ضریب اطمینان و قابلیت رهگیری پرداخت مشترکان را فراهم میسازند و وزارت نیرو و شرکتهای زیر مجموعه هم طی سالهای گذشته شرایطی فراهم کردهاند تا این امکان برای مشترکان فراهم شود.
آمارهای موجود نشان دهنده توسعه فرهنگ خدمات الکترونیکی در بین شهروندان بویژه در تهران با استفاده از روشهای غیرحضوری از جمله ATM، موبایل، تلفن بانک، وب کیوسک، POS و نیز اینترنت و سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران (www.tbtb.ir) است.
سامانه پرداخت تلفنی قبوض برق مشترکان
سامانه پرداخت تلفنی "۱۵۲۱" یکی از درگاههای مربوط به این موضوع است که مشترکین میتوانند با شمارهگیری عدد ۱۵۲۱ از طریق تلفن ثابت از مبلغ بدهی بهای برق خود آگاه شده و نسبت به پرداخت آن از طریق کارتهای بانکی عضو شتاب اقدام کنند.
مشترکان کافی است با ثبت شناسه قبض که بر روی قبوض بهای برق مصرفی درج شده ضمن شنیدن مبلغ بدهی با وارد کردن شماره کارت و رمز دوم بدهی خود را پرداخت کنند.
همچنین مشترکان پس از یک بار تماس (بدون تغییر شماره تلفن) در دفعات بعدی نیاز به وارد کردن شناسه قبض نداشته و به عنوان عضو دائم این طرح شناخته میشوند.
اجرای طرح اعلام بدهی از طریق پیام کوتاه به شماره "۱۰۰۰۱۵۲۱" به منظور دریافت صورت حساب و نیز ارسال پیامک پس از مهلت پرداخت و پیش از صدور اطلاعیه قطع برق به عنوان دیگر خدمات ارائه شده از سوی این شرکت در حوزه خدمات الکترونیک است.
بر اساس آئین نامه تکمیلی تعرفههای برق، تمامی مشترکین برق موظفند در زمان مهلت پرداخت قید شده در صورت حساب دورهای، هزینه مصرفی برق خود را پرداخت کرده در غیر این صورت پس از ارسال اطلاعیه قطع برق مطابق مقررات اقدام خواهد شد.
نظر شما