شناسهٔ خبر: 32832273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه های آمریکایی؛ طبل هایی برای جنگ

نیویورک- ایرنا- اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس و هیاهوی تندروهای کاخ سفید برای نسبت دادن آن به مساله ایران، موجی را در رسانه های مطرح ایالات متحده به راه انداخت که بدون ارائه ارزیابی های اطلاعاتی، تنها بر طبل جنگ می کوبند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، با نزدیک شدن با بدعهدی آمریکا نسبت به توافق بین المللی برجام و پشت کردن به قطعنامه شورای امنیت که این توافق را مورد تایید قرار داده بود، زمزمه هایی از تصمیم های جدید جمهوری اسلامی ایران به گوش می رسید.
درست در نزدیکی همین ایام هم قانون اقدام متقابل در شناسایی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا به عنوان تروریست هم برای اجرا ابلاغ شد.
این روند و بی اطلاعی آمریکایی ها از تصمیم ایران، کاخ سفید را به اقدامی پیش دستانه کشاند به گونه ای که جان بولتون همو که به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی عضو 'تیم ب' است، بیانیه ای صادر کرد تا عزیمت یک ناو هواپیمابر که تصمیم آن مدت ها پیش گرفته شده بود را به ایران نسبت دهد.
بولتون اعزام ناو آبراهام لینکلن به منطقه را ارسال پیامی به ایران دانست تا هرگونه تهدید از جانب او علیه نیروهای آمریکا و منافع آنها با پاسخ مواجه خواهد شد.
وقتی از 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا درباره تهدیدهای ایران نسبت به منافع آمریکا سوال شود، او تنها به داشتن اطلاعات اکتفا کرد و گفت از بیان جزئیات آن معذورم.
وزارت دفاع آمریکا که تایید کرد ناو لینکلن به منطقه اعزام خواهد شد هم هیچ اشاره ای به تهدیدهای مورد ادعای مقامات کاخ سفید نکرد.
در حالی مقامات ارشد کاخ سفید مدعی داشتن اطلاعات موثق و مشخص درباره تهدیدهای ایران علیه خود بودند که هرگز حاضر نشدند نشست توجیهی برای اصحاب رسانه برگزار کنند و به تشریح این تهدیدها پرداخته و به سوالات متعددی که قطعا در ذهن خبرنگاران وجود دارد پاسخ دهند.
از این رو، خبرنگاران و رسانه ها بسته به رویکردهای سیاسی خود نسبت به کاخ سفید، این مساله را دستاویزی برای انواع تحلیل های خود قرار دادند که یکی از آنها، 'باربارا استار' خبرنگار حوزه دفاعی سی ان ان بود.
او در یادداشت توئیتری خود نوشت: با وجود افزایش تنش میان ایران، کره شمالی و روسیه و نگرانی درباره تهدیدهای فضایی و سایبری، چرا هنوز دونالد ترامپ وزیر دفاع ندارد؟
این خبرنگار بلافاصله پس از آنکه ترامپ، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع را به عنوان نامزد دائمی این وزارتخانه معرفی کرد، نوشت: نامزد وزارت دفاع در میان تنش های نظامی با ایران قرار دارد که بنا به گفته مقامات آمریکا هنوز آرام نشده است.
این اظهارات به خوبی نشان می دهد که سی ان ان در مرحله نخست می خواهد از احتمال درگیری بین ایران و آمریکا به مساله داخلی توجه کند و نقص کابینه ترامپ و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را برجسته می سازد.
استار در یادداشت روز دهم ماه مه ( روز جمعه) به نقل از منابع دفاعی که هیچ نامی از آنها برده نشده است می نویسد: تهدید ایرانی ها هنوز واقعی و موثق است و ما آن را با جدیت دنبال می کنیم.
به اعتقاد او افزودن سکوی پرتاب موشک پاتریوت که طبیعت دفاعی دارد به خاطر آن است که کشتی های ایران که به عنوان بادبانی شناخته می شوند، ظرفیت نصب جنگ افزارهایی چون موشک را دارا شده اند.
این خبرنگار در همین روز گزارشی را در سی ان ان به رشته تحریر درآورد که شروع آن به نقل از اداره امور دریایی آمریکا بود که در آن به کشتی های تجاری هشدار داده شده است ایران یا گروه های نیابتی آن می توانند کشتی های تجاری یا زیر ساخت های فراوری نفتی را مورد هدف قرار دهند.
او همچنین به نقل از چند مقام ناشناخته که به ادعای او به طور مستقیم از منطقه آگاهی دارند می نویسد احتمالا ایران موشک های بالستیک کوتاه برد خود را بر روی قایق های خود در خلیج فارس نصب کرده است.
خبرنگار سی ان ان همچنین اضافه می کند از اوایل ماه مه، احتمال بیشتری وجود دارد که ایران یا گروه های نیابتی منطقه ای آن بتوانند علیه منافع ایالات متحده و متحدان آن از جمله زیرساخت های تولید نفت اقدام کنند به خصوص پس از آن که به بستن تنگه هرمز تهدید کردند.
این نوشته ها به خوبی نشان می دهد، به جای اینکه واقعیت ها گفته شود، تنها از اظهارات مختلف مقامات در مناسبت های مختلف برداشت هایی شده و بر اساس آن پیش بینی هایی انجام داده اند که 'ایران یا گروه های نیابتی آن می توانند با هدف گیری زمینه های تجاری از جمله مخازن نفتی یا کشتی های نظامی ایالات متحده در دریای سرخ، تنگۀ باب المندب یا خلیج فارس پاسخ دهند.' یکی از آنها است.
علاوه بر خبرنگار سی ان ان، جولیان بارنز و اریک اشمیت هم در روزنامه نیویورک تایمز به این مساله پرداخته اند و بدون ارائه هرگونه سندی این ادعا را مطرح کرده اند که 'ایران گروه های نیابتی خود را در عراق و سوریه برای حمله به نیروهای آمریکایی بسیج می کرد.'
در این نوشته به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و متحدان آن که نامی از آنها و حتی متحدان آن هم نبرده است، مدعی می شوند که 'مقامات ایران به دلیل فروپاشی اقتصادی محبوبیت خود را رو به زوال می بینند، تلاش می کنند تا آمریکا را به یک واکنش نظامی تحریک کنند تا به این وسیله قدرت خود را حفظ کنند.'
بارنز و اشمیت مدعی شده اند یک مقام پنتاگون که باز هم از نام نبرده اند اعلام کرد که ایالات متحده پی برده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سخت افزارهای نظامی و موشکی خود را بر کشتی های تجاری نصب کرده است.
در این یادداشت به نقل از تحلیل ها که باز هم نام و آدرسی از آنها نیامده است، گفته می شود 'استراتژی ایرانی ها این است که آمریکایی ها را به یک اشتباه محاسباتی یا واکنش بیش از اندازه بکشانند. مقامات آمریکایی فکر نمی کنند ایران خواستار یک جنگ یا حتی یک درگیری وسیع باشد اما یک حمله هوایی محدود به وسیله آمریکا می تواند به استراتژی ایرانی ها خدمت کند.'
این تحلیل ها و نوشته ها در حالی در رسانه های آمریکایی مطرح می شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار مذاکره با ایران البته به نحوی که او می پسندد شده است و مایک پمپئو وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیت ملی و حتی پاتریک شاناهان نامزد وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ها و اظهارات خود تاکید دارند که به دنبال جنگ با ایران نیستند.
اگرچه تعریف آنها از هرگونه حمله از هر کسی به منافع آمریکا می تواند بسیار خطرناک باشد و این نگرانی را ایجاد کند که سرویس های جاسوسی آمریکا و متحدان آن در منطقه به نام ایران یا متحدان آن اقدامی را علیه نیروهای آمریکایی انجام دهند اما نباید این بخش از نوشته های ویلیام برنز در کتاب 'کانال مخفی' را از نظر دور داشت که نشان دهنده تفکر تندروهای فعلی کاخ سفید هم هست؛ آنجا که می گوید: 'حساب چنی معاون رئیس جمهوری و تندروها در دولت، کاملا مشخص بود: اگر ایرانی ها نگران آن هستند که مبادا هدف بعدی نیروهای آمریکایی پس از صدام قرار گیرند، پس ایده بدی نیست تا آنها کمی تشویش داشته باشند.'
اظهارات نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر مخالفت با هرگونه جنگ با ایران هم می تواند نشانه ای از هیاهوی رسانه ای بودن جنگ باشد.
او می گوید: در کشور ما هیچ تمایلی [بین مردم] برای جنگ وجود ندارد. باید به دنبال راه حل های صلح آمیز با ایران باشیم. دولت ترامپ حق آغاز جنگ با ایران را بدون اجازه کنگره ندارد.
این مقام کنگره آمریکا هم از بی اطلاعی کنگره نسبت به مستندات ادعایی کاخ سفید سخن می گوید و تاکید می کند: اطلاعات مربوط به ادعاهای کاخ سفید درباره تهدیدهای ایران به کنگره آمریکا تحویل داده نشده است.
در کنار این اظهارات، رشته توئیت های ایلان گلدنبرگ مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا در واکنش به یادداشت نیویورک تایمز قابل توجه است که تاکید دارد: رسانه ها باید درباره اعزام نیروی نظامی آمریکا به خاورمیانه مسئولانه گزارش دهند. مبالغه درباره جنگ احتمالی با ایران را که خواست تندروها است، متوقف کنید.
وی ادامه داد: من سه سال در میز ایران پنتاگون بوده ام، این استقرار نیرو (ناو هواپیمابر لینکلن) بسیار دورتر از آن است که یک تغییردهنده بزرگ بازی باشد.
مشاور پیشین جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا اضافه کرد: یک سکوی موشک پاتریوت، ارزش تیتر یک نیویورک تایمز شدن را ندارد. به خصوص زمانی که آمریکا چهار سکوی این موشک را چند ماه گذشته از منطقه خارج کرد.
گلدنبرگ اعلام هفته گذشته برای اعزام یک ناو هواپیما بر به خلیج فارس را هم مبالغه دانست چرا که به گفته او پیش از این برای استقرار در این منطقه تعیین شده بوده است.
وی با طرح این پرسش که واقعا چه اتفاقی می افتد؟ نوشت: برخی از مقامات تصمیم گرفته اند که رسانه به صورت دراماتیک این اعزام ها را آرایش دولت آمریکا به منظور اعمال فشار بر ایران جلوه دهند. آن می تواند به دلیل آن باشد که آنها واقعا درباره اطلاعاتی که می گوید ایران احتمالا نیروهای آمریکایی را تهدید می کند، نگران شوند. این احتمالا همان چیزی است که پنتاگون می خواهد.
این تحلیلگر مسایل دفاعی آمریکا دلیل دیگر این کار را اینگونه برشمرد که 'چنین شرایطی می تواند آن چیزی باشد که می خواهند بر ایران فشار آورند تا به میز مذاکره بازگردد. همان چیزی که به نظر می رسد خواسته ترامپ است'.
البته گلدنبرگ موضوع دیگری را هم مد نظر قرار داد و افزود: چنین اقدامی می تواند تحریک کننده یک بحران باشد. همان چیزی که بولتون می خواهد اما رسانه ها باید نسبت به این گزارش ها مسئولانه رفتار کنند.
وی تاکید کرد: این می تواند نه فقط با نگاه کردن به صفحه آرایی رسانه ها بلکه با دیدن آن چیزی که واقعا در منطقه می گذرد، انجام شود. آنچه که در حال حاضر به نظر می رسد پایه افزایش تشنج شده، یک ناو هواپیمابر است که در هر صورت بنا بود در آن منطقه مستقر شود، یک سکوی موشک پاتریوت و چند فروند B-52 است.
مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا خاطرنشان کرد: این تقریبا هنوز به آن چیزی که چند سال پیش بود، قبل از آنچه که ما مبارزه با داعش را شروع کنیم و نیروهایمان را به آسیا و اروپا روانه کنیم، نزدیک نشده است.
گلدنبرگ که به نوشته نیویورک تایمز واکنش نشان داده است، درباره تحلیل آنها مبنی بر خواست ایران برای تحریک آمریکایی ها هم گفت: اینکه ایرانی ها بخواهند آمریکایی ها را به انجام اقدامات نظامی محدود تحریک کنند، بسیار مورد تردید است و با هرآنچه که ایرانی ها اکنون و در طول سال ها انجام داده اند، بسیار متناقض است.
وی همسو با نظر غالب تحلیلگران آمریکایی درباره نفوذ منطقه ای ایران افزود: بدون تردید، ایرانی ها از نیروهای نیابتی و جانشین استفاده می کنند چرا که می خواهند نفوذ خود را افزایش دهند و به آمریکا و متحدان آن ضربه بزنند بدون اینکه تحریک کننده یک جنگ متعارف باشند که می دانند بازنده آن خواهند بود.
این کارشناس پیشین پنتاگون تاکید کرد: اگر می خواهید این نوع از رفتار را متوقف کنید، پاسخ آن کوبیدن به سینه و آوردن یک دسته سلاح های سنگین متعارف نیست.
گلدنبرگ در پایان این رشته توئیت های خود به روزنامه نگاران گفت: به ارزیابی ها نگاه کنید نه هیاهوها. ارزیابی های اطلاعاتی را به خصوص درباره انگیزه ها و استراتژی ایران با رویکرد انتقادی عمیق نگاه کنید.
اینجا است که اهمیت این جمله گلدنبرگ بیشتر حس می شود که به رسانه ها می گوید 'وسیله ای برای کوبیدن بر طبل جنگ نباشید.'
اروپام*1429**2040

نظر شما