شناسهٔ خبر: 32807363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۲۲ اردیبهشت انجام می شود؛

برگزاری اولین جلسه دادگاه پرونده پدیده شاندیز

اولین دادگاه پرونده پدیده شاندیز که دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی قرار است فردا در مشهد برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، پرونده موسوم به پدیده دارای سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر است که پس از طی تشریفات قانونی و انجام تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی ارسال شد.

 

طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان این پرونده متهم به اخلال در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده و همچنین تعدادی از متهمان به مشارکت در کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.

 

پس از وصول گزارشات متعدد از ناحیه مراجع ذی صلاح قانونی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه در این شرکت و عدم توجه مسئولان وقت شرکت نسبت به این تذکرات، اقدامات قانونی با هدف حفاظت از منافع سرمایه گذاران و سپرده گذاران و با رویکرد پیشگیری از گستردگی جرایم و تخلفات؛ با ممنوعیت تبلیغات اغواگرانه این شرکت، توسط مراجع قانونی آغاز و رسیدگی به مشکلات و مسائل شرکت پدیده ادامه پیدا کرد.

 

حالا در آخرین خبرها از روند رسیدگی به این پرونده قرار است فردا (22 اردیبهشت) اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده برگزار شود. قوه قضائیه در این براره اعلام کرده است که جلسات علنی دادگاه پرونده موسوم به شرکت پدیده در قالب دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور در مشهد برگزار می شود.

 

یادآور می شود: پس از وقوع برخی تخلفات،‌ فروش سهام پدیده شاندیز با دستور قضایی ممنوع و دفاتر فروش سهام پلمپ شده اند. «غلامعلی صادقی»، قاضی پرونده پدیده در مشهد در این باره گفته بود «به خاطر افزایش های به اصطلاح بادکنکی و غیرقانونی سهام، مبالغ میلیاردی جابه جا شده است که این امر حتما نیازمند شفاف سازی است تا هر کسی یک شبه میلیاردر نشود.» این در حالی بود که «محسن پهلوان مقدم»، مدیرعامل این شرکت گفته بود: «شاید پدیده اولین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد. از بزرگان علم اقتصاد هم بپرسید به شما می‌گویند که این موضوع کاری بزرگ است.»

 

شرکت پدیده در سال 92 سودی معادل 680 میلیارد تومان داشته، روزنامه قدس در گزارشی درباره ابعاد فعالیت های این شرکت، نوشته بود: «بیش از 64 درصد سود خالص سال مالی 92 شرکت پدیده، ناشی از معاملات درون گروهی و سود فروش سهام شرکت بین المللی پدیده شاندیز کیش به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به مبلغ 4353 میلیارد ریال بوده ؛ به عبارتی حدود 835 تومان از سود 1305 تومانی «پدیده» از بابت انجام معاملات درون گروهی است که طی آن تنها سهام از یک شرکت به یک شرکت دیگر زیرمجموعه آن منتقل شده، یعنی شرکتی با سرمایه 14 میلیارد تومانی به قیمتی بیش از 435 میلیارد تومان فروخته شده است.»

 

این شرکت در مشهد با تغییر کاربری 41.5 هکتار خارج از محدود شهری، مساحت اجرای پروژه پدیده شاندیز را به 50 هکتار رسانده، آن را جزو محدوده شهری تعریف کرد. این شرکت موفق شد ۲۲درصد از سهام خود را به ۱۳۶هزار نفر بفروشد و بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان پول مردم را جمع آوری کند، برای پروژه های نیمه تمام و با ارزش های غیرواقعی. مشت پدیده شاندیز زمانی باز شد که بدهی ۹۴هزار میلیاردی اش رو شد،‌ ۴ وزارتخانه شاکی شدند، دادستان کل و انبوهی از سهامداران سرگردان وارد ماجرا شدند./

 

 

نظر شما