شناسهٔ خبر: 32804891 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بيم و اميدهاي رونق کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - گچساران - ايرنا - کشاورزي به عنوان مهمترين حوزه کسب و کار و رونق توليد در استان کهگيلويه و بويراحمد داراي فرصت ها و ظرفيت هايي است که غفلت از آنها مي تواند به تهديد براي اين حوزه مهم منجر شود.

به گزارش ايرنا، حوزه کشاورزي با 50 هزار بهره بردار مهمترين منبع درآمد مردم کهگيلويه و بويراحمد است.
قرار گرفتن در کريدور اتصال جنوب به مرکز کشور مهمترين ظرفيت رونق توليدات کشاورزي در اين استان کوچک است که امکان انتقال آسان محصولات توليدي به استان هاي ديگر و صادرات به کشورهاي خارجي را فراهم کرده است.
بارش هاي مطلوب سال زراعي، تبديل بخش قابل توجهي از زمين هاي ديم به آبي در سال هاي اخير، وجود خاک حاصلخيز و اقليم چهار فصل که امکان تنوع کشت را فراهم کرده بذر اميد را در دل کشاورزان براي رونق توليد و افزايش درآمد کاشته است.
اما گذشته از پيروي نکردن کشاورزان از تناوب الگوي کشت، تضميني نبودن خريد تعداد زيادي از محصولات کشاورزي و قيمت کم نرخ هاي تضميني به عنوان مهمترين موانع تحقق اقتصادي شدن کشاورزي در اين استان است.
کارشناسان معتقدند: کشاورزي به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصادي، درآمدزايي، ايجاد اشتغال و تامين امنيت غذايي از مهمترين عناصر توسعه پايدار است و رشد اين حوزه مي تواند مکمل توسعه بخش هاي ديگر اقتصادي نظير صنعت و گردشگري نيز باشد.
ميانگين ميزان بارندگي در استان کهگيلويه و بويراحمد در سال زراعي 97-98 تاکنون 877.2 ميليمتر است در حالي که ميانگين بلند مدت بارش در اين استان 506.2 ميليمتر بوده و تفاوت سال زراعي جاري از ميانگين بلند مدت بارش تاکنون در کهگيلويه و بويراحمد 371.0 ميليمتر است که اين امر باعث افزايش قابل توجه توليد محصولات زراعي شده است.
دفتر مطالعات پايه منابع آب ايران کهگيلويه و بويراحمد را در سال زراعي 97 و 98 از نظر ميانگين بارندگي استان ها در رتبه دوم پربارش ترين ها اعلام کرده است و با توجه به اينکه 70 درصد از زمين هاي کشاورزي اين استان ديم است کشاورزان را به سالي پررونق اميدوار کرده است.
** افزايش بيش از 2 برابري محصولات زراعي
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد پيش بيني کرد که فصل بهار امسال توليد گندم در کهگيلويه و بويراحمد نسبت به پارسال 2 برابر افزايش يابد.
الياس تاج الديني تصريح کرد: بارش هاي مطلوب سال زراعي جاري سبب افزايش توليد اين محصول زراعي راهبردي مي شود.
وي ابراز داشت: در سال زراعي گذشته هزاران هکتار از مزارع ديم گندم کهگيلويه و بويراحمد بر اثر کم بارشي نابود شد.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان توليد امسال محصول کلزا در اين استان نسبت به پارسال بيش از 2.5 برابر افزايش يافته است.
عيسي راستين نسب اظهار داشت: برداشت محصول دانه هاي روغني کلزا در مناطق گرمسيري کهگيلويه و بويراحمد از جمله شهرستان گچساران آغاز شده است.
وي بيان کرد: امسال بيش از سه هزار تن دانه روغني کلزا در کهگيلويه و بويراحمد توليد شد در حالي که ميزان توليد اين محصول در سال گذشته يک هزار و 200 تن بود.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: افزايش عملکرد در واحد سطح و بالا رفتن مساحت زير کشت از دلايل بالا رفتن توليد اين محصول است.
راستين تصريح کرد: امسال يکهزار و 700 هکتار مزرعه در اين استان زير کشت کلزا رفته است و سطح زير کشت اين محصول در سال زراعي گذشته 760 هکتار بود.
وي بيان کرد: جهاد کشاورزي با هدف اصلاح الگوي کشت از توليد محصول کلزا حمايت مي کند و خريد تضميني محصول کلزا از جمله مهمترين اين حمايت هاست.
وي ابراز داشت: پرداخت تسهيلات براي کشت و خريد ماشين آلات کشاورزي و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از جمله حمايت هاي دولت براي توسعه کشت اين محصول است.
راستين نسب بيان کرد: کشت محصول کلزا براي خودکفا شدن در زمينه روغن نباتي از اولويت هاي دولت است.
وي اظهار داشت که محصول کلزا نسبت به ديگر محصولات زراعي آب کمتري براي توليد نياز دارد و به دليل خشکسالي جايگزين خوبي براي ديگر محصولات زراعي است.
** تناوب کشت نيازمند فرهنگ سازي
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد مي گويد: توالي کشت تهديدي براي کشاورزي پايدار در اين استان است.
عيسي راستين نسب توضيح داد: کاشت پشت سر هم گندم يا ذرت در مزارع کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد تهديدي براي پايداري منابع آب و خاک است.
وي با اشاره به اقليم چهار فصل اين استان ادامه داد:ظرفيت هاي لازم براي اصلاح الگوي کشت و رعايت تناوب در کشت فراهم است.
راستين نسب ابراز داشت: محصولاتي مانند حبوبات و دانه هاي روغني مانند کنجد و کلزا بهترين جايگزين ها براي گندم، جو و ذرت هستند.
وي ادامه داد: تناوب کشت سبب تقويت خاک، کاهش آفات و بيماري ها، استفاده بهينه از آب و در نهايت افزايش توليد مي شود.
وي ادامه داد:کشت مداوم گندم در اراضي زراعي سبب کاهش توان رويشي اراضي و افت قابل توجه ميزان توليد گندم مي شود که براي جلوگيري از اين روند بايد محصول ديگري را در تناوب گندم براي کشت جايگزين در نظر داشت که بررسي هاي علمي نشان مي دهد دانه روغني کلزا بهترين نوع محصول در اين زمينه است.
**استقبال از کشت محصولات پرآب
وي تصريح کرد: اصرار کشاورزان براي کشت محصولات پرآب نظير برنج از ديگر چالش هاي نيازمند اصلاح است.
راستين نسب با اشاره به شروع کشت برنج در استان گفت: طرح محدوديت کشت اين محصول براساس راهبرد سازمان جهاد کشاورزي در يک برنامه چند ساله اجرا مي شود.
عيسي راستين نسب اظهار داشت: براي تحقق اين امر امسال هيچ گونه حمايتي از سوي جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد براي شاليکاران به ويژه از نظر کود و سم انجام نخواهد شد.
وي ابراز داشت: سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد به دنبال کشت جايگزين محصولاتي مانند حبوبات به جاي برنج در استان است.
راستين نسب توضيح داد: محدوديت کشت برنج در کهگيلويه و بويراحمد و ديگر نقاط کشور به جز چند استان اقدامي در راستاي کاهش بروز پديده کم آبي و جلوگيري از اُفت منابع آبي است.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد اظهار داشت: پارسال حدود سه هزار هکتار از شاليزارهاي اين استان زير کشت برنج رفت در حالي که سال 1396 بيش از پنج هزار هکتار برنج کشت شده بود.
وي بيان کرد: با توجه به مصرف زياد آب براي کشت محصول برنج امسال شاليکاران تنها در حاشيه رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج کنند.
**خروج قاچاقي گندم از استان
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد اما نسبت به خروج گندم توليدي کشاورزان به خارج از استان و حتي کشور به کاميون داران هشدار داد.
شهرام عسکري توضيح مي دهد که با توجه به هزينه هاي زياد براي به ثمر رسيدن گندم اجازه نمي دهيم اين محصول استراتژيک از کهگيلويه و بويراحمد خارج شود.
او ادامه داد: با نيروي انتظامي هماهنگي هاي لازم براي پيشگيري از خروج گندم از استان انجام شده است.
او بيان کرد:برخي سودجويان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خريداري و از استان يا کشور خارج مي کنند که مصداق قاچاق است.
وي اضافه کرد: بهاي خريد تضميني محصولات زراعي در کمتر از يک شبانه روز به حساب کشاورزان واريز مي شود.
**هجوم ملخ هاي مهاجر
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد درباره هجوم ملخ به برخي از مراتع جنوب اين استان گفت: کشاورزان نگران نباشند اين ميزان ملخ با سمپاشي قابل کنترل است.
حسين لايقي مطلق اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده ملخ به مديريت هاي جهاد کشاورزي گزارش دهند.
وي تصريح کرد: ملخ مهاجر در 200 هکتار از مراتع منطقه باباکلان از توابع شهرستان گچساران شناسايي شده و تجهيزات و نيروي انساني براي عمليات سم پاشي ساماندهي شده است.
لايقي مطلق افزود: 35 هزار هکتار از اراضي کشاورزي و مراتع اين استان در مرز استان هاي جنوبي براي وجود ملخ صحرايي پايش شده است.
حسين لايقي مطلق اظهار داشت: در 150 هکتار از مراتع کهگيلويه و بويراحمد که به ميزان کم ملخ صحرايي مشاهده شده بود سمپاشي و مبارزه انجام شد.
ملخ هاي مهاجم تمام گياهان زراعي، باغي و حتي علف هاي هرز را مي خورند، اين نوع ملخ قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و در يک شبانه‎ روز مي‎ تواند تا 150 کيلومتر پرواز کند.
ملخ صحرايي از کشوري به کشور ديگر و از استاني به استان ديگر مي تواند مهاجرت کند.
اين نوع از ملخ ها در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه هاي مختلف ازجمله جنگل ها، باغ هاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي و مراتع را از بين مي برند و با توجه به قدرت تخريبي بالايي که دارند باعث قحطي در منطقه نيز مي شوند.
**برنامه هاي توسعه صنايع تبديلي
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد در پاسخ به سوالي درباره بازار فروش محصولات کشاورزي مي گويد که با هدف خلق فرصت هاي شغلي جديد و ايجاد بازار فروش براي محصولات توليدي کشاورزان از سرمايه گذاران متقاضي صنايع تبديلي در اين استان حمايت ويژه مي شود.
الياس تاج الديني اضافه کرد: تلاش براي شتاب بخشي به سير اعطاي مجوز، تغيير کاربري زمين و پرداخت تسهيلات با کارمزد 4 تا 6 درصد از برنامه هاي حمايتي جهاد کشاورزي براي اجراي اين طرح هاست.
وي از صدور 108 پروانه بهره‌برداري در حوزه صنايع تبديلي و غذايي بخش کشاورزي خبر داد و گفت اين طرح‌ها بعد از انقلاب به مرحله توليد رسيدند.
**آبياري هاي نوين در اولويت
تاج الديني تصريح کرد:خشکسالي هاي اخير موجب شده براي جلوگيري از کاهش توليد محصولات کشاورزي ، برنامه ريزي در محورهاي افزايش بهره وري آب، بهبود کيفيت بذور، استفاده از تکنولوژي و افزايش راندمان با استفاده از روش هاي نوين آبياري در دستور کار قرار گيرد.
وي گفت: در حال حاضر 33 هزار هکتار از اراضي آبي استان زير پوشش آبياري نوين قرار دارد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد افزود: اکنون 10 سردخانه محصولات کشاورزي با ظرفيت 10 هزار تن در اين استان وجود دارد.
**بهره وري از تجهيزات مکانيزاسيون کشاورزي
رئيس اداره امور فناوري هاي مکانيزه سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت:ضريب بهره وري از تجهيزات مکانيزاسيون کشاورزي در اين استان به 1.35 اسب بخار در هر هکتار رسيد.
صيدال اسدي افزود: ضريب تجهيزات مکانيزاسيون کشاورزي در پايان سال 1396 در کهگيلويه و بويراحمد 1.32 اسب بخار در هر هکتار بود.
وي عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه بايد اين ميزان به 2.1 اسب بخار در هر هکتار برسد.
وي ابراز داشت: افزايش سرعت و دقت در کار و کاهش هزينه از مزاياي اين تجهيزات است به همين دليل حمايت از کشاورزان براي خريد تجهيزات و ماشين آلات کشاورزي در اولويت برنامه هاي دولت است.
رئيس اداره امور فناوري هاي مکانيزه سازمان جهاد کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: پارسال بيش از يکهزار ميليارد ريال تسهيلات خريد ماشين‌هاي کشاورزي به متقاضيان در استان پرداخت شده است.
اسدي افزود: با پرداخت اين تسهيلات هفت هزار و 509 دستگاه تراکتور، کمباين، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعي، دام، طيور و شيلات در کهگيلويه و بويراحمد از سوي بهره برداران خريداري شده است.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزي در استان کهگيلويه و بويراحمد توليد مي‌شود.
اين استان 270 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که 160 هزار هکتار آن زراعي است.
استان 720 هزار نفري کهگيلويه و بويراحمد در جنوب غربي ايران قرار دارد.
8143/6110
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما