شناسهٔ خبر: 32792965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کشورهاي غربي به وظيفه خود مقابل مهاجران افغان عمل کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون سياسي وزير امور خارجه گفت: ايران 40 سال است که سخاوتمندانه حق ميهمان نوازي را در مورد مهاجران افغان بجا آورده است اما کشورهاي غربي که مسبب بسياري از مصيبت هاي مردم افغانستان هستند هم بايد به وظيفه خود در اين زمينه عمل کنند.

«سيد عباس عراقچي» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا با اظهار تعجب از برخي اظهارنظرها و برداشت هاي غلط از سخنانش در فضاي مجازي اظهارداشت: ‎بحث مهاجرين و پناهندگان يک بحث بين المللي است و مديريت و تامين هزينه هاي مربوط به آن نيز يک مسئوليت بين المللي به شمار مي رود.
‎وي افزود: اين که مردم ايران بر مبناي اعتقادات انساني و اسلامي خود ظرف 40 سال گذشته سخاوتمندانه حق ميهمان نوازي را در مورد پناهندگان و مهاجرين اعم از افغان يا ساير مليت ها به طور کامل به جا آورده و باز هم به جا خواهد آورد يک بحث است، اينکه ساير کشورها و سازمان هاي بين المللي، به خصوص کشورهاي غربي که اتفاقا مسبب بسياري از مصيبت هاي مردم افغانستان هستند هم بايد وظيفه و مسئوليت خود را انجام دهند، يک بحث ديگر است.
معاون سياسي وزير امور خارجه تاکيد کرد: دولت هاي اروپايي بايد سهم خود را در پذيرايي از مهاجرين ادا کنند، حال يا در قالب پرداخت هزينه ها يا با پذيرش بخشي از آنها در کشورهاي خود.
عراقچي اظهار داشت : اين يک مطالبه جدي جمهوري اسلامي است و وزارت امور خارجه سال ها است که آن را از طريق کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد، مقامات اروپايي و دولت افغانستان پيگيري کرده و باز هم به طور جدي پيگيري خواهد کرد.
وي همچنين گفت: بديهي است در شرايط حاضر که تحريم هاي ظالمانه و غيرقانوني دولت آمريکا بدون هيچ توجيه بين المللي بر ايران تحميل شده و آن دولت سعي در محدوديت شديد منابع مالي جمهوري اسلامي دارد، مطالبه گري ملت ايران ابعاد جديدي مي يابد.
معاون سياسي وزير امور خارجه با تاکيد بر اين که جمهوري اسلامي ايران کاملا با مسئوليت هاي اسلامي، انساني و بين المللي خود آشنا بوده و به آنها پايبند است، گفت: موضوع اخراج يا بازگرداندن مهاجرين و پناهندگان به هيچ وجه در دستور کار دولت ايران قرار ندارد اما اين که گزينه هاي جديدي در برابر آنها قرار داده شود امر جداگانه اي است.
سيام*9612** 1336
انتهاي پيام /*

نظر شما