شناسهٔ خبر: 32792653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به فرهنگ معنوی در کشورها بی تفاوت باشند

یک استاد دانشگاه پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به فرهنگ معنوی در کشورها بی تفاوت باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد دانشگاه تهران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز جمعه ۲۰ اردیبهشت که در دانشگاه تهران برگزار شد، به تشریح نقش حکومت در رشد معنوی جامعه پرداخت و گفت:اگر بپرسیم آیا یک حکومت ماموریتی برای رشد معنوی جامعه دارد پاسخ مثبت است چرا که حکومت‌ها نمی‌توانند نسبت به معنویت جامعه خنثی و بدون نقش باشند.

وی افزود: وقتی حکومت به رشد معنوی جامعه نیندیشد و تدبیر برای آن نکند، طبیعتا برای کاستن معنویت در جامعه تدبیر کرده است، چون بازار تقابل بر سر معنویت بازاری است که نیاز به حکومت و قدرت دارد.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: اگر جهت قدرت در جامعه به نفع حق نباشد، ظلم غلبه خواهد کرد و حکومت در همه عرصه‌های گوناگون موظف هستند تا خیر، به نفع حق و به نفع جامعه قوانینی را تدبیر کنند.

وی خاطرنشان کرد: همان قدر که دولت‌ها موظفند برای فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی و برقراری عدالت در امر معنویت هم باید زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

استاد دانشگاه و حوزه خاطرنشان کرد: دولت دینی هیچ وقت کسی را به معنویت اجبار نمی‌کند، اما تا دین داری در یک حکومت ضعیف می‌شود فرصت به کسانی داده می‌شود که با مکر و فریب معنویت را می‌کاهند.

حجت‌الاسلام پناهیان تاکید کرد: کسانی با اسم حقوق بشر و آزادی با تدابیر صهیونیستی حتی در کشور‌های مسیحی تدبیر می‌کنند تا معنویت را در جوامع انسانی کاهش دهند چرا که تسلط صهیونیست‌ها بر جوامع بشری تنها در اثر کاستن معنویت پدید می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما هم با وجود تعداد فراوان شبکه‌های ماهواره‌ای می‌خواهند معنویت را بکاهند و این همه این نقشه‌ها را در کشور‌های مسیحی هم اجرا کردند و نتیجه شوم آن پیداست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کار به جایی رسیده است بزرگترین تظاهرات طول تاریخ فرانسه برگزار شد و شعار آن‌ها این بود که ما حق داریم پدرومادر خود را بشناسیم، اما قوانین و ساختار‌های جامعه اجازه نمی‌دهد پدرومادر خود را پیدا کنند و اینقدر فساد نهادینه شده است، اما آن‌ها راه ندارند و رهبران دینی ندارند تا خود را مستقل اداره کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: بنابراین دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به فرهنگ معنوی بی‌تفاوت باشند بی‌تفاوتی مساوی با هم دستی با ظالمان است.

وی خاطر نشان کرد: در جامعه ما هنوز دولت اسلامی از نظر فرهنگی به رشد نرسیده است که همانقدر که جلوی غذای مسموم مادی را بگیرد همان قدر هم باید جلوی غذای مسموم فکری و فرهنگی را بگیرد و خانواده‌ها امید دارند که وزارتخانه‌هایی مثل ارشاد این غذا‌های مسموم را کنترل کنند، اما اگر دولتی آن‌ها را کنترل نکند مثل این است که بگوید من دزدی را کنترل نمی‌کنم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: معقول است دولت‌ها در امر معنویت حساسیت به خرج دهند و هوشیار باشند و این حساسیت به این معنی نیست که کسی را به زور دین دار کنند نیست، بلکه همین که بتوانند زمینه را ایجاد کنند و جلوی فریبکاری و دغل‌کاری را بگیرند همین وظیفه را انجام دادند.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: هیچ وقت نمی‌توانی هیچ کارگردان را مجبور کرد که فیلم خوب بسازد، اما می‌شود از یک فیلم بد جلوگیری کرد. صداوسیما هم نتوانسته مجبور کند، مردم را هم نمی‌توان مجبور کرد که فیلم خوب ببینند، اما مسئولان می‌توانند جلوی فیلم‌هایی را بگیرند که زیرپوستی زیرآب فرهنگ ما را می‌زنند و در این زمینه بسیار ضعیفیم.

وی با انتقاد از  عدم نظارت مسئولان بر محصولات فرهنگی در کشورمان خاطرنشان کرد: هنوز محصولات فرهنگی ناصحیح به مردم به سهولت می‌رسد و در زیرساخت‌های فرهنگی و آموزش‌های دینی ضعف بالایی داریم و حوزه و دانشگاه مقصر است.

وی با بیان اینکه اگر معنویت نباشد نمی‌شود، اقتصاد جامعه را اصلاح کرد، گفت: نوجوان‌ها از ۱۴سالگی مکلف می‌شوند و رشد معنوی آغاز می‌شود، اما ما تا ۱۸ سالگی به آن‌ها دانش‌آموز می‌گوییم و ازدواج زیر۱۸ ساله‌ها را جرم تلقی می‌کنیم و این نهایت نفهمیدن انسان‌هاست و زندگی در جامعه ما دیر شروع می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: بر اساس نگاه اسلامی یک فرد ۱۷ساله می‌تواند والی یمن شود  اما خیلی از مسئولین حاضر نیستند میز‌ها را به راحتی رها کنند، خود از ۱۸ سالگی شروع کردند، اما اکنون نمی‌گذارند به ۱۸ ساله‌ها چیزی غیر از دانش‌آموز به آن‌ها بگوییم.

وی با بیان اینکه برخی از سیاستمداران دردشان این است که تیکه به امور خیر می‌اندازند و نیش می‌زنند و تمسخر می‌کنند، تصریح کرد: خدا در آغاز علنی شدن دعوت پیامبر به او می‌گوید با همه مبارزه کن، اما من مسخره‌کنندگان را از سر راهت برمی‌دارم و ۷ نفر از آن‌ها را در یک روز کشت.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: استهزاء حربه زشتی علیه دین است که مشخص است معنویت انگار به راحتی از پس مسخره کنندگان برنمی‌آید و در احکام اسلامی مسخره کنندگان ستون‌های اصلی دین حکمشان اعدام است مثل سلمان رشدی که در ارتباط با آن‌ها نباید کوتاه آمد. یا خدا او را نابود می‌کند و  یا حکومت اسلامی وظیفه دارد او را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه حکومت‌ها برای رشد جامعه باید با نرمی این کار را کنند و به مردم زور نگویند، اما در قبال ظلم حکومت باید محکم باشد، گفت: خداوند حکومت‌ها را هرجا به سمت معنویت و دین می‌خواهد سوق دهد از کلمه بشارت، الفت و دعوت استفاده می‌کند بخاطر اینکه یک حاکم دینی برای جلب مردم به امور معنوی نباید از قدرت استفاده کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نماز از اول انقلاب تاکنون رونق گرفته است و تعدادن نمازخوان‌ها در دانشگاه روز به روز در حال افزایش است و دانشگاه محیط آزادی است و کسانی آن‌ها را مجبور نکرده است، اما نوع مساجد و نمازخانه‌های دانشگاه جا کم دارند و برای مثال در همین دانشگاه تهران در مواقع خاص دانشجویان جا کم می‌آورند و این نشان می‌دهد رشد معنوی بدون اجبار حاصل شده است.

حجت‌الاسلام پناهیان تاکید کرد: علاقه‌مندی مردم برای درک دین زیاد شده و اخیرا کانون‌های فرهنگی پول می‌گیرند تا کلاس معرفتی برگزار کنند و مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند و تقریبا بسیاری از آموزش‌های دینی را می‌توان انجام داد.

وی ادامه داد: هنوز جلوی تولید مواد فکری و فرهنگی مفسد نتوانستیم به خوبی بگیریم و برخی از این تولیدات رندانه و صهیونیستی می‌خواهند خانواده را متلاشی کنند، اما به دلایلی جلوگیری نمی‌شود.

این استاد دانشگاه ضمن هشدار نسبت به تلاش‌های دشمنان نسبت به زیرسوال بردن کانون خانواده تصریح کرد: باید نسبت به این مسئله توجه داشته باشیم تا مبادا دشمنان بتوانند به اهدافشان برسند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه مسئولان نیز باید در مباحث اخلاقی نسبت به مردم پیش قدم باشند، تصریح کرد: اگر یک مسئول نسبت به موازین اخلاقی بی تفاوت باشد، مردم نیز نسبت به انجام مسئولیت‌های دینی بی تفاوت می‌شوند و بالعکس آن نیز وجود دارد چراکه تاثیر پایبندی یک مسئول به موازین اسلام با صدها موعظه برابری نمی‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: در جامعه برای رشد معنویت راه دیگری وجود دارد و آن خود مسئولین و زندگی آنهاست که مردم به مدیران جامعه نسبت به خانواده‌های خود شبیه‌‌تر هستند.

وی ادامه داد: موثرترین عامل تربیتی مردم در جامعه وضع روحی فکری و دینی مسئولین در جامعه است. اگر یک مسئول به معنویت بی اعتنا باشد اثر هزاران موعطه از بین خواهد رفت و اگر یک مسئول انسان زاهدی باشد به هزاران کلاس اخلاق نیازی نیست و این را قطعا در زمان امام زمان (عج) خواهیم دید.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولین کشور در زمان امام زمان آنقدر مقدسند که مردم خاک پای آن‌ها را برمی‌دارند چرا نباید نماینده‌ها و استانداران و وزرای ما اینگونه باشد باید به اینجا برسیم. انسانی که در اوج معنویت زهد و قداست نیست چرا باید در عرصه سیاست وارد شود و این جامعه را از نظر معنوی هلاکت خواهد کرد و اصلا کسی که نمی‌تواند باتقوا باشد در عرصه سیاست نباید وارد شود.

انتهای پیام/

نظر شما