شناسهٔ خبر: 32790740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تناقض اوپکی ها در خصوص تحریم های نفتی ایران

دو عضو اوپک نسبت به تحریم های نفتی ایران نظرات متفاوتی دارند، یکی می خواهد جای ایران را بگیرد و دیگر این اقدام را نفی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اوپک به عنوان یک سازمان متشکل از صادرکنندگان نفت که دو سوم نفت ذخیره جهان را در اختیار دارند در خصوص تحریم های نفتی ایران اقدام خاصی انجام نداده است.

 

اگرچه دبیر کل این سازمان تاکید داشته ایران را فراموش نمی کند اما امروز یکی از کشورهای عضو اوپک اعلام کرده که نبود نفت ایران در بازار را جبران می کند و این سازمان هیچ گونه واکنشی نسبت به این ادعای عربستان از خود نشان نداده است.

 

در حالیکه کشورهای عضو اوپک میزان خاصی برای تولید اجازه دارند، عربستان قرار است از این میزان عدول کند.

 

در همین رابطه،‌ یک منبع آگاه چهارشنبه شب اعلام کرد؛ پیش بینی ها حکایت از آن دارد که صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن (خرداد/ تیرماه) کمتر از هفت میلیون بشکه در روز خواهد بود و این یعنی اعلام آمادگی ریاض برای جبران کسری نفت ایران، ادعایی واهی و پوشالی است.

 

طبق ترجمه ایرنا از رویترز، این منبع آگاه که به نامش اشاره ای نشده، در این باره گفت: تقاضای نفت برای واردات از عربستان در ماه ژوئن در سطح متوسط بوده است، اما تمامی آنها تامین خواهد شد.

 

این منبع مدعی شد: مهم ترین کشورهایی که درخواست خرید نفت را ارائه داده اند، کشورهایی هستند که در گذشته از خرید نفت از ایران توسط آمریکا معاف شده اند و اکنون واشنگتن این معافیت ها را تمدید نکرده است.

 

این منبع ادامه داد: بر اساس این میزان تقاضا، پیش بینی می شود که تولید نفت عربستان در ماه ژوئن کمتر از میزانی باشد که ریاض در توافقات اعضای اوپک، پایبندی خود را به آن اعلام کرده است.

 

این پیش بینی، پوشالی بودن اظهارات دونالد ترامپ و دیگر مقام های آمریکایی مبنی بر آمادگی عربستان برای جبران کسری نفت ایران را اثبات می کند.

 

«خالد الفالح» وزیر نفت سعودی نیز در این باره تأکید کرد: انتظار می رود تولید نفت ما در ماه ژوئن کمتر از آن میزانی باشد که متعهد به رعایت آن هستیم.

 

اما این در حالی است که دیگر عضو اوپک این اقدام را نفی کرده است.

 

در این رابطه، «ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق و مشاور نخست وزیر در امور انرژی در اظهاراتی که در روزنامه دولتی 'الصباح' به چاپ رسیده است، تاکید کرد: بغداد سیاست نفتی خود را تغییر نخواهد داد و همچنان به سهمیه اوپک پایبند خواهد بود.

 

طبق ترجمه دیگری از ایرنا، وی افزود: عراق توان افزایش صادرات نفت خود را دارد اما با توجه به اهمیت حفظ ثبات در بازار و جلوگیری از عرضه اضافی، به توافق اعضای اوپک و متحدان خارج از اوپک احترام می گذارد و به سهمیه خود پایبند خواهد بود.

 

الغضبان گفت: عراق درحال حاضر قصد تغییر سیاست تولیدی و صادراتی خود در زمینه نفت را ندارد اما اگر شرایط بازار تغییر کند بعدا بر اساس شرایط جدید درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

 

البته ایران بار دیگر تاکید کرده که در حوزه فروش نفت خود جدی است و وزیر نفت کشورمان تصریح کرده که این وزارت خانه از مدت ها پیش آرایش جنگی به خود گرفته است.

 

در نامه ای که امروز «بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در پاسخ به یکی از سیاسیون نوشته بر این مساله تاکید داشته است.

 

در بخشی از این نامه آمده: « وزارت نفت حدود یک سال است که نه تنها آرایش جنگی گرفته، بلکه درگیر جنگی خشن با یک تجاوزگر بی‌رحم و بی‌منطق شده است. جنگی که در هنگامه آن البته با کمین‌های متعدد روبه‌رو شده و نه تنها از تک‌تیراندازها، بلکه از آتش توپخانه‌های مستقر در درون کشور نیز رنج و آسیبی بسیار دیده است و می‌بیند.»/

 

نظر شما