شناسهٔ خبر: 32785354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برنامه ویژه مدرسه برای دانش آموزان آذربایجان غربی کلید خورد

معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: «برنامه ویژه مدرسه» سرآغازی مبارک برای آرزویی دیرینه است که در راستای رویکرد «مدرسه محوری» و سند برنامه درس ملی زمینه انعطاف در برنامه‌های درسی را فراهم می‌سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، میرصادق جامعی امروز در جلسه هماهنگی اجرای برنامه ویژه مدرسه «بوم» با حضور معاونین آموزشی استان اظهار کرد: برنامه ویژه مدرسه یا «بوم» در واقع اعتماد به مدرسه برای برنامه‌ریزی درسی، اجرا و ارزشیابی با رویکرد فرهنگی تربیتی و با تاکید بر آموزش‌های مهارت محور و گسترش فعالیت‌های فرهنگی است.

وی افزود: برنامه ویژه مدرسه، برنامه‌ای است که با اعتماد به صلاحیت و توان مدرسه، حجم معینی از زمان رسمی آموزش را با رعایت چهارچوب‌های مقرر به مدرسه واگذار می‌کند.

معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: مدارس در خصوص انتخاب موضوعات و محتوای برنامه‌های ویژه مدرسه دارای اختیار هستند و می‌توانند در زمینه هر یک از ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت دست به انتخاب بزنند.

وی با عنوان اینکه یکی از مهمترین زمینه‌های برنامه ویژه مدرسه، آموزش یک مهارت است، از جمله این مهارت‌های مفید، مهارت تامین معاش حلال است، اظهار کرد: آموزش این مهار‌ت‌ها باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان بتوانند در هنگام خروج از نظام تعلیم و تربیت رسمی، توانایی تامین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.

جامعی افزود: مجموع مدارس موظف هستند دو ساعت در هفته به صورت شناور و در طول یک سال حدود 60 ساعت از زمان آموزش را به برنامه ویژه مدرسه اختصاص دهند.

تامین معاش حلال و فعالیت‌های میدانی از موضوعات برنامه مدرسه محور است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی هم در ادامه این جلسه اظهار کرد: اهمیت این طرح در آن است که با گسترش تدریجی آن، زمینه‌های لازم برای انطباق بیشتر برنامه‌های رسمی با نیازهای فردی و اجتماعی فراهم می‌شود.

مهین منافی افزود: نیازهای محلی، منطقه‌ای و قومی مجالی برای توجه در این یرنامه پیدا می‌کنند و ضرورت‌های فوری که به‌دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بروز می‌کند، ظرفیت انعکاس در متن برنامه‌ رسمی را پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش و مسؤولیت‌های مدیر مدرسه در طرح بوم خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، اجرا، نظارت، کنترل و ارزشیابی برنامه در قالب برنامه تدبیر، فعال‌سازی شورای معلمان، آموزش معلمان و توجیه اولیا، رعایت سیاست‌ها در عرصه فرهنگی و توجه به ارزش‌های دینی و استفاده از نیروی انسانی داخل و خارج از مدرسه مهمترین وظایف مدیر مدرسه است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی مهارت تامین معاش حلال و فعالیت‌های میدانی را موضوعات برنامه مدرسه محور عنوان کرد و افزود: نظارت و ارزشیابی مدرسه از طریق انجمن اولیا و مربیان مدرسه و ارسال گزارش سالیانه طرح صورت می‌پذیرد.

به گزارش فارس، شوراهای مدارس درباره این دو ساعت که اختصاص به برنامه ویژه مدرسه دارد تصمیم می‌گیرند که چه نوع آموزش یا مهارتی را به دانش آموزان آموزش دهند.

انتهای پیام/1054/ پ

نظر شما