شناسهٔ خبر: 32782742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

مصرف آب سرد در افطار عامل سوء هاضمه است

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف میوه و سالاد در وعده سحری از میزان تشنگی فرد روزه دار می‌کاهد و عاملی برای دیر هضم بودن غذا است.

صاحب‌خبر -

«حسن فرهاد غیبی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، رعایت تغذیه سالم برای روزه داری صحیح را ضروری معرفی کرد و اظهار داشت: تغذیه سالم استفاده از ۶ گروه اصلی غذا است که عبارتند از نان و غلات، میوه، سبزی، گوشت و تخم مرغ، حبوبات، شیر و لبنیات که هر روز باید این گروه غذایی مورد استفاده قرار گیرد. 

ممانعت از مصرف وعده غذایی سنگین در افطار

وی خاطرنشان کرد: به روزه داران توصیه می‌شود در صورت امکان، با وعده غذایی سبک افطار کنند و بعد از یک ساعت، وعده اصلی را در شام  مصرف کنند تا معده به راحتی هضم کند، چراکه به دلیل خالی بودن معده نباید در اولین فرصت حجم بیشتری از وعده غذایی را دریافت کنیم.

غیبی با اشاره بر اینکه مصرف آب سرد در افطار موجب سوء هاضمه در فرد روزه دار می‌شود، افزود: به روزه داران  توصیه می‌شود با آب ولرم، شیر، چای کم رنگ، خرما و عسل افطار کنند زیرا مصرف مواد قندی می‌تواند اشتها را مهار کرده و هم چنین نوشیدن آب ولرم معده را برای دریافت غذا آماده می کند. 

مصرف سالاد و میوه در وعده سحری 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: مصرف میوه و سالاد در این فصل از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا به دلیل رساندن آب بیشتر به بدن، علاوه بر کاهش عطش و دیر هضم کردن غذا، عاملی برای مقابله با گرسنگی است. 

وی در رابطه با مصرف انواع غذاها در وعده های سحری و افطار خاطرنشان کرد: روزه داران در وعده سحری باید از مصرف برخی مواد غذایی مانند سرخ کردنی ها و غذاهای خشک نظیر کتلت و کوکو سبزی، آش رشته غلیظ و چای پر رنگ پرهیز کنند، چراکه در طول روز موجب تشنگی می‌شود از این رو مصرف سالاد، برنج، خورشت‌های آب دار که با گوشت طبخ می‌شود در وعده سحری به روزه داران توصیه می‌شود. 

غیبی در پایان افزود: مطالعات متعدد نشان می‌دهد روزه برای افراد سالم و بالغ هیچگونه ضرری ندارد، حتی در افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ و دارای فشار خون متوسط هستند گرفتن روزه ضرری به فرد نمی‌رساند روزه مفید بستگی به استفاده افراد از تغذیه سالم و تامین نیازهای خود دارد.

نظر شما