شناسهٔ خبر: 32780268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نخستین عکس‌العمل طرف‌های برجام به تصمیم ایران

واکنش محتاطانه

صاحب‌خبر -
کشورهای عضو برجام در واکنش به اعلام رسمی تصمیم ایران برای به تعلیق درآوردن بخشی از تعهدات تعریف شده در این توافق، بر ضرورت حفظ برجام تأکید کردند و خواستار اجرای کامل آن شدند.
«فلورانس پارلی»، وزیر دفاع فرانسه در واکنش به اقدام متقابل ایران دربرابر خروج امریکا از توافق هسته‌ای و عمل نکردن کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان اگرچه بر عزم اروپا بر حفظ برجام با وجود تحریم‌های امریکا تأکید کرد، اما به نقل از مقامات فرانسه گفت: «در صورتی که تهران قصد خروج از برجام را داشته باشد، امکان بازگشت مجدد تحریم‌های اروپایی خواهد بود.» به گزارش ایرنا، پارلی گفت: «این (بازگشت تحریم‌ها) احتمالاً یکی از مواردی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امروز تحریمی از سوی اروپا وجود ندارد چرا که ایران تاکنون همیشه به تعهدات خود عمل کرده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم ضمن قدردانی از ایران به خاطر پایبندی دقیق به توافق برجام تأکید کرد همه طرف‌ها در مورد برجام مسئولیت دارند و این توافق باید به صورت جامع اجرا شود. «گنگ شوانگ» همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود توافق تجاری پکن و واشنگتن حاوی مفاد محرمانه‌ای مانند «تعهد چین برای کاهش واردات نفت از ایران» است، ادعای هرگونه معامله پکن و امریکا بر سر ایران را تکذیب کرد. وزرای خارجه روسیه و اسپانیا نیز در واکنش‌های خود اذعان کردند که خروج امریکا از برجام زمینه‌ساز تصمیم جمهوری اسلامی بوده است. «ژوزف بورل»، وزیر خارجه اسپانیا در عین حال از اینکه تصمیم ایران به معنی خروج از برجام نیست و در چارچوب این توافق اتخاذ شده است، ابراز خوشبختی کرد. اما در سمت دیگر واکنش‌ها «مایک پومپئو»، وزیر خارجه امریکا که در سفر کوتاه غیرمنتظره همزمان با اعلام تصمیم کشورمان به بغداد سفر کرده بود اگرچه مشخص بود این سفر برای فضاسازی رسانه‌ای در مقابل اقدام ایران انجام شده است، ضمن طرح این ادعا که به دلیل افزایش فعالیت‌های ایران در منطقه و بررسی مسائل مربوط به تنش‌های جاری با ایران به بغداد رفته است، گفت: «شما یا به این توافق پایبند هستید و یا نیستید. ما از این توافق خارج شده‌ایم، آنها  می‌توانند تصمیم خودشان را بگیرند.» تصمیم ایران به تعلیق بخش‌هایی از تعهدات برجامی‌اش چنانکه پیش‌بینی می‌شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، در بازتاب اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری کشورمان درباره این تصمیم نوشت: «روحانی از مسیر ترامپ در خودداری از پیروی کامل از کل توافق هسته‌ای خودداری کرد و برعکس به اطلاع کشورهای اروپایی رساند که او برخی گام‌های سنجیده شده‌ای را برداشته است.» این روزنامه با تشریح اقدامات اعلام شده از سوی ایران با بیان اینکه «تصمیم ایران به توافق هسته‌ای تاریخی پایان نداد اما آن را در وضعیت تنفس مصنوعی قرار داد»، افزود: «هیچ یک از این اقدامات در آینده نزدیک باعث دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود اما باعث خواهد شد این کشور تلاش‌هایی را که طبق توافق متوقف شده بود، به طور آرام و یکنواخت از سر گیرد.» نیویورک تایمز همچنین پیش‌بینی کرد «جان بولتون» مخالف جدی توافق هسته‌ای از این اقدام ایران به عنوان ادله‌ای برای ادعاهای خودش بهره‌گیری کند.
روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در گزارش خود با یادآوری اینکه «ایران تأکید دارد که اعلام این موضع جدید به معنای خروج کامل از توافق نخواهد بود و شامل یک مهلت دو ماهه به اتحادیه اروپا برای عمل به تعهداتش است»، نوشت: «واشنگتن احتمالاً این اقدام را دلیلی برای اثبات این مسأله قلمداد خواهد کرد که توافقی- که امریکا در مه 2018 آن را نقض کرد- شکست خورده و دیگر ارزش پیگیری ندارد.»

برچسب‌ها:

نظر شما