شناسهٔ خبر: 32780257 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

راههاي کاهش تشنگي در ماه رمضان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
 راههاي رفع تشنگي در ماه رمضان, بهترين نوشيدني در ماه رمضان
به افراد روزه دار توصيه مي شود پيش از سحر به مقدار کافي ميوه و سبزي مصرف کنند
آب بدن مهمترين عاملي است که مي تواند براي روزه داران باعث مشکلات زيادي شود و حتي جان فرد را به خطر اندازد. آمادگي تغذيه اي براي استقبال از ماه مبارک رمضان عامل موثري در کاهش مشکلات روزه داري در اين ماه است.
برخلاف عقيده برخي افراد که در روزهاي مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذايي خود را با هدف افزايش ذخيره بدن جهت روزه داري افزايش مي دهند، اين کار موجب افزايش مشکلات شده و روزه داري را براي افراد سخت تر خواهد کرد.
بهترين اقدام جهت کاهش گرسنگي و تشنگي در روزهاي ماه مبارک رمضان اين است که از يک هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذاي مصرفي به تدريج کاهش داده شود. اين کار موجب شده سطح متابولسيم و سوخت و ساز بدن کاهش داده شود و بدن به شرايط کم غذايي در زمان روزه داري عادت کند.
 راههاي رفع تشنگي در ماه رمضان, بهترين نوشيدني در ماه رمضان
آب بدن مهمترين عاملي است که مي تواند براي روزه داران باعث مشکلات زيادي شود
آب، بهترين نوشيدني گوارا در ماه رمضان
آب بهترين نوع نوشيدني است و جايگزيني براي آن وجود ندارد، به گونه اي که کارشناسان تغذيه به افراد توصيه مي کنند روزانه به ميزان يک ليتر و نيم آب بنوشند. بنابراين بهتر است روزه داران در فاصله ميان افطار تا سحر به اندازه کافي آب و مايعات مصرف کنند تا کمبود آب بدن آنها جبران شود. همچنين به افراد توصيه مي شود تا به آب آشاميدني خود برخي از عناصر سالم نظير برگ هاي نعناع، زنجبيل رنده شده و يا ليموي برش داده شده را اضافه کنند.
پرهيز از نوشيدن آب يخ :
زماني که آب خنک همراه با يخ مصرف مي شود، چون دماي بدن را براي مدت کوتاهي پايين مي آورد، باعث رفع عطش در درازمدت نمي شود. هنگام افطار بايد از نوشيدن آب يخ به طور ناگهاني پرهيز کرد همچنين در وعده افطار نيز از نوشيدني هاي ولرم استفاده کرد.
 راههاي رفع تشنگي در ماه رمضان, بهترين نوشيدني در ماه رمضان
آب بهترين نوع نوشيدني است و جايگزيني براي آن وجود ندارد
مصرف ميوه و سبزيجات :
ميوه ها و سبزيجات تازه داراي مقادير قابل توجهي آب و فيبر است که براي مدت زمان طولاني در روده ها باقي مي مانند. بنابراين به افراد روزه دار توصيه مي شود هنگام شب و در وعده هاي غذايي پيش از سحر به مقدار کافي ميوه و سبزي مصرف کنند تا از تشنگي آنها در طول روز جلوگيري شود. خيار يکي از محبوب ترين ميوه ها و سبزيجات محسوب مي شود که داراي طبع سرد و خنک است و راهي موثر براي "مبارزه با تشنگي در ماه رمضان" است. همچنين اين ميوه مفيد داراي الياف سلولزي مغذي است که در فرايند هضم مواد غذايي را آسان تر کرده و به اخراج مواد سمي و پاک کردن روده ها کمک مي کند.
از ميوه‌هايي تازه مثل هندوانه و خربزه و طالبي استفاده کنيد، چرا که اين ميوه‌ها به طور چشمگيري در کاهش تشنگي کمک مي‌کنند و تا حدودي مواد معدني از دست رفته ناشي از تعريق را جبران خواهند کرد.
 راههاي رفع تشنگي در ماه رمضان, بهترين نوشيدني در ماه رمضان
در مناطقي که درخت نخل رشد نمي‌کند، از مصرف زياد خرما پرهيز شود
نخوردن زياد شيريني و تنقلات:
باتوجه به طولاني بودن روزها و فاصله کم وعده‌هاي افطاري و شام با سحري، از پرخوري در زمان افطار و پس از آن پرهيز کنيد، در صورت رعايت نکردن دچار ناراحتي‌هاي گوارشي مي‌شويد. در روزهاي ماه مبارک رمضان بهتر است کمتر از شيريني‌ها، به‌ويژه شيريني‌هايي مانند زولبيا و باميه يا پشمک استفاده کنيد. توصيه شده در مناطقي که درخت نخل رشد نمي‌کند، از مصرف زياد خرما پرهيز شود ولي در مناطق خرماخيز زياد خوردن آن منعي ندارد.
توصيه مي‌شود به جاي مصرف انواع شيريني‌ها مثل زولبيا و باميه که فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين‌ها و املاح) هستند، از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما و کشمش استفاده کنيد.
نوشيدن شربتهاي سنتي:
شربت آبليمو: شربت آبليمو يکي از نوشيدني هاي ماه رمضان است و شربت آبليمو کم شيرين سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگي را در روزه داران برطرف مي کند.
کاسني: عرقيات سنتي، فقط کاسني خاصيت خنک کنندگي بدن را دارد، از اين رو پيشنهاد مي شود نوشيدني هايي مانند خاکشير را با کمي کاسني و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.
 راههاي رفع تشنگي در ماه رمضان, بهترين نوشيدني در ماه رمضان
تهيه و مصرف شربت نعناع نيز در رفع تشنگي بسيار مفيد است
شربت خاکشير و تخم شربتي: شربت خاکشير و تخم شربتي خنک کننده و ضد عطش هستند و مي توانند آب را درون دانه هاي خود نگه دارند و به تدريج آن را به بدن برسانند. در نتيجه نياز بدن را به مدت طولاني تر نسبت به آب تامين مي کند. بهتر است آنها را بدون شکر يا با شکر کم مصرف کرد.
شربت سکنجبين: شربت سکنجبين به تنهايي يا با اضافه کردن سکنجبين به خاکشير نيز مي تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است اين ترکيب را تهيه و براي رفع تشنگي آن را نوشيد.
دم کرده نعناع: دم کرده برگ خشک نعناع و يا مخلوط آن با عسل بين افطار تا سحر موجب رفع تشنگي خواهد شد. تهيه و مصرف شربت نعناع نيز در رفع تشنگي بسيار مفيد است. براي تهيه آن بايد از شربت پايه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دوبه يک و افزودن مقداري عرق نعناع و آب ليمو ترش که بايد به صورت خنک مصرف شود. اين شربت نيز به ميزان زيادي از عطش جلوگيري مي کند.
 راههاي رفع تشنگي در ماه رمضان, بهترين نوشيدني در ماه رمضان
بهتر است روزه داران در وعده سحري از خوردن غذاهاي خشک خودداري کنند
اجتناب از خوردن غذاهاي چرب و خشک:
تا مي‌توانيد از خوردن خوراکي‌هاي چرب، مخصوصا در وعده سحري، پرهيز کنيد چون باعث عطش و تشنگي زياد طي روز مي‌شود. اما اگر گاهي غذاي چرب مي‌خوريد کافي ا‌ست پس از ‌آن (به‌ويژه در وعده افطار) کمي پودر رازيانه را با نبات در آب مخلوط کنيد و بنوشيد تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند. مصرف بيش از حد گوشت و ساير منابع پروتئيني در وعده سحرى باعث دفع آب از بدن شده و درنهايت شما را در طول روز تشنه‌تر مي‌کند.
بهتر است روزه داران در وعده سحري از خوردن غذاهاي خشک نظير کوکو سبزي ، کوکو سيب زميني ، کتلت ، کباب و جوجه کباب و.... خودداري کنند. اين غذاها به همراه غذاهايي که ادويه و فلفل زيادي دارند باعث بروز عطش در طول روز مي شوند.
مصرف سس مايونز ، خامه ، سوسيس و کالباس نيز باعث بروز مشکلات گوارشي و بروز تشنگي مي شود.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


نظر شما