شناسهٔ خبر: 32773520 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

توصیه‌های غذایی برای روزه‌داران/ تا می‌توانید سبزیجات مصرف کنید

گروه اجتماعی- یک کارشناس تغذیه البرزی گفت: روزه‌داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست بلکه سلامت فردی را با مخاطره مواجه و عوارضی را برای روزه‌داران ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

احمد ستاری، کارشناس تغذیه البرزی در گفت وگو با ایکنا از البرز با تاکید بر ضرورت رعایت اصول تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان، اظهارکرد: غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد و نباید خیلی با غذای روزمره فرد روزه‌دار تفاوت داشته باشد و از طرفی همانند سایر اوقات سال، سه وعده غذایی رعایت شود.
وی افزود: به یاد داشته باشید که افطار، شام و سحری مهم بوده در واقع نیاز به حذف هیچ یک از وعده‌های غذایی نیست، اما یک فرد روزه‌دار  باید حداقل 20 درصد کمتر از ماه‌های دیگر سال غذا میل کند، زیرا این موضوع موجب می‌شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربی اضافی را بیابد.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: روزه‌داران باید از غذاهای متنوعی استفاده کنند، زیرا هر یک از غذاها دارای موادی هستند که برای سلامتی بدن ضروری بوده و غذای فرد روزه‌دار باید شامل پنج گروه اصلی مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات، شیر و لبنیات، میوه‌ها وسبزی‌ها باشد.
ستاری اضافه کرد: روزه‌داران در فاصله افطار تا سحر، آب و مایعات فراوان(حداقل هشت لیوان) بنوشند که این کار برای جلوگیری از یبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظیم سوخت و ساز بدن، به ویژه در بیمارانی که کلیه‌های سنگ ساز دارند مهم و مورد نیازاست .
وی گفت: غذاهای پرفیبر(حاوی الیاف طبیعی گیاهی) شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را شامل می‌شود و اهمیت این نوع مواد غذایی این است که بسیار مغذی بوده، به نسبت کم کالری هستند و فیبر مورد نیاز روزانه( حدود 20 – 30 گرم فیبر) را تامین می‌کنند .
ستاری بیان کرد: غذاهای پرفیبر به آرامی هضم شده و تدریجی جذب می‌شوند و همین موضوع موجب می‌شود که فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارند.
وی اضافه کرد: خوردن آهسته غذا و جویدن کامل آن و نیز دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن کامل که در سخنان پیامبر(ص) و ائمه(ع) بارها بر آن تاکید شده همانند دیگر ماه‌های سال از اصول مهم غذا خوردن در ماه مبارک رمضان به‌شمار می‌رود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: در ماه رمضان توصیه می‌شود، از انواع سبزیجات و میوه‌های مختلف مثل هویج، لیمو، کاهو و کلم بروکلی استفاده شود که این مواد یک خاصیت مهم دیگر نیز دارند و آن خاصیت ضد سرطانی آن‌ها است.
وی در پایان گفت: روزه‌داران در این ایام مصرف غذاهای آماده بیرون(فست فودها) مثل انواع ساندویچ، پیتزا و اولویه آماده و موارد دیگر از این دست را کنار بگذارند چرا که به لحاظ تغذیه‌ای مناسب نیستند.
انتهای پیام

 

نظر شما