شناسهٔ خبر: 32764245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزارت خارجه فرانسه:

گزينه تحريم مجدد ايران روي ميز است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات اقدام ايران در توقف بخشي از تعهداتش ذيل برجام که در واکنش به اقدامات خصمانه آمريکا صورت گرفت، ادعا کرد که در صورت عدم پايبندي ايران به برجام، از سرگيري تحريم‌ها مجدداً مطرح خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات صبح امروز (چهارشنبه) «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران در خصوص توقف اجراي برخي تعهدات ايران ذيل برجام اعلام کرد که در صورت عدم پايبندي ايران به برجام، مسئله آغاز مجدد مکانيسم تحريم‌ها بر روي ميز قرار خواهد گرفت.
از طرف ديگر، وزير دفاع فرانسه نيز در واکنش به همين اظهارات روحاني تأکيد کرد:‌«هيچ چيز بدتر از خروج ايران از برجام نيست و اروپا خواستار بقاي توافق هسته‌اي ايران است».
به دنبال تشديد مواضع ضد ايراني دولت آمريکا و تعلل اروپايي‌ها در اجراي وعده‌ها و تعهدات برجامي آنها، شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران امروز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي خطاب به کشورهاي عضو برجام تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران در راستاي صيانت از امنيت و منافع ملي مردم ايران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهاي 26 و 36 برجام، از امروز 18 ارديبهشت 98 برخي اقدامات خود در توافق برجام را متوقف مي کند.
«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام کرد که اقدامات اعلامي در بيانيه امروز شوراي عالي امنيت ملي در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌اي) است.
ظريف پيشتر در جريان ديدار با «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه در شهر سوچي گفته بود: «متأسفانه اتحاديه اروپا و بقيه اعضاي جامعه بين المللي اين توان را نداشتند که در برابر فشار آمريکا ايستادگي کنند ولذا ايران اين طور به مصلحت ديده که برخي از تعهدات و اقداماتي را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام مي داده، فعلا اجرا نکند».
حدود يک سال پيش بود (18 ارديبهشت 1397) که دولت آمريکا به دستور ترامپ، به بهانه‌هاي واهي و ادعاهاي بي‌اساس عليه برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، از توافق بين‌المللي برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحريم‌هاي هسته‌اي ذيل اين توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.
البته اين تنها اقدام ضد ايرانيِ کاخ سفيد طي يک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحريم‌ها يا محدوديت‌هاي جديدي را عليه اشخاص و نهادهاي ايراني يا غير ايراني مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمريکا در پيشبرد اين اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحاديه اروپا نيز با اقدامات ضد ايراني تقريبا مشابهي، واشنگتن را همراه کرده است.

نظر شما