شناسهٔ خبر: 32770333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وضعيت اضطراري برجام/ واکنش 1+4 به تصميم ايران براي کاهش تعهدات هسته اي خود در برجام

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه برجام در وضعيت اضطراري است، تصريح کرد: اتحاديه اروپا و سه کشور اروپايي بايد براي بقاي اين توافق مسئوليت بپذيرند.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، شوراي عالي امنيت ملي در اولين سالگرد خروج آمريکا از برجام در بيانيه‌اي اعلام کرد که ايران از امروز 18 ارديبهشت 98 برخي اقدامات خود در برجام را متوقف مي‌کند و به کشورهاي باقيمانده در توافق 60 روز براي اجراي تعهدات خود به ويژه در حوزه‌هاي بانکي و مالي فرصت داد.
«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام کرد که اقدامات اعلامي در بيانيه امروز شوراي عالي امنيت ملي در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌اي) است.
صبح امروز ( 18 ارديبهشت 1398) سفراي کشورهاي عضو برجام شامل آلمان، انگليس، چين، روسيه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان توسط سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه به آنها تسليم شد. در اين نامه تصميم شوراي عالي امنيت ملي کشورمان مبني بر «توقف اجراي برخي تعهدات جمهوري اسلامي ايران ذيل برجام» به اطلاع سران کشورهاي مزبور رسيده است.همچنين طي نامه ديگري که امروز صبح توسط وزير امور خارجه کشورمان براي خانم موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجي و سياست امنيتي ارسال شد جزئيات اقدامات ايران به اطلاع وي به عنوان هماهنگ کننده کميسيون مشترک برجام رسيد.
حدود يک سال پيش بود (18 ارديبهشت 1397) که دولت آمريکا به دستور ترامپ، به بهانه‌هاي واهي و ادعاهاي بي‌اساس عليه برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، از توافق بين‌المللي برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحريم‌هاي هسته‌اي ذيل اين توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.
البته اين تنها اقدام ضد ايرانيِ کاخ سفيد طي يک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحريم‌ها يا محدوديت‌هاي جديدي را عليه اشخاص و نهادهاي ايراني يا غير ايراني مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمريکا در پيشبرد اين اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحاديه اروپا نيز با اقدامات ضد ايراني تقريبا مشابهي، واشنگتن را همراه کرده است.

ظريف: اعضاي برجام جز چين و روسيه به هيچ يک از تعهداتشان عمل نکردند
وزير خارجه ايران گفت که اعضاي برجام {جز چين و روسيه} به هيچ يک از تعهداتشان عمل نکردند، بيانيه‌هاي خوبي صادر شد ولي اقدامي صورت نگرفت.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران امروز (چهارشنبه) در ديدار با سرگئي لاوروف همتاي روس خود و در جمع خبرنگاران گفت: يک سال قبل در چنين روزي آمريکا رسما از برجام خارج شد و قطعنامه 2231 را نقض کرد و نه تنها خودش اين کار را کرد، بلکه مانع شد ديگران هم قطعنامه را رعايت کنند. ما براساس درخواستي که از دوستان روس و ساير شرکا در 1+4 شنيديم، صبر کرديم.
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: لازم است يک نکته را تأکيد کنم، 1+4 از ديد ما يک مجموعه است ولذا ما يک نامه مشابه به سران هر پنج کشور از طرف رئيس جمهور ايران نوشتيم، ولي اين به معناي اين نيست که نگاه ما به کشورهاي عضو 1+4 يکسان است.
ظريف با بيان اينکه ما روسيه و چين و به ويژه روسيه را به عنوان يک شريک درازمدت مي‌بينيم که روابط آن با ما در قالب روابط دوجانبه و بين‌المللي کاملا متفاوت است، عنوان کرد: به همين دليل من نامه آقاي روحاني به آقاي پوتين را شخصا آوردم که اينجا تقديم کنم.
وزير خارجه بيان کرد: ما يک سال صبر کرديم، دوستان ما در روسيه و چين روابط خوبي را با ما حفظ کردند، گرچه در برخي موارد آنچه نبود که توقع داشتيم، ولي روسيه روابط بسيار خوبي با ما داشته و همکاري‌ها گسترش يافته است.
ظريف يادآور شد: ولي ساير اعضاي برجام (فرانسه، آلمان، انگليس و اتحاديه اروپا) به هيچ يک از تعهداتشان عمل نکردند. بيانيه‌هاي خوبي صادر شد، ولي اقدامي صورت نگرفت.
وي با بيان اينکه روز چهارم مي آمريکا تحريم‌هاي جديدي را وارد کرد که امکان اجراي برخي مفاد برجام را کاملا منتفي مي‌کرد، اظهارد اشت: اقدامي که امروز صورت داديم در چارچوب برجام است و خارج از برجام نيست.
تصميم ايران واکنش سران اروپايي برجام را در پي داشت؛

کرملين: سخن گفتن درباره تحريم ايران هنوز زود است
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين؛ سخنگوي کرملين (رياست جمهوري روسيه) گفت: سخن گفتن درباره اعمال تحريم بر ايران درباره توافقنامه هسته اي هنوز زود است. ما شاهد عواقب خروج آمريکا از توافقنامه هسته اي هستيم.

درخواست چين از کشورهاي عضو برجام
سخنگوي وزارت امور خارجه چين برجام را يک توافق جامع و چندجانبه مصوب شوراي امنيت سازمان ملل دانست
چين از کشورهاي عضو برجام خواست به تعهد خود درخصوص اجراي بندهاي توافقنامه عمل کنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه چين در واکنش به اقدام متقابل ايران در زمينه خروج آمريکا از توافق هسته اي تاکيد کرد: همه طرف ها در مورد برجام مسووليت دارند و اين توافق بايد به صورت جامع اجرا شود.
«گنگ شوانگ» افزود: برجام سب تقويت صلح و ثبات خاورميانه شده است و از همه طرف ها مي خوهيم به اين توافقنامه بين المللي پاينبد باشند.
وي از پايبندي دقيق و کامل ايران به برجام تقدير کرد و گفت: چين از ابتداي توافق هسته اي سال 2015 يک پاي ثابت آن بوده است و به اتفاق ديگر طرف هاي ذي ربط به اين توافق پايبند است و از برجام حراست مي کند.
سخنگوي وزارت امور خارجه چين برجام را يک توافق جامع و چندجانبه مصوب شوراي امنيت سازمان ملل دانست و افزود: اين توافق براي منع اشاعه و حراست از صلح و ثبات خاورميانه بسيار با اهميت است.
وي تاکيد کرد توافق هسته اي سال 2015 بايد به طور جامع و با روشي بسيار موثق و موثر اجرا شود.

هشدار انگليس به ايران
معاون وزير خارجه انگليس در خصوص مطرح شدن گزينه تحريم‌ها در صورت عدم پايبندي ايران به تعهدات خود ذيل توافق هسته‌اي هشدار داد.
«مارک فيلد» معاون وزير خارجه انگليس امروز (چهارشنبه) گفت که بيانيه امروز ايران در خصوص عقب‌نشيني از برخي تعهدات خود ذيل توافق هسته‌اي (برجام) «يک گام ناخوشايند است».
بنا بر گزارش منابع خبري، معاون وزير خارجه انگليس در امور آسيا و اقيانوسيه علاوه بر اين از ايران خواست «هيچ اقدام بيشتري که منجر به تشديد تنش‌ها شود، صورت ندهد و به تعهدات خود پايبند بماند».
اين مقام انگليسي ادامه داد، بريتانيا تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع نخواهد کرد اما هشدار مي‌دهد در صورتي که ايران به تعهدات خود ذيل برجام پايبند نباشد، اين مسئله را (تحريم‌ها را) نيز در نظر بگيرد.
با اين وجود، معاون وزير خارجه انگليس از تمام کشورها از جمله روسيه و چين خواست تا سياست لغو تحريم‌ها عليه ايران را دنبال کنند.

فرانسه: گزينه تحريم مجدد ايران روي ميز است
وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات اقدام ايران در توقف بخشي از تعهداتش ذيل برجام که در واکنش به اقدامات خصمانه آمريکا صورت گرفت، ادعا کرد که در صورت عدم پايبندي ايران به برجام، از سرگيري تحريم‌ها مجدداً مطرح خواهد شد.
وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات صبح امروز (چهارشنبه) «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران در خصوص توقف اجراي برخي تعهدات ايران ذيل برجام اعلام کرد که در صورت عدم پايبندي ايران به برجام، مسئله آغاز مجدد مکانيسم تحريم‌ها بر روي ميز قرار خواهد گرفت.
از طرف ديگر، وزير دفاع فرانسه نيز در واکنش به همين اظهارات روحاني تأکيد کرد:‌«هيچ چيز بدتر از خروج ايران از برجام نيست و اروپا خواستار بقاي توافق هسته‌اي ايران است».

اروپا دوشنبه آينده موضوع برجام را بررسي مي کند
به گزارش شبکه تلويزيوني الحدث ، وزراي امور خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا دوشنبه آينده موضوع توافقنامه هسته اي ايران را بررسي خواهند کرد. ديپلمات هاي اروپايي درحال تحليل اقداماتي هستند که ايران امروز اعلام کرد.

ظريف: اتحاديه اروپا و سه کشور اروپايي براي بقاي برجام مسئوليت بپذيرند
وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه برجام در وضعيت اضطراري است، تصريح کرد: اتحاديه اروپا و سه کشور اروپايي بايد براي بقاي اين توافق مسئوليت بپذيرند.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران که در مسکو به سر مي‌برد، پس از ديدار و گفت‌وگو با سرگئي لاوروف همتاي روس خود در توئيتي نوشت: «مشورت‌هاي اساسي در روسيه. همگرايي ديدگاه‌ها از جمله درباره اين که در نتيجه رفتار آمريکا و ناکامي اروپا در ايفاي تعهداتش، برجام در وضعيت اضطراري است. اتحاديه اروپا و سه کشور اروپايي بايد براي بقاي برجام مسئوليت بپذيرند. انتخاب ايران تعامل سازنده است، با بازيگران معتبر و (البته) ذي مدخل.»

نظر شما