شناسهٔ خبر: 32762087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تا پایان امسال؛

وارد مدار تولید شدن پنج سکوی گازی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از نصب و راه‌اندازی 5 عرشه گازی پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

وارد مدار تولید شدن پنج سکوی گازی پارس جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، محمد مشکین‌فام افزود: با راه‌اندازی این سکوها بیش از 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با تنظيم متغیرهای عملياتي 6 سكوي نصب شده در سال 97، پیش‌بینی می‌شود روزانه حدود 18 ميليون مترمكعب گاز به تولید پارس جنوبی افزوده شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به عملياتي شدن دو سکوی دریایی فاز 14 در سال 97 و  برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از این دو عرشه گفت: فاز 14 پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد دو سکوی باقیمانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک 500 میلیون فوت مکعب تا پایان امسال وارد مدار تولید و گاز توليدي این دو سکو برای تصفیه به یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی ارسال شود.

وی اضافه کرد: مطابق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی می‌شود نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 14 در اواخر امسال یا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مشکین‌فام با اشاره به بهره‌برداری رسمی از فاز 13 پارس جنوبی در اسفندماه پارسال و تولیدی شدن دو عرشه دریایی این طرح گفت: امسال یکی از سکوهای فرعی این فاز با ظرفیت برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز وارد مدار تولید می‌شود.

وی به حادثه‌ای كه بر اثر برخورد نفتكش نروژي با پايه سكو و چاه‌هاي موقعيت دريايي SPD13A در سال 97 رخ داد اشاره و خاطرنشان کرد: با رفع مشکلات مربوط به آن حادثه و تکمیل حفاری چاه‌ها، نصب و بهره‌برداری از این سکو به سال آینده موکول می‌شود، اما ساخت سکو و خطوط لوله دریایی این موقعیت تا امسال به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از برنامه‌ریزی برای برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فاز 22 تا 24 پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود دو موقعیت دیگر دریایی این طرح تا نیمه اول امسال وارد مدار تولید شود و برداشت گاز ترش از این فازها به ظرفیت کامل برسد.

به گفته وی، با توجه به تکمیل بخش پالایشگاهی این طرح و بهره‌برداری رسمی از آن در پارسال، گاز استحصال شده از دو موقعیت جدید به پالایشگاه فاز 22-24 ارسال و تصفیه می‌شود.

مشکین فام تاکید کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده با افزایش روزانه 78 میلیون مترمکعب برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی، وعده وزیر نفت درخصوص افزایش 60میلیون مترمکعبی از این میدان مشترک در سال98 محقق خواهد شد.

نظر شما