شناسهٔ خبر: 3272150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیده بان حقوق بشر محمد بن نایف را عامل سرکوب مخالفان در عربستان دانست

تهران - ایرنا - مدیر 'سازمان دیده بان حقوق بشر' گفت: 'محمد بن نایف' وزیر کشور عربستان، رهبری اقدامات سرکوبگرانه علیه مخالفان در این کشور را برعهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی 'نبأ'، 'کنت راس' مدیر این سازمان در صفحه شخصی خود در 'توییتر' ضمن اعلام این مطلب افزود: به نظر می رسد شدت برخورد 'ملک سلمان' شاه جدید عربستان با گروه 'اخوان المسلمین' در مقایسه با 'ملک عبدالله' شاه متوفی بسیار کمتر است. این مطلب خبر بدی برای 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری مصر محسوب می شود.

از سوی دیگر، 'دیوید هرست' نویسنده انگلیسی در پایگاه اینترنتی 'هافینگتون پست' در مقاله ای با عنوان 'کودتا در قصر' نوشت: ملک سلمان بن عبدالعزیز به سرعت در صدد اصلاح عملکرد شاه سابق برآمد و محمد بن نایف وزیر کشور را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد ، در حالیکه ملک عبدالله مایل بود فرزندش 'متعب' را به این پست بگمارد.

همچنین شاه جدید عربستان 'خالد التویجری' رییس دیوان پادشاهی را از کار برکنار کرد و 'محمد بن سلمان' فرزند 35 ساله خویش را جانشین او کرد.

هرست خاطرنشان کرد : سرنگون شدن التویجری رییس سابق دیوان پادشاهی بر فهرست طولانی دوستان خارجی اش یعنی 'محمد بن زاید' ولیعهد امارات و عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر تاثیر منفی خواهد گذاشت .

به گفته هرست، مشاوران ملک سلمان با یک سیاستمدار لیبرال مخالف دولت مصر ارتباط دارند و با یک وکیل مخالف دولت قاهره، نشست جداگانه ای ترتیب دادند . هر چند این دو عضو اخوان المسلمین نیستند، اما با آنها ارتباط کاری دارند .

هرست اینگونه نتیجه گیری می کند که به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و تغییرات انجام گرفته از سوی وی به ضرر مصر و امارات تمام شده است .

خاورم ** 1487 **1651

نظر شما