شناسهٔ خبر: 3271388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

قدس:

عربستان و بحران انتقال قدرت

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، «عربستان و بحران انتقال قدرت»عنوان يادداشت روز روزنامه قدس است که در آن مي خوانيد؛
اگرچه پس از مرگ ملک عبدا... پادشاه 90 ساله عربستان انتقال قدرت ظاهراً به شکلي آرام و سيال صورت گرفت، اما جنگ قدرت در ميان خاندان سعودي ادامه خواهد يافت.
همزمان با بيماري ملک عبدا... در اوايل سال جاري ميلادي، آمريکا از بروز جنگ قدرت ميان 6 هزار شاهزاده سعودي احساس نگراني کرد.
طبيعي است وجود 12 فرزند بلافصل ملک عبدالعزيز در قيد حيات و نيز وجود 6 هزار شاهزاده که در صف انتظار جلوس بر تخت پادشاهي هستند، انتقال سيال و آرام قدرت را با مشکل مواجه خواهد کرد.
به همين دليل يک کميته از کارشناسان برجسته آمريکايي يک هفته پس از وخامت حال پادشاه سابق عربستان تشکيل شد که هدف اين کميته مديريت انتقال قدرت پس از مرگ پادشاه عربستان بود. کميته آمريکايي در ديدار با شوراي 36 نفره بيعت عربستان ديدگاه هاي خود را براي انتقال قدرت بيان داشت .
طرح کميته انتقال قدرت آمريکا اين بود که سلمان بن عبدالعزيز 79 ساله به عنوان پادشاه و مقرن بن عبدالعزيز به عنوان وليعهد و محمد بن نايف به عنوان جانشين وليعهد معرفي شوند. هدف آمريکا اين بود که دو مهره مورد نظر و وابسته به آمريکا يعني مقرن بن عبدالعزيز و محمد بن نايف در کنار پادشاه بيمار و آلزايمري عربستان قرار داشته باشند تا سياستهاي آمريکا را عملياتي کنند.
اين دو شخصيت سعودي وابستگي شديدي به آمريکا دارند و از توانايي هاي شگفت انگيزي در مقابله با گروهکهاي تروريستي بر خوردارند.
بنابراين انتقال قدرت به شکلي که کميته انتقال قدرت آمريکا انجام داد، با واکنش ساير فرزندان بلافصل ملک عبدالعزيز مانند طلال بن عبدالعزيز مواجه شد. طلال که سالها در صف انتظار جلوس بر تخت پادشاهي بود، به دليل داشتن افکار چپ که از نظر آمريکا «افکار مخرب» تلقي مي شود، از صف انتظار خارج شد.
آمريکايي ها، طلال بن عبدالعزيز را «گورباچف جزيره العرب» مي دانند، اما از آنجا که آمريکا و غرب در شرايط فعلي مايل نيستند که عربستان دچار فرو پاشي شود، بنابراين طلال را از قدرت خارج کردند.
اين امر با خشم قبيله پر نفوذ الشمري مواجه شد؛ زيرا پادشاه جديد عربستان يک ساعت پس از جلوس بر تخت پادشاهي 6 تن از وابستگان به قبيله الشمري را از سمتهاي خود بر کنار کرد.
ملک عبدا... بن عبدالعزيز پادشاه سابق عربستان از سال 2005 که عملا جانشين ملک فهد بن عبدالعزيز برادر ناتني خود شد، وابستگان به قبيله الشمري را در پستهاي کليدي قرار داد؛ زيرا او از ناحيه مادر وابسته به اين قبيله بود. اغلب پستهاي مهم وزارتخانه هاي دفاع، نفت، اقتصاد و گارد سلطنتي در اختيار وابستگان به قبيله الشمري قرار داشت که اين امر به مفهوم کاهش قدرت قبيله السديري بود.
دو قبيله السديري و الشمري که از سال 1932 در ساختار قدرت عربستان مشارکت دارند، به عنوان دو قبيله پرنفوذ، اما رقيب به شمار مي روند.
با مرگ ملک عبدا... اعضاي قبيله السديري خيز بلندي براي تصرف اهرمهاي قدرت و حذف رقيب خود برداشتند. بنابراين اگر چه آمريکايي ها مانند ناظم يک مدرسه توانستند زيرکانه انتقال قدرت را مديريت کنند، اما در آينده نزديک تقابل دو قبيله السديري و الشمري جدي خواهد شد.
دليل اين امر اين است که هر دو قبيله وابستگي شديدي به 6 هزار شاهزاده سعودي دارند و از آنجا که سلمان بن عبدالعزيز پادشاه جديد عربستان از قبيله السديري است، به همين دليل به نظر مي رسد عناصر اين قبيله در آينده درصدد انحصار قدرت برخواهند آمد. اين امر بويژه بر کناري متعب بن عبدا... فرزند پادشاه سابق از فرماندهي گارد سلطنتي، سبب خشم اعضاي قبيله الشمري شد. به همين دليل در جريان بيعت قبايل عربستان با پادشاه جديد اين کشور که اندکي پس از دفن ملک عبدا... انجام شده هيچ يک از اعضاي برجسته قبيله الشمري حضور نداشتند.

نويسنده: حسن هاني زاده

نظر شما