شناسهٔ خبر: 32668921 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخــــبار

صاحب‌خبر -


۱۲۱ هزار سیم‌کارت مزاحم مسدود شد

در حالی که کسب‌وکارها با مسدود شدن سرشماره‌های پیامکی، اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی می‌کنند، تعداد خطوط شخصی قطع‌ شده به‌دلیل مزاحمت پیامکی توسط رگولاتوری، از ۱۲۱ هزار سیم‌کارت هم عبور کرده است.
به‌گزارش ایسنا، موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آنها از نحوه غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد. البته پس از آن، این کسب‌وکارها بودند که راهی پیدا کردند تا همچنان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دهند و این راه، استفاده از سرشماره‌های شخصی بود. زمانی که برای مشترک، پیامکی با شماره شخصی ارسال می‌شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می‌کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می‌شد.
به‌همین دلیل راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ارسال پیامک‌ها از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ۱۹۵ را هم برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.
مسدود کردن سرشماره‌های شخصی بدون شکایت از طرف کاربران، از طریق شناسایی رفتار سیم‌کارت‌هایی که تنها به ارسال پیامک‌های انبوه اقدام می‌کردند و استفاده‌های دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های مزاحم با شماره‌های شخصی بود. بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از زمان مسدود کردن پیامک‌های مزاحم، تعداد خطوط شخصی قطع‌شده به‌دلیل مزاحمت پیامکی را اعلام کرده است.
مجید حقی  معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری پیش از این با بیان اینکه پیامک‌های مزاحم در یک بازه زمانی دو تا سه ماهه به مراتب کم شده است، گفته بود شکایات درباره پیامک‌های تبلیغاتی هم به مراتب کمتر شده است. پیامک‌های تبلیغاتی در حال حاضر بیشتر از شماره‌های شخصی هستند و ارسال پیامک از سرشماره‌ها کمتر شده است.
به گفته وی، رگولاتوری ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی را به‌عنوان تخلف پیگیری و شماره‌ها را قطع می‌کند و در سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم شمارش می‌شود که تاکنون چند شماره قطع شده است.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد
بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید شبکه ملی اطلاعات

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۷ در بخش‌های مختلف هسته مرکزی و شبکه انتقال، گفت: امسال نیز ظرفیت‌های جدید این شبکه به بهره‌برداری می‌رسد.
به‌گزارش مهر، اسماعیل رادکانی با تأکید بر لزوم تداوم توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۸ گفت: در سال ۹۷ دو اقدام عمده در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شد که شامل اجرای پروژه «تدبیر» و افزایش ظرفیت شبکه انتقال به ۲۴ ترابایت می‌شود. در همین حال توسعه سه برابری ظرفیت هسته اصلی و مرکز شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر اقدامات عمده در این راستا بود.
وی با بیان اینکه در سال‌جاری نیز پروژه‌های مرتبط با توسعه ابعاد مختلف شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود، توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات زیرساخت اصلی توسعه ارتباطات کشور محسوب می‌شود که در لایه‌های مختلف باید به‌صورت مداوم توسعه پیدا کند. برای مثال در پروژه تدبیر، لایه انتقال این شبکه با افزایش ظرفیت همراه شد و در هسته مرکزی این شبکه، موضوع افزایش ظرفیت لایه IP و تأمین اینترنت داخلی را داشتیم.
رادکانی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تنها به این دو لایه ختم نمی‌شود، افزود: در راستای تبادل ترافیک ملی، موضوع توسعه مراکز IXP را داریم و معتقدیم که این پروژه‌ها تا زمانی که به ظرفیت مطلوب نرسند مباحثی مانند اپلیکیشن‌های بومی، مراکز توزیع محتوای اینترنت (CDN) و ارائه دهندگان خدمات محتوا نمی‌توانند رشد کنند.
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت درباره انتقاداتی که به روند توسعه شبکه ملی اطلاعات وارد است، گفت: از نظر من، ظرفیت کامل و کافی در شبکه ملی اطلاعات برای هرگونه تعامل ارتباطی میان دارندگان محتوا و استفاده‌کنندگان از این خدمات فراهم است.
وی با بیان اینکه در راستای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، امسال نیز یک سری پروژه تعریف شده است، گفت: این پروژه‌ها تنها مربوط به افزایش ظرفیت شبکه نبوده و بحث توسعه ماژول‌های این شبکه مانند مراکز CDN نیز در دستور کار است. از سوی دیگر امسال استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی را در جهت توسعه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.

برچسب‌ها:

نظر شما