شناسهٔ خبر: 32624319 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

همراه با رونمایی از پوستر شانزدهمین شب بازیگر در سومین روز از هفته تئاتر

نامزدهای جایزه بازیگری معرفی شدند

صاحب‌خبر -




زهرا شایانفر
خبرنگار
هجده نامزد شانزدهمین جشن شب بازیگر و چهار بازیگر پیشکسوتی که از روز شنبه 14 اردیبهشت ماه در مراسم سالانه شب بازیگر مورد تجلیل قرار می‌گیرند در نشست خبری روز 10 اردیبهشت معرفی شدند.
بهزاد فراهانی دبیر شانزدهمین شب بازیگر در این نشست با یادی از فاجعه‌ای که ابتدای امسال در استان‌های کشور رخ داد، گفت: من چند روزی نیست که از لرستان بازگشته‌ام آنچه در پلدختر دیدم بیشتر از فاجعه است. مردمانی را دیدم که دیگر عشق ندارند، گذشته‌شان را و یادگاری‌ها و حرمت‌هایشان را آب برده است. اینها ارزش‌های انسانی است که در جای جای کشورمان وجود داشته است اما امروز مردمانی داریم که امید دیروز و فردایشان به خطر افتاده است. باید دست به دامن خودمان بشویم تا بتوانیم گوشه‌ای از خواسته‌هایشان را برآورده کنیم چون این کار سختی است و از عهده هیچ دولتی برنمی‌آید.
وی توضیح داد: ابتدا با تالار وحدت مذاکره کردیم اما به جایی نرسیدیم. تئاترشهر همچون سال‌های گذشته همکاری کرده و سالن را در اختیار ما گذاشتند.
او اظهار کرد که تئاتر ایران از سال ۱۳۲۰ تا امروز را به‌صورت دقیق و شریف در صحنه به اجرا می‌گذارند.
دبیر شب بازیگر در بخشی از صحبت‌هایش گفت که قصد داشته‌اند  امسال مراسم شب بازیگر را برگزار نکرده و به سیل‌زده‌ها کمک کنیم اما اسپانسرها نپذیرفتند. رونمایی از پوستر شانزدهمین جشن بازیگر که به وسیله مجید اکبری طراحی شده از بخش‌های این مراسم بود.
بهزاد فراهانی پس از رونمایی این پوستر گفت: آرزو می‌کنم بتوانیم در لایه‌های متفاوت هنر همگرایی داشته باشیم تا اتحادیه بزرگ هنرمندان کشور را پی‌ریزی کنیم. چون در این زمینه از کشورهای همسایه بسیار عقب افتاده‌ایم.
او با اشاره به اینکه «ما در جشن شب بازیگر، کارهای نمایشی حرفه‌ای سال را که عضو خانه تئاترند بررسی و داوری می‌کنیم»، گفت: امسال داوری‌ها شامل دو بخش آغازین و پایانی بود؛ مسئولیت امور داوری بخش آغازین به عهده سروش طاهری بود که بیست داور در کنار او فعالیت داشتند و پنج داور هم در بخش پایانی. امسال کوشش کردیم فقط به انجمن بازیگران بسنده نکنیم و از سایر انجمن‌ها هم کمک بگیریم.
مسعود رحیم‌پور دبیر اجرایی این شب با اشاره به بزرگداشت چهار پیشکسوت‌ در این مراسم گفت: امسال از رضا بابک و سوسن مقصودلو تقدیر می‌شود؛ همچنین در میان هنرمندان شهرستان‌ها از علی آزادنیا (مشهد) و مهناز شریفی (ارومیه) قدردانی خواهد شد.
سروش طاهری نیز در سخنان کوتاهی اعلام کرد که امسال بخش پدیده جوان را نداریم چون از میان اعضای خانه تئاتر که آثارشان اجرا شده شامل گزینه پدیده جوان نبود.
بهزاد فراهانی در پایان این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: ما یک سالن درست و حسابی برای برپایی مراسم تئاتر نداریم. او خواست که زمینی برای ساخت یک سالن مدرن تئاتر در اختیارشان قرار بگیرد.
نامزدهای جایزه شب بازیگر
سروش طاهری با توضیح اینکه 211 نمایش در مرحله اول مورد قضاوت قرار گرفته‌اند و 75 اثر به داوری نهایی راه پیدا کردند، اعلام کرد: در بخش بازیگری زن هشت کاندیدا داریم که شامل خانم‌ها مانلی حسین‌پور، نسرین درخشان‌زاده، سارا رسول‌زاده، آوا شریفی، یلدا عباسی، مونا فرجاد، الهام کردا و پرستو گلستانی هستند.
او کاندیداهای مرد را نیز شامل وحید آقاپور، میکائیل شهرستانی، سروش طاهری، علی عمرانی، ناصر آشوری، فربد فرهنگ، حامد کمیلی، حسین کشفی اصل، فرزین محدث و مجید نوروزی معرفی کرد.
برج میلاد و برپایی اختتامیه شانزدهمین هفته تئاتر
مراسم اختتامیه هفته تئاتر که روز 15 اردیبهشت و در برج میلاد برگزار خواهد شد نیز به گفته محمودرضا رحیمی مراسمی مردمی و با حضور تمامی اعضای خانه تئاتر خواهد بود.
این مراسم ساعت ۱۷ روز یاد شده آغاز می‌شود و علاوه بر بخش‌های نمایشی  و موسیقی، بخش مجزایی نیز برای اهدای مدالیوم خانه تئاتر خواهد داشت که امسال به هشت نفر از بزرگان تئاتر اهدا خواهد شد.
مروری بر رویدادهای یک هفته تئاتر
مراسم یک هفته‌ای انجمن‌های خانه تئاتر که با جشن مردمی در محوطه خانه هنرمندان همراه است تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. هر روز از ساعت 15 و با سرپرستی بهزاد جاودانفرد و برنامه‌ریزی بهار سعوه و گروه حرکات آیینی شامل آصف جاودان فرد، بهادر فاضل، امیر خلیلی، آرمان صلحی و بهزاد ابراهیمی میزبان هنرمندان و عموم مردم هستند و برنامه‌های آیینی، نمایش خیابانی و استندآپ‌های کوتاه را همراه با تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و چهره‌های شناخته شده هنر نمایش برگزار می‌کنند.
سری به سالن‌های خانه هنرمندان که می زنیم با مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌های آموزشی و کارگاهی روبه‌رو می‌شویم که در هر سالن و گالری در حال برگزاری است. کارگاه‌های گریم، نشست‌های تخصصی عکس، جشن‌های صنوف مختلف همچون انجمن تئاتر عروسکی، نشست رسانه‌ای با ادل لارکی نماینده سندیکای تئاتر آلمان برنامه‌های مختلفی است که روز دوشنبه در این مجموعه هنری فرهنگی در حال برگزاری هستند.
روز سه‌شنبه ورکشاپ تئاتر خیابانی، نشست «زندگی تئاتری من» با حضور بهزاد فراهانی، فهیمه رحیم نیا و شهاب الدین حسین‌پور، در کنار اجراهای نمایش گروه‌های جوان و اجرای رایگان دو نمایش در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
روز چهارشنبه نیز مراسم ویژه انجمن نمایشگران خیابانی و تجلیل از پیشکسوتان این حوزه در سالن استاد شهناز و نشست کانون نمایشنامه نویسان در سالن استاد سرکیسیان برگزار خواهد شد.
پنجشنبه نیز مراسم ویژه انجمن حرکت، ورکشاپ تئاتر خیابانی، نشست رسانه‌ای کانون کارگردانان و مسابقه طراحی اسکیس در برنامه جشن‌های هفته تئاتر قرار دارد.
مراسم نکوداشت حمید سمندریان، جشن کانون کارگردانان و انجمن نمایشگران تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌هایی هستند که روز جمعه 13 اردیبهشت در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.
معرفی برگزیدگان جشن نمایشگران عروسکی
جشن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نیز با معرفی برگزیدگان نمایشی، رونمایی از یک جایزه و تقدیر از چند پیشکسوت این حوزه همراه بود که روز نهم اردیبهشت برگزار شد.
در ابتدای مراسم و پس از اجرای نمایش کوتاه خیمه شب بازی، با یادی از درگذشتگان‌ خانواده عروسکی، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ای به خانواده مرتضی خمسه‌ای با حضور اردشیر صالح‌پور و مسعود فروتن اهدا شد.‌
در این مراسم عنوان شد که انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر از سال آینده جایزه بهروز غریب‌پور را به گروه‌های فعال عروسکی اهدا می‌کند. در بخش دیگری از این مراسم، از حسن دادشکر به‌عنوان یکی از پیشکسوتان این حوزه با اهدای جایزه‌ای از سوی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تقدیر شد.مدالیوم ویژه خانه تئاتر به نصرت کریمی اهدا شد که ماندانا کریمی به نیابت پدرش آن را گرفت.
برگزیدگان این جشن عبارت بودند از: بهترین نمایشنامه: تخته سیاه نوشته مهتاب تبریزی از کیش/ بهترین طراحی صحنه: سینا ییلاق بیگی برای نمایش ترنج/ طراحی و ساخت عروسک: فرشته ابراهیمی برای نمایش غول بابا از مشهد/ بهترین موسیقی: عبدالله آتشانی برای نمایش ترنج/ بهترین عروسک‌گردانی: سه عروسک‌گردان نمایش غول بابا/ بهترین کارگردانی: افسانه زمانی برای نمایش ترنج
همچنین هیأت داوران در بخش کارگردانی از نمایش درفشنگ از ایلام، در بخش ایده از نمایش راز گنجور و برای استفاده از مستند از نمایش سپاس‌نامه هانیه تقدیر ویژه شد.
تجلیل از احمد دامود و سلام حامد بهداد
حامد بهداد بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما که به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین دانشجویان احمد دامود روز دوشنبه در مراسم تجلیل از مدرس، مترجم، کارگردان و بازیگر تئاتر شرکت کرده بود در تجلیل استادش «سلام استاد!» را عبارتی خاص برای عرض ادب و شاگردی و مریدی دانشجو نسبت به استاد بیان کرد.
در این مراسم که با حضور فرهاد آییش و محمدرضا خاکی در عمارت خانه تئاتر برگزار شد حامد بهداد اظهار داشت: همیشه یادم است که بچه‌ها از همه ایران دور هم جمع می‌شدند و همه سودای متد اکتینگ را داشتند و تحت لوای دانش همه این استادان، ما نیز تعلیم می‌دیدیم. وی عنوان کرد: من تئاتر‌های مدرن امریکا را تجربه می‌کردم و به خاطر علاقه کورکورانه‌ای که به بازیگران این مکتب داشتم، همیشه متد اکتینگ را پیگیری می‌کردم، اما همیشه حس می‌کردم چیزی کم بود. وی ادامه داد: کتاب متد اکتینگ توسط احمد دامود که ترجمه شد، یاد گرفتم که معجزه در بازیگری هنگام اشتباه گرفتن پیش می‌آید و فهمیدم که اشتباه را باید در آغوش گرفت.
بهداد گفت: همین جا بود که من دریوزه و گدای دانش احمد دامود شدم و به ایشان سلام استاد گفتم که همه شاگردی‌ها از همین عبارت شروع می‌شود. در این مراسم محمدرضا خاکی یادداشتی به قلم احمد دامود که پیشتر به مناسبت تجلیلی که از او شده بوده نوشته را برای حاضران قرائت کرد و فرهاد آییش، شرافت را مهم‌ترین ویژگی دامود دانست که باعث شده دانشجویانش با عشق برای این مراسم کوشش کنند.

نظر شما